بررسی ایمنی مؤسسات قرآن در دستور کار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اراک
کد خبر: 3999670
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
به پیشنهاد خبرگزاری ایکنا؛

بررسی ایمنی مؤسسات قرآن در دستور کار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اراک

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با ابراز تأسف از اینکه مؤسسات قرآن مورد بازبینی از جهت ایمنی قرار نگرفته‌اند، اظهار کرد: با طرح این موضوع از سوی این خبرگزاری قطعاً تفاهم‌نامه‌ای با تبلیغات اسلامی جهت بازدید و ایمن‌سازی این مراکز انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مسعود آقازیارتی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک، امروز، اول مهر در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته آتش‌نشان در این مجموعه برگزار شد، به تشریح عملکرد یک ساله این سازمان (از مهر 99 تا مهر 1400) پرداخت و اظهار کرد: فعالیت های آتش‌نشانی در بخش‌های عملیاتی، پیشگیری و آموزشی تعریف شده است که در هر بخش اقدامات گسترده‌ای صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: تأییدیه اتمام بنا و بررسی ناایمنی ساختمان‌ها در بحث آموزش و پیشگیری مورد توجه قرار می‌گیرد. در یکسال گذشته ۱۹۸ پرونده در این حوزه بررسی و دستورالعمل ایمنی جهت صدور پروانه ساخت ارائه شده است و ۲۲۵ تاییدیه اتمام بنای ساختمان نیز صادر شده است.

آقازیارتی ادامه داد: ۸۴ کارشناسی و علت‌یابی حریق در یکسال گذشته صورت گرفته است. همچنین ۳۴ مورد بازدید از مراکز تجاری و بازار تاریخی اراک انجام و اخطاریه صادر شد. خوشبختانه نا ایمنی‌ها به صورت فازبندی در حال رفع شدن است و در 2 مجتمع طلا و اسلامی در حال رفع ناایمنی‌ها در حال پیگیری است.

وی به بررسی وضعیت ایمنی ۵۳ مرکز درمانی و مراکز تحت پوشش بهزیستی، 43 خوابگاه اشاره و از نصب۲۰ شیر آتش‌نشانی و ۴۰ مورد در حال نصب خبر داد و گفت: در هر ۵۰۰ متر در اماکن شلوغ باید یک شیرنصب شود. همچنین 100 نیرو نیز جذب این سازمان شدند و با گذشت حدود ۴ ماه و گذراندن آموزش‌های تخصصی وارد کار شدند.

این مقام مسئول در خصوص لزوم بروزرسانی تجهیزات و امکانات این مجموعه، بیان کرد: به منظور شخصی‌سازی تجهیزات و امکانات ایمنی و آتش نشانی، تا امروز خرید ۶۰ جفت چکمه عملیاتی تهیه شده است و درصدد تهیه ۱۶۰ جفت دیگر هستیم. خرید ۱۰ دستگاه پمپ کف‌کش و لجن‌کش، 100 چراغ‌قوه تخصصی و ۱۰ ست تنفسی نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: خرید لوازم امداد و نجات برای ارتفاع به مبلغ ۲ میلیارد ریال و بروزرسانی تجهیزات، تهیه امکانات آموزشی برای پرسنل جدید به مبلغ ۶ میلیارد ریال، ارائه آموزش به آتش‌نشانان روستایی و مستقر در شهرک‌های صنعتی از دیگر اقدامات این سازمان در طول یک سال اخیر است. همچنین تجهیز خودروی ۱۹۲۱ توسط واحد موتوری سازمان و صرفه‌جویی به مبلغ حدود ۵۰۰ میلیون تومان از دیگر خدمات انجام شده است.

آقازیارتی اضافه کرد: در یک‌سال گذشته در بحث حوادث، با ۵۸۷ حادثه آسانسور روبرو بودیم که نزدیک به ۸۵ درصد آن مربوط به قطع برق بود. رسیدگی به 554 مورد حادثه ناشی از محبوس شدن و مزاحمت حیوانات و 191 حادثه رانندگی از دیگر موارد رسیدگی شده است. در یکسال اخیر ۱۸۴۸ مورد حادثه رخ داده که نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. در بخش حریق با کاهش 25 درصدی روبه رو بودیم که ۴۲۰ مورد حریق باغات و فضای سبز، ۱۶۱ مورد حریق منزل مسکونی و ۱۱۵ مورد حریق خودرو به ثبت رسید.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک به سؤال خبرنگار ایکنا مبتنی بر ایمن‌سازی مؤسسات قرآنی و بازدید و بررسی وضعیت این اماکن اینگونه پاسخ داد: متأسفانه این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است و با طرح این موضوع از سوی این خبرگزاری قطعاً تفاهم‌نامه‌ای با تبلیغات اسلامی جهت بازدید و ایمن‌سازی این مراکز انجام و مراتب آن به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید. با عقد تفاهم‌نامه تمام مؤسساتی که بخواهند فعالیتی داشته باشند باید مجوز ایمنی را نیز از این سازمان دریافت کنند.

وی در تشریح برنامه‌های هفته آتش‌نشان اظهار کرد: غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا و ادای احترام به شهید آتش‌نشان «رضا نظری» از شهدای حادثه پلاسکو، حضور در نماز عبادی - سیاسی جمعه، اهدای خون جمعی آتش‌نشانان، عملیات تمرینی امداد و نجات، حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی (ع)، رژه ناوگان موتوری و اجرای ویژه برنامه تقدیر از آتش‌نشانان از مهترین برنامه‌های این هفته است.

انتهای پیام
captcha