پلان معماری میدان‌ عالی ‌قاپوی اردبیل احیا و تکمیل می‌شود
کد خبر: 4015640
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵

پلان معماری میدان‌ عالی ‌قاپوی اردبیل احیا و تکمیل می‌شود

مدیرکل‌ اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل، گفت: تکمیل طرح اجرای گذر تاریخی گازران پلان معماری میدان‌ عالی ‌قاپوی اردبیل احیا و تکمیل می‌شود.

نادر فلاحی میراث فرهنگی اردبیلبه‌ گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل‌ اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل، دوم آذرماه، ضمن اعلام این خبر در اردبیل، اظهار کرد: گذر تاریخی گازران مسیر ارتباطی محله گازران با میدان عالی‌قاپو و یکی از مسیرهای اصلی دسته‌های عزاداری محلات شش‌گانه و محور پیاده فرهنگی تاریخی بافت تاریخی شهر اردبیل است.

مدیرکل‌ اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، ادامه داد: با توجه به گذر زمان و تغییر و تحولات صورت گرفته در معماری شهری اقدامات در راستای احیا و ساماندهی این مسیر انجام شده است.

وی بیان کرد: این اقدام به منظور آزادسازی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین و احیای دید منظری مجموعه انجام و اقدام به تملک ساختمان سابق بانک ملی واقع در ضلع شرقی سردر عالی‌قاپو کردیم.

فلاحی عنوان کرد: تملک بانک توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با همکاری بانک ملی صورت پذیرفته و مورد ساماندهی قرار می‌گیرد.

مدیرکل‌ اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، افزود: در پی این اقدامات پلان معماری میدان‌عالی قاپو احیا و تکمیل می‌شود که این طرح از مهمترین اولویت‌ها در این منطقه به شمار می‌رود و در تلاش برای تسریع در عملیات اجرایی طرح هستیم.

حمایت از کارگاه ‌های صنایع‌ دستی فعال با میزان اشتغال بالا در مشگین‌شهر

توحید دلاورقوام، سرپرست معاونت صنایع ‌دستی اداره‌ کل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل، از حمایت از کارگاه‌‌های صنایع‌ دستی فعال با میزان اشتغال بالا در مشگین‌شهر خبر داد و گفت: تسهیل در ارائه تسهیلات بانکی به فعالان صنایع ‌دستی برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: تعیین تکلیف و ساماندهی غرفه‌های صنایع‌دستی بقعه شیخ حیدر که فعالان و صنعتگران صنایع‌دستی در آن مشغول تولید و عرضه محصولات خود هستند، از مهم‌ترین اهداف بوده و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، حمایت از فعالان صنایع‌ دستی را مهم‌ترین برنامه این معاونت برشمرد و بیان کرد: این اقدام در راستای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با جدیت دنبال می‌شود.

وی گفت: کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله کارگاه‌های شیشه، نمدمالی و چرم که با میزان اشتغال بالا در حال فعالیت‌ هستند بایستی با برنامه‌ریزی لازم توسعه و رونق یابد.

دلاورقوام، با اشاره به ارائه تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی ادامه داد: برای تسهیل در ارائه تسهیلات به این افراد توسط بانک‌های عامل پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا بتوانیم با ارائه این تسهیلات شاهد رونق تولید صنعتگران در سطح استان باشیم.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، از فراهم‌سازی مقدمات برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در مشگین‌شهر خبر داد و افزود: این نمایشگاه‌ها در مناطق مختلف شهری و روستایی مشگین‌شهر برگزار می‌شود.

برگزاری دوره آموزشی سفالگری سنتی توسط هنرمند ملی در کوثر

جهانگیر شهبازی، رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان کوثر، گفت: برای اولین بار دوره آموزشی سفالگری سنتی توسط هنرمند ملی، خورشید نوروزی برگزار شد.

وی بیان کرد: این هنر و صنعت که در سطح کشور بی‌نظیر است، اخیراً در فهرست آثار معنوی کشور و به نام شهرستان کوثر به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان کوثر، افزود: در راستای حفظ این هنر ارزشمند دوره ویژه‌ای با حضور علاقه‌مندان و به مربیگری این استاد چیره‌دست آغاز شد که تلاش می‌کنیم پس از برگزاری این دوره آموزشی زمینه برای افزایش تولید در این صنعت را فراهم آوریم.

شهبازی  گفت: سفالگری سنتی ویژه منطقه گیوی بوده و در کشور بی‌نظیر است، بنابراین ضرورت داشت تا با برگزاری  دوره آموزشی این هنر و مهارت به آیندگان منتقل شود تا از گزند فراموشی در امان باشد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کوثر، ادامه داد: پس از پایان دوره، گواهی مربوطه به هنرآموزان اعطا و در صورت نیاز برای راه‌اندازی کارگاه و توسعه آن افراد متقاضی در راستای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت به سیستم بانکی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام
captcha