حوزه با حفظ استقلال، حقایق را بیان کند/ کتمان حقیقت؛ بزرگترین ظلم
کد خبر: 4007498
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
آیت‌الله فقیهی:

حوزه با حفظ استقلال، حقایق را بیان کند/ کتمان حقیقت؛ بزرگترین ظلم

استاد سطح خارج حوزه علمیه قم گفت: نیازهای حوزه باید به وسیله خودش و بدون منت و اینکه کسی کمک بکند انجام شود؛ ما که خود را سرباز امام زمان(عج) می‌دانیم، باید استقلال مالی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته باشیم و باید بدون ملاحظه حقایق را بیان کنیم و فقط از خداوند بترسیم و بدانیم مبلغ الهی فقط وام‌دار خداوند است.  

آیت الله محسن فقیهی استاد سطح خارج حوزه به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، اول آبان‌ماه در ادامه جلسه تفسیر سوره مبارکه بقره، گفت: یهود و نصارا ادعاهایی داشتند و یکی از این ادعاها این بود که «وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُمْ بِذُنُوبِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ؛ می‌گفتند ما فرزندان خدا و دوستان او هستیم ولی خدا فرمود بین شما و دیگران فرق و امتیازی برای وجود ندارد و اگر گناه کنید به جهنم می‌روید.

وی اضافه کرد: یهودیان و نصرانی‌ها مدعی می‌شدند که داخل بهشت نمی‌شود، مگر کسی که نصرانی یا یهودی باشد، اما پیامبر(ص) فرمودند که ملاک اعمال است و فرقی بین شما وجود ندارد. از ادعاهای دیگر آنها این بود که خدا، خدای ما هست در حالی که پیامبر(ص) از جانب خداوند مبعوث شده است. آیه 139 سوره بقره «قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِي اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ»؛ در پاسخ به این ادعا نازل شد و تأکید کرد به آنهپها بگو آیا درباره خدایی که مشترک بین ما هست هم محاجه می‌کنید.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمود، خدا، خدای ما هم هست و هیچ فرقی بین ما و شما وجود ندارد که خود را دوستدار خدا معرفی می‌کنید؛ شما به اعمالتان توجه کنید و اگر درست باشد مقرب نزد خدا هستید، ولی اگر اعمالتان درست نباشد، هیچ راهی ندارید و فکر نکنید با صرف ادعا می‌توانید وارد بهشت شوید. و نحن له مخلصون؛ شما مخلص نیستید و شرک می‌ورزید زیرا مسیح و عزیر را پسر خدا می‌دانید؛ قائل به تثلیث هستید و حتی خودتان را فرزند خدا می‌دانید و به تجسیم قائلید.

انحصارطلبی یهود و نصارا

فقیهی بیان کرد: در محاجه با دیگران باید این کار بر سر موضوعی صورت بگیرد که اختلاف در آن وجود دارد، اما اگر ما یکسری مشترکات داشته باشیم، نباید محاجه کنیم؛ یهود و نصارا در مورد خدا هم محاجه می‌کردند و انحصارطلبی داشتند. پیامبر(ص) تأکید دارند که مسیحیان و یهودیان حق و باطل را در هم آمیخته و کتمان حق می‌کنند، اما پیروان پیامبر(ص) موحد هستند.

وی افزود: در تورات و انجیل بشارت‌هایی به وجود مقدس پیامبر(ص) داده شده بود، ولی کتمان کردند و آن را تحریف شده به مسیحیان و یهودیان منتقل می‌کردند؛ در آیه 140 بقره آمده است که «أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطَ كَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿۱۴۰﴾» یکی از سخنان خلاف یهودیان و نصرانی‌ها این است که آنها ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) را یهودی و مسیحی معرفی کرده‌اند همچنین نواده‌های آنها یعنی اسحاق، یعقوب و اسباط و ....

وی افزود: این در حالی است که این حضرات سالیان درازی قبل از موسی و عیسی(ع) به نبوت مبعوث شده و هدایت مردم را برعهده داشتند. چگونه ممکن است انبیاء قبلی پیرو انبیاء بعد از خود باشند. این خلاف عقل و تاریخ است. خدا خطاب به آنها آورده است که شما بهتر می‌دانید که آنها پیرو چه دینی بود یا شما؟ آنها همه تسلیم خداوند بود لذا خطاب کردن به اینکه یهودی و نصرانی هستند درست نیست.

کتمان حقیقت بزرگترین ظلم است

فقیهی اظهار کرد: علمای یهود و نصارا چقدر ظلم بزرگی را مرتکب می‌شوید، زیرا ظلمی از این بالاتر نیست که چیزی بدانید و کتمان کنید؛ این ظلم، مصداق ظلم عظیم است. اگر انسانی در هر زمان و مکانی این روحیه را دارد و حقایق را مخفی می‌کند مرتکب ظلم بزرگی شده است لذا وظیفه علما این است که حقایق را بیان کنند و نباید وابسته به یک جریان و حزب و گروه و جناح باشند به همین دلیل می‌گوییم حوزه باید مستقل باشد و از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و ... حقایق را بیان کند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: وظیفه حوزه این است که باید وابسته به جایی نباشد تا بتواند حقایق را بدون پرده و ملاحظه بیان کند، استقلال حوزه به این است که خودش، خودش را اداره کند و حتی فضلا و طلاب و مدرسین باید تلاش کنند که مستقل باشند؛ وابستگی به جریانات و اتکاء مالی سبب می‌شود که در بزنگاه‌ها حقایق مکتوم بماند؛ افتخار حوزه‌های شیعه این است که مستقل هستند، اما علمای اهل تسنن حقوق‌بگیر رژیمشان هستند، لذا تابع دستورات آنان هم هستند.

فقیهی بیان کرد: نیازهای حوزه باید به وسیله خودش و بدون منت و کمک دیگران انجام شود؛ ما که خود را سرباز امام زمان(عج) می‌دانیم باید استقلال مالی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته باشیم و روحانیت باید واجد این روحیه باشند. کار حوزه خیلی سنگین است، زیرا آگاهی سیاسی و اجتماعی دارد و اگر حقیقت را بیان نکند سبب انحراف مردم خواهد شد و این انحراف و کتمان حقیقت بالاترین ظلم به تعبیر آیه شریفه مورد بحث است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: این وظیفه مختص یک دوره و مکان خاصی هم نیست و باید همیشه این مسئله در حوزه زنده باشد؛ کسی که وابسته مالی باشد، مدیون و وام‌خور دیگران است و باید حرف آنها را بزند، لذا امام خمینی(ره) و مراجع بر استقلال حوزه تاکید زیادی دارند و اشکالاتی را که در جامعه می‌بینند، بگویند.

آیت‌الله فقیهی تصریح کرد: اخیرا در کشور بحث جرم ترک فعل مطرح شده است. کسی کاری را باید انجام می‌داده و نداده است؛ کسی ممکن است خودش اختلاس نکرده ولی سکوتش سبب موفقیت او در انجام جرم شده است؛ طلاب و روحانیت و حوزویان ممکن است با سکوتشان مرتکب خلاف بزرگی شوند زیرا سبب انحراف مردم از مسیر حق و حقیقت می‌شود. باید بدون ملاحظه حقایق را بیان کنیم و فقط از خداوند بترسیم و بدانیم مبلغ الهی فقط وام‌دار خداوند است.  

انتهای پیام
captcha