معلولان ذهنی خواستار شرکت در مسابقات قرآن هستند/ مشکلاتی که با یک نامه و ابلاغ حل می‌شود
کد خبر: 3995924
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴
در دیدار با خانواده حافظ سندروم داون مطرح شد:

معلولان ذهنی خواستار شرکت در مسابقات قرآن هستند/ مشکلاتی که با یک نامه و ابلاغ حل می‌شود

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، با خانواده محمدحسین رضایی، حافظ ۹ جزء قرآن و مبتلا به سندروم داون دیدار کرد که متن کامل این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان می‌شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به دنبال انتشار و معرفی محمدحسین رضایی، حافظ 9 جزء قرآن کریم مبتلا به سندروم داون، حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، عصر روز دوشنبه، 15 شهریورماه با خانواده آقای رضایی و فرزند حافظش دیدار و گفت‌و‌گو کرد. متن کامل این گفت‌و‌گو تقدیم مخاطبان می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، ضمن تشکر از خبرگزاری ایکنا برای معرفی این حافظ نوجوان، تصریح کرد: همه قبول داریم حفظ قرآن کاری دشوار است و حال اینکه نوجوانی با مشکل سندروم داون اقدام به حفظ آیات الهی کرده است، جای تحسین و تعجب دارد و وظیفه ما مسئولان را سنگین‌تر و به ما یادآوری می‌کند که از کنار هیچ انسانی بی‌تفاوت عبور نکنیم، چراکه شاید او استعدادی نهفته دارد که باید شکوفا شود و در برابر عدم رشد انسانی ما نیز به اندازه خانواده او مسئولیم.

وی ضرورت شناسایی استعداد همه نوجوانان در اقصی نقاط استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای رشد فعالیت‌های قرآنی در ابعاد مختلف نباید خود را محدود به مرکز استان و شهرستان‌های پرجمعیت کنیم، بلکه از نگاه ما نوجوان روستایی همان قدر سهم دارد که نوجوان شهری. متأسفانه تقسیم امکانات با توجه به مرکزیت شهرها صورت می‌گیرد و قرار گرفتن تمامی امکانات در مرکز استان امری اجتناب‌ناپذیر است، اما ما تکلیف داریم که برای اشاعه فرهنگ قرآن هرآنچه در توان داریم را در طبق اخلاص بگذاریم و کوتاهی توجیهی ندارد.


بیشتر بخوانید:


دهقانی تربیت نوجوانی در تراز اسلام و قرآن را موهبتی الهی دانست و ادامه داد: تمامی خانواده‌ها برای تربیت نوجوانان و جوانانی مؤمن، متعهد و متخصص رسالت خطیری بردوش دارند و این رسالت برای خانواده‌های دارای فرزند معلول سنگین‌تر است و باید به همه آنها که خود را فدای فرزند کردند خداقوتی جانانه گفت و به جامعه معرفی کرد.

نقش صدا و سیما در معرفی پدیده‌های قرآنی / ضرورت تعریف مسابقه قرآنی ویژه معلولان

وی با تأکید بر اینکه معرفی چهره‌ها و پدیده‌های قرآنی برای ایجاد انگیزه بسیار مهم است، به معرفی سیدمحمدحسین طباطبایی از طریق صدا و سیما و ایجاد انگیزه بین خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: معرفی پدیده‌های ناب به رشد و توسعه فرهنگ قرآن کمک می‌کند، اما باید توجه داشت این ایجاد انگیزه به یک بار خلاصه نشود، بلکه صدا و سیما باید بخشی از برنامه‌های خود را به این کار در طول سال اختصاص دهد.

دهقانی ضرورت همراهی خانواده برای حفظ قرآن فرزندان را متذکر شد و افزود: بدون همکاری و حمایت خانواده حفظ قرآن محقق نمی‌شود، مگر بسیار به ندرت که نمونه‌هایی از آن را در استان شاهد هستیم. در استان هستند والدین بی‌سواد یا کم‌سوادی که استعداد فرزند آنان از سوی مربیان کشف و ارتقا پیدا کرد.

این مقام مسئول از سوره‌های جزء 8، 5 و 2 قرآن از محمدحسین سؤال کرد و افزود: قرائت این نوجوان نور امید را در دل ما زنده نگه می‌دارد و معرفی چنین پدیده‌هایی بارقه‌های امید را در دل همه ناامیدان زنده می‌کند. برای مثال مسابقات ورزشی پارالمپیک و موفقیت تیم ورزشکاران اعزامی به ما گوشزد می‌کند که معلولان را فراموش نکرده و با استفاده از روش‌های مختلف انگیزه را در وجود آنان تقویت کنیم.  

