سرسپردگی به غرب و دوستی با صهیونیسم عامل تفرقه امت اسلامی است
کد خبر: 4013249
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
اندیشمند الجزایری در گفت‌وگو با ایکنا:

سرسپردگی به غرب و دوستی با صهیونیسم عامل تفرقه امت اسلامی است

نورالدین ابولحیه، اندیشمند الجزایری تأکید کرد: چیزی که به استکبار اجازه تفرقه‌افکنی میان امت اسلامی را می‌دهد، سرسپردگی برخی حکومت‌های عربی به غرب و دوستی آنها با دشمن صهیونیستی است.

سرسپردگی به غرب و دوستی با صهیونیسم عامل تفرقه امت اسلامی است

نورالدین ابولحیه، اندیشمند الجزایری در گفت‌وگو با ایکنا درباره لزوم وحدت اسلامی گفت: تمام مشکلات مسلمانان ناشی از  استکبار است که از تفرقه بین مسلمانان استفاده کرده و قدرت و استقلال مسلمانان در گرو وحدت آنهاست، از همین رو تحقق وحدت ضروری است.

او بر لزوم همگرایی میان مسلمانان در ابعاد مختلف فرهنگی، فکری، سیاسی و اقتصادی تأکید کرد و گفت: وحدت می‌تواند معیارهای مختلفی داشته باشد. وحدت مردمی، وحدت میان ملت‌های مسلمان است. وحدت فکری یعنی اندیشه واحدی داشته باشند. وحدت اقتصادی یعنی از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر استفاده کنیم و در راستای همکاری مشترک و برای دستیابی به اهداف یکسان آن را به کار گیریم.

ابولحیه تصریح کرد: وحدت سیاسی نیز یعنی همه امت اسلامی زیر سلطه سیاسی واحدی باشند یا اینکه بین کشورهای اسلامی ائتلاف‌هایی وجود داشته باشد.

چالش‌های موجود در مسیر تحقق وحدت اسلامی

الف _‌ چالش‌های داخلی پیش روی وحدت اسلامی

او در خصوص چالش‌های موجود در مسیر تحقق وحدت اسلامی گفت: این چالش‌ها می‌توانند داخلی یا خارجی باشند. چالش داخلی مثل تعصب فرقه‌ای، وفاداری و سرسپردگی به بیگانگان، متجاوزان و دشمنان مسلمانان است، برای نمونه حمایت از آمریکا برای تجاوز به یک کشور مسلمان یا دوستی و ائتلاف با اسرائیل نظیر روند عادی‌سازی که این روزها کشورهای بحرین، امارات و مراکش به راه انداختند.

ابولحیه افزود: همچنین تشکیل ائتلاف سنی‌ها علیه مقاومت که خود از مسائل خطرناک برای امت اسلامی است؛ زیرا به دلیل آن چالش خارجی شکل می‌گیرد و عامل ایجاد چالش خارجی در برابر وحدت اسلامی می‌شود.

ب _‌ چالش‌ خارجی در مسیر تحقق وحدت اسلامی

اندیشمند الجزایری، چالش خارجی را نیز سلطه‌گری استکبار و نژادپرستی غربی دانست که منجر به کشمکش میان کشورهای اسلامی می‌شود.

او در ادامه به فتوای رهبر معظم انقلاب پیرامون حرمت اهانت به نمادهای اهل‌ سنت اشاره کرد و گفت: امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) طی این فتوا، اهانت به مقدسات اهل سنت و عایشه همسر پیامبر(ص) را حرام اعلام کردند.

ابولحیه گفت: دلیل این اقدام امام خامنه‌ای جلوگیری از بروز فتنه و تفرقه بود زیرا به گفته ایشان آنچه که اهمیت دارد این است که امت اسلامی فراتر از مسائل فرقه‌ای، قومی و طایفه‌ای با یکدیگر برادرند؛ همان طور که در قرآن بارها بر آن تأکید شده است.

وی با بیان اینکه طرح مسائل دینی با دید طایفه‌ای خطرناک است، گفت: برخی به مسائل مربوط به توحید و اصول دین با دید فرقه‌ای می‌نگرند در حالی که اسلام متعلق به همه مسلمانان و نه قوم و طایفه‌ای مشخص است.

برادری و وحدت؛ نماد اسلام اصیل محمدی

اندیشمند الجزایری تصریح کرد: اسلام اصیل محمدی که همواره امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای از آن سخن می‌گفتند، اصطلاح بی‌بدیلی است که نماد آن برادری و وحدت میان مسلمانان است تا از طریق عمل به آن، اختلافات جانبی و حواشی کنار گذاشته شود نه اینکه بالعکس، اختلافات فرعی به اختلافات اساسی میان مسلمانان مبدل شود.

جمهوری اسلامی ایران چه در رسانه‌ها و چه در سیاست خود اصول وحدت را مبنای کار قرار داده است و البته کسانی هم که در منطقه به ولایت فقیه معتقدند و نزدیک به جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند آنها نیز در رسانه‌هایشان این قضیه را لحاظ می‌کنند

ابولحیه درباره نقش رسانه‌ها در تحقق وحدت اسلامی گفت: رسانه می‌تواند عامل وحدت و یا تفرقه باشد؛ فرقی نمی‌کند رسانه‌ای دینی یا سیاسی باشد حتی برخی رسانه‌ها که به ظاهر میانه‌رو خوانده می‌شوند می‌بینیم که نقشی منفی ایفا می‌کنند و نژادپرستی و تفرقه را گسترش می‌دهند.

او افزود: این حقیقت است که در میان شبکه‌های خبری سیاسی یا دینی در منطقه این شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران و پس از آن شماری از شبکه‌های عراقی است که دعوت به تقریب و وحدت اسلامی می‌کنند، البته شبکه المنار لبنان هم از جمله شبکه‌هایی است که هرگز مسائل تفرقه‌افکنانه را در برنامه‌های خود مطرح نمی‌کند.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران چه در رسانه‌ها و چه در سیاست خود اصول وحدت را مبنای کار قرار داده است و البته کسانی هم که در منطقه به ولایت فقیه معتقدند و نزدیک به جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند آنها نیز در رسانه‌هایشان این قضیه را لحاظ می‌کنند.

ابولحیه همچنین خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) را در دنیا کم‌نظیر توصیف کرد و گفت: من در کتاب خود با نام ایران و قرآن از آن سخن گفتم. خبرگزاری قرآنی ایکنا رسانه‌ای حقیقی در عالم اسلامی بوده و خط خبری آن هم منطبق با ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحقق وحدت اسلامی است و از همین رو از همه دست‌اندرکاران این خبرگزاری به دلیل خدمت بزرگ آنها به دین اسلام قدردانی و برای آنها آرزوی موفقیت روز افزون دارم.

خبرنگار : الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha