شورای مستقل توسعه قرآن در استان‌ها راه‌اندازی شود
کد خبر: 4018458
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴

شورای مستقل توسعه قرآن در استان‌ها راه‌اندازی شود

مسئول امور قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه چند سالی است که شورای توسعه قرآن با شورای فرهنگ عمومی استان‌ها ادغام شده است گفت: انتظار جامعه قرآنی این است که دبیرخانه شورای توسعه قرآن مستقل باشد و جلسات هم به صورت مجزا برگزار شود.

ایجاد شورای مستقل توسعه قرآن در استانها

مجتبی نورمحمدی، مسئول قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، در گفت‌وگو با ایکنا از سمنان، با بیان اینکه انتظارات جامعه قرآنی از دولت‌ها با توجه به اینکه ریشه نظام در قرآن و اسلام است یکسان است اظهار کرد: با توجه به شعارهای دولت سیزدهم توقعات با ذهنیت روشن و شفاف‌تر برای فعالان قرآن به وجود آمده که می‌توان آینده‌ای رو به جلو در فعالیت‌های قرآنی را شاهد بود.

وی ادامه داد: اولین انتظار جامعه قرآنی حمایت از توسعه کلی مؤسسات و مراکز قرآنی و دینی است که بر این اساس در کشور 2 اداره ارشاد و تبلیغات اسلامی مجوز صدور دارند که ارشاد با رویکرد تخصصی‌تر و با توجه به تعریف در سند توسعه قرآنی کشور و استان جامع‌تر و کاملتر است.

نورمحمدی با بیان اینکه جدای از بخش پژوهش و آموزش، تبلیغ و ترویج قرآنی از اولویت‌های مهم است افزود: الزامی است در ارشاد مفاهیم قرآنی در قالب ترویج هنر و انس بین مردم و قرآن کریم صورت گیرد.

نورمحمدی افزود: از سالیان پیش متقاضیان جهت صدور مجوز مؤسسات قرآنی از طریق سایت و غیر حضوری اطلاعاتی را تکمیل می‌کردند و مستندات و دارایی‌های قرآنی خود را در سامانه بارگذاری می‌کردند و پس از آن در یک موافقت اصولی اولی و ثبت در سامانه شرکتها آنها موفق می‌شدند که پروانه برای آنها صادر شود و فعالیت کنند که در ابتدا کار مجوز یک‌ساله، سپس دوساله و پنج ساله برای آنها صادر می‌شود که در این راستا انتظار این است که دولت برنامه‌ریزی کند تا در راحت‌ترین شکل ممکن متقاضیان بتوانند مجوزهای خود را دریافت کنند.

نورمحمدی افزود: زمانی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی به صورت مستقل فعالیت می‌کرد که نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، ارشاد در آن عضویت داشتند که در این راستا این شورا با شورای فرهنگ عمومی استان‌ها ادغام شد اما آن‌قدر مباحث مختلف و مصوبات در شورای فرهنگ عمومی وجود داردکه گاهی با مسائل قرآنی هم‌راستا نیست و مسائل قرآنی در مصوبات دیگر گم می‌شود که این مشکل گریبان‌گیر همه استان‌های کشور شده است.

مسئول امور قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان متذکر شد: انتظار جامعه قرآنی این است که دبیرخانه شورای توسعه قرآن مستقل باشد و جلسات هم به صورت مجزا برگزار شود زیرا بسیاری از اعضایی که در جلسات فرهنگ عمومی هستند اصلاً با حوزه قرآن ارتباطی ندارند که در این راستا دستگاه‌هایی باید پای کار باشند که کاملاً از فعالیت‌های قرآنی مطلع، آشنا و صاحب نظر باشند و یکی دیگر از مزایای استقلال این شورا این است که از موازی‌کاری در اصل فعالیت قرآن کاسته خواهد شد.

ایجاد صندوق بیمه برای فعالان قرآنی

مسئول امور قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان دیگر انتظار جامعه قرآنی از دولت را تشکیل صندوق مستقل بیمه برای فعالان قرآنی دانست و افزود: در حال حاضر یک صندوق حمایت از نویسندگان، خبرنگاران و فعالان هنری، فرهنگی و تمام کسانی که بیمه نیستند در قالب این صندوق بیمه می‌شوند فعالیت دارد که تسهیلات دریافت کرده و وام می‌گیرند و حوزه قرآن هم از همین صندوق بهره‌مند می‌شود.

نورمحمدی افزود: مشکلاتی در این صندوق وجود دارد اما این صندوق خیلی متناسب با فضای قرآنی نیست و بسیار سخت‌گیری در آیین‌نامه‌های آن وجود دارد مثلاً فعال قرآنی برای اخذ تسهیلات باید یک قرآن را تحریر کرده و دو سال از چاپ آن گذشته باشد که این موارد استثنایی و کم است زیرا در کل استان مگر چند نفر با این شرایط فعالیت دارند که هم خوشنویس باشد و نوشتن قرآن و چاپ و تحریر قرآن را داشته باشد و دو سال هم از چاپ آن گذشته باشد.

این فعال قرآنی خواستار تأسیس و ایجاد یک صندوق بیمه فعالان قرآنی به صورت مستقل شد و اظهار کرد: همچنین آیین‌نامه‌ای برای آن طراحی شود تا مربیان قرآنی به خصوص با وضعیت نابسامان کرونا که اکثریت مؤسسات قرآنی تعصیل یا نیمه تعطیل است و آموزش‌ها بیشتر به صورت مجازی است و مبلغ شهریه دریافتی حق‌الزحمه مربیان است؛ مساعدت درست بیمه‌ای و تسهیلات خاص کم‌بهره و بدون‌ بهره هم برای مؤسسات هم فعالان قرآنی در نظر گرفته شود.

مسئول قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه در سال گذشته برخی فعالان قرآنی دارای طرح‌های مناسب قرآنی بودند یادآور شد: برای گرفتن وام 4 درصدی با سخت‌گیری‌های خاص بانکی مواجه شدند که امیدواریم با ایجاد یک صندوق مستقل قرآنی این مشکلات برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه در مؤسسات قرآنی فعالان برای ترویج مفاهیم قرآنی از زبان هنر، فیلم کوتاه، پادکست، انیمیشن استفاده می‌کنند اظهار کرد: طرح‌های خوبی در این خصوص در برخی مؤسسات داریم که از دولت انتظار داریم توجه ویژه‌ای به این بخش جهت حمایت از فعالان قرآنی و ترویج قرآن در فضای هنری داشته باشد.

این مقام مسئول قرآنی با تأکید بر اینکه در شورای توسعه همه فعالیت‌های قرآنی در قالب آن قرار می‌گیرد و اگر طرح‌ها مصوب شود در استان اجرا می شود یادآور شد: سند توسعه قرآنی در استان تدوین شده که بر این اساس 18 طرح 1400 برای 10 سال تدوین شده که اگر مصوب و تخصیص اعتبار داده شود برای سال اول اجرا کرده و به صورت مقدماتی از سال آینده طوری آنها را عملیاتی می‌کنیم که در چشم‌انداز ده ساله سال 1410 استان جزء پنج استان برتر قرآنی کشور خواهیم شد.

نورمحمدی در پایان افزود: با توجه به اینکه استان سمنان بین‌الحرمین بین دو شهر قم و مشهد قرار دارد قابلیت و پتانسیل قوی جهت اجرای طرح‌های قرآنی و مصوبات سند چشم‌انداز قرآنی را دارد.

انتهای پیام
captcha