دهقانی از کم‌توجهی برخی مسئولان نسبت به معلولان قرآنی گلایه کرد و افزود: پیشنهاد می‌دهم خانم و آقای رضایی عقب ننشسته و به صورت پیوسته به جلو حرکت کنند و با معرفی عملکرد خود خانواده‌های منزوی و خسته را هدایت کنند. خانواده معلولان برای برخاستن به شما و انگیزه شما نیاز دارند تا توانایی فرزند را شناخته و پرورش دهند.

وی در بخشی از سخنان خود از خبرگزاری ایکنا تقدیر کرد و افزود: این مجموعه رسانه‌ای فعال با تمام قوا در میدان حاضر است و تلاششان جای تشکر دارد، به روز بودن و داشتن روحیه پرسش‌گری، حساس به معرفی پدیده‌ها و مطالبه‌گری در استان نعمت است و باید همه مسئولان این مجموعه را حمایت کنند تا اهدافشان محقق شود. البته انتقادهای سازنده این رسانه ما را برای داشتن برنامه‌ها و طرح‌های قوی‌تر کمک می‌کند.

تعریف مسابقات قرآن ویژه نوجوانان با توانایی خاص در استان مرکزی

جعفر رضایی، سردبیر اخبار صدا و سیمای استان مرکزی و پدر محمدحسین، با بیان این نکته که همه ما باید از جامعه قرآنی یا فعال در هر رشته‌ای درس بگیریم، انگیزه و تلاش این افراد را مورد تحسین قرار داد و افزود: گاه شاهدیم انسان‌های سالم دچار افسردگی و رخوت شده و انگیزه خود را از دست می‌دهند. اگر در مواجه با مشکلات روزمره معلولان پرتلاش را مدنظر قرار دهیم، قطعاً روزنه‌ای برای امید و برخاستن خواهیم یافت.

نقش صدا و سیما در معرفی پدیده‌های قرآنی / ضرورت تعریف مسابقه قرآنی ویژه معلولان

وی با بیان اینکه در کنار خانواده‌ها برای تربیت نوجوانان قرآنی، مربیان نیز مسئولیت‌هایی دارند، اظهار کرد: ممکن است برخی والدین از لحاظ علمی در سطح بالایی نباشند، اما فرزند آنان از استعداد بسیار خوبی در حوزه قرآن برخوردار باشد، وظیفه معلمان و مربیان قرآن فعال در مدارس است تا این دانش‌آموزان را رصد و شناسایی و برای ارتقای هرچه بیشتر راهنمایی کنند. اگر مربیان مسلط به قرآن در مدارس تدریس این درس مهم و کلیدی را برعهده داشته باشند، قطعاً خروجی بهتری را شاهد خواهیم بود.

رضایی با بیان اینکه خبرگزاری ایکنا ظرفیتی بسیار مناسب برای پرداختن به موضوعات مختلف قرآنی و معرفی چهره‌ها است، ادامه داد: سردبیر این مجموعه خانم تلخابی را مثال زدند که ظرفیت بسیار عالی برای معرفی است و تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است. حرف از محمدحسین نیست، سخن ما روی محمدحسین‌ها و زهراهاست، ما باید در اقدامی متمرکز و مستمر خانواده‌های دارای فرزند معلول را به سمت شناسایی استعداد فرزند خود هدایت کنیم. خواه این استعداد قرآنی باشد، خواه علمی یا هنری. مهم این است که دست از غفلت‌ها برداشته شود و نوجوانان و جوانان بانشاط و به دور از انزوا داشته باشیم.

وی برگزاری مسابقه استانی ویژه معلولان در حوزه‌های مختلف را پیشنهاد داد و افزود: بهتر است یکی از دستگاه‌های متولی امر قرآن عهده‌دار این مسابقات باشد تا افراد با توانایی خاص مکان و فرصتی را برای ارائه داشته باشند. درست است که مسابقاتی در سطح کشور برای نابینایان هست، اما اگر این مسابقات در سطح استان برگزار شود، می‌تواند برای خانواده‌ها و هم‌چنین معلولان ایجاد انگیزه و نشاط کند.

