بخش گردشگری اسلامی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی راه‌اندازی شود
کد خبر: 4007178
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
ضرغامی خواستار شد؛

بخش گردشگری اسلامی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی راه‌اندازی شود

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با تأکید بر ظرفیت گسترده گردشگری بین کشورهای اسلامی و تأثیر عمیق آن بر وحدت و تقریب مذاهب، خواستار راه‌اندازی بخشی به عنوان گردشگری اسلامی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شد.

بخش گردشگری اسلامی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی راه‌اندازی شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی امشب در برج میلاد در جمع شرکت‌کنندگان سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سخنان خود را با قرائت آیه 55 سوره نور که می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند وعده داده است كه حتما آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد آنانند كه نافرمانند» آغاز کرد و گفت: این آیه امروز تا حدود زیادی محقق شده است. خداوند در این آیه به مؤمنان وعده می‌دهد که شما در زمین مکنت خواهید یافت. امروز جهان اسلام بالاترین مکنت‌ها را از آن خود کرده است. زمانی بود که توجه زیادی به جایگاه مسلمانان در معادلات جهانی نمی‌شد اما امروز یک طرف استکبار جهانی است با همه جبهه شیطانی خودش و یک طرف جبهه اسلام و مسلمانان است و چون حق با ما است خداوند برای ما مکنت قرار داده و روز به روز این اقتدار را بیشتر می‌بینیم.

ضرغامی با تأکید بر اینکه قرآن مظهر وحدت ماست، گفت: تمام تلاش دشمن این است که بین صفوف مسلمانان تفرقه بیندازد. در پیروزی انقلاب اسلامی جنگ شیعه با شیعه به راه انداختند و بعد که نتیجه‌ای نگرفتند به انواع و اقسام بهانه‌ها یک اسلام تکفیری و تروریستی را راه‌اندازی کردند که در وجود گروهک‌هایی مثل داعش می‌بینیم. خداوند متعال در آیه 18 سوره ابراهیم می‌فرماید: «مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ لَا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلَى شَيْءٍ ذَلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيدُ؛ این آیه مکمل آیه قبلی است که قرائت شد. دشمنان اسلام مثل کوهی پر از شن هستند؛ توطئه می‌کنند اما با یک تندباد از بین می‌روند. اینها بشارت‌های قرآنی به ماست و آنچه خداوند به ما وعده داده محقق می‌شود.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت بزرگ گردشگری در بین کشورهای اسلامی، گفت: گردشگری امروز یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای پیاده کردن افکار، اعتقادات و بستر وحدتی است که می‌خواهیم فراهم کنیم. گردشگری حق همه مردم دنیاست و کسی نمی‌تواند گردشگری را از مردم بگیرد.

وی ادامه داد: مردم دنیا حق گردشگری را به عنوان یک مطابه فطری و نیاز طبیعی و اجتماعی برای خود محفوظ نگه می‌دارند و جهان اسلام باید از این موقعیت به نحو مطلوب استفاده کند. در همین راستا حجت‌الاسلام شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد می‌کنم بخشی را به نام «گردشگری اسلامی» در مجمع تقریب مذاهب راه‌اندازی و برای توسعه آن کمیته‌هایی تشکیل شود.

لزوم استفاده از ظرفیت گردشگری جهان اسلام

ضرغامی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت جهان اسلام در حوزه گردشگری، گفت: متأسفانه کشورهای اسلامی و مسلمانان با هم ارتباط ندارند و موقعیت‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر را نمی‌شناسند. در تعاملات و برنامه‌های گردشگری به ظاهر بحث سیاسی و ایدئولوژیک نیست اما در باطن وقتی مردم با هم آشنا می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی افزود: ایران‌هراسی به طور مکرر از اولین روزهای پیروزی انقلاب علیه ما پیاده شده است اما هر گردشگر و توریستی که به ایران می‌آید و چند روز در ایران می‌ماند نظرش کلاً در مورد ایران عوض می‌شود چرا که ایرانی که خودش می‌بیند با ایرانی که امپراطوری رسانه‌ای جهانی استکبار برای او ترسیم کرده خیلی متفاوت است.

ضرغامی به تعجب گروه‌ها و هیئت‌های خارجی در بازدید از ایران نیز اشاره کرد و گفت: وقتی هیئت‌های مختلف به ایران می‌آیند و می‌بینند که کشور به خوبی اداره می‌شود، از ما می‌پرسند مگر شما تحریم نیستید؟ ما فکر می‌کردیم با یک ملت گرسنه و یک کشور قحطی زده و جنگ زده مواجه خواهیم شد. لازم نیست ما برای آنها توضیح دهیم وقتی به ایران می‌آیند کاملاً متوجه همه چیز می‌شوند.

وی ادامه داد: زمینه‌های اعتقادی و علقه‌های مشترک بین جهان اسلام بسیار است. جمعیت ما زیاد است و همانطور که غذای حلال امروز به یک برند در سطح جهانی تبدیل شده است و حتی وقتی اروپایی‌ها به یک رستوران می‌روند غذای حلال سفارش می‌دهند چون فواید آن را دیده‌اند، گردشگری حلال هم می‌تواند در جهان به برند تبدیل شود.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در پایان تصریح کرد: کشورهای اسلامی مزیت‌های فراوانی در سطوح مختلف فرهنگی و اقتصادی دارند. اگر گردشگری خانواده محور بین کشورهای اسلامی جریان یابد خوراک، پوشاک و تفریح اسلامی براساس موازین اسلامی در آن وجود خواهد داشت. همچنین حول گردشگری حلال می‌توانیم شاهد نقطه عطفی در تعاملات مؤثرتر بین کشورهای اسلامی باشیم.

انتهای پیام
captcha