پیشرفت محمدحسین تعجب‌آور بود

مرضیه کرمی، حافظ کل قرآن و مادر محمدحسین، ضمن خوشامدگویی به رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و دغدغه این مجموعه برای معرفی چهره‌های قرآنی بیان کرد: محمدحسین جزء 30 قرآن را با فاصله و طبق جدول حفظ دانش‌آموزی مدارس حفظ کرد، برای کلاس پنجم که حفظ این جزء کامل می‌شد، در کلاس ششم جزء 30 قرآن به انضمام سوره مبارکه «مرسلات و انسان» بود که او در سال این دو سوره را نیز حفظ کرد. از تابستان همان سال شروع به حفظ کلام وحی از ابتدای جزء اول کرد و در دو سال اخیر موفق به حفظ این جزءها شد. پیشرفت محمدحسین تعجب‌آور بود و هر روز انتظار ما را بالاتر می‌برد.

نقش صدا و سیما در معرفی پدیده‌های قرآنی / ضرورت تعریف مسابقه قرآنی ویژه معلولان

وی با گلایه از مسئولانی که با بی‌تفاوتی از کنار انسان‌هایی با محدودیت خاص می‌گذرند، اظهار کرد: معلولیت فقط یک محدودیت است، در صورتی‌که خداوند در عین معلولیت مابقی حس‌ها را فعال‌تر می‌کند تا جبران شود، به طور مثال بسیارند روشندلانی که حافظان و قاریان برجسته کشوری و حتی بین‌المللی هستند، نباید از کنار توانمندی خارق‌العاده آنان به راحتی عبور کرد. حال اگر معلولی با مشکل سندروم داون اقدام به حفظ قرآن کند، جای تحسین دارد. در استان افرادی همچون زهرا تلخابی حضور دارند که با وجود نابینا بودن و معلولیت ذهنی و حرکتی بیش از 15 جزء قرآن را حفظ کرده است، اما آیا به نیاز این جوان که در شهرستان فراهان زندگی می‌کند رسیدگی می‌شود؟ روی سخن من فقط محمدحسین نیست و نظرم موفقیت همه است، قصدم از معرفی محمدحسین فقط ایجاد انگیزه برای خانواده‌هایی با مشکل بنده است. چراکه ناامیدی مشکلی را حل نمی‌کند و برای پیشرفت باید حرکت کرد و مقاوم بود. اگر محمدحسین معرفی هم نمی‌شد کار حفظش را با قدرت دنبال می‌کردم و من و پدرش منتظر نمی‌شویم تا از سوی مسئولی مورد حمایت قرار گیریم.

کرمی رشد اجتماعی و فکری دانش‌آموزان را مورد تأکید قرار داد و افزود: حضور فردی معلول در مدارس عادی نه تنها به فرد معلول برای رشد اجتماعی کمک می‌کند، بلکه به رشد اجتماعی و تقویت حس نوع‌دوستی دیگر دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند، چراکه برخی از معلمان و مدیران اصرار دارند کودکان با توانایی خاص در مدرسه استثنایی تحصیل کنند و حضور این دانش‌آموزان در مدارس عادی دافعه ایجاد کرده و سایر محصلان پذیرای آنان نیستند، اما در واقع این‌چنین نیست اگر دانش‌آموزان به حال خود رها شوند پذیرای دانش‌آموزان با محدودیت خاص هستند و مشکلی ایجاد نخواهد شد، همان‌طور که برای محمدحسین ایجاد نشد و همه دانش‌آموزان مدرسه با او دوست هستند و مراقبت می‌کنند و این رفتار به رشد اجتماعی آنان کمک بسیاری می‌کند. امیدوارم خانواده‌های دارای فرزند با توانایی خاص هیچ‌گاه ناامید نشوند و به دنبال کشف استعداد فرزندشان باشند. بهزیستی نیز مکان یا انجمنی حرفه‌ای را برای کمک به خانواده‌های دارای فرزند معلول ایجاد کند تا والدین در هنگام نیاز و گرفتن مشاوره تخصصی بدانند کجا مراجعه کنند.

توانایی زهرا تلخابی و محمدحسین رضایی تحسین‌برانگیز و البته همت والدین آنان برای تربیت چنین فرزندانی قابل توجه‌تر است،‌ چراکه آنها با وجود فشار روحی و گاه بروز مشکلات اقتصادی قدم در مسیری گذاشتند که خیر دنیا و آخرت در آن وجود دارد. با بررسی‌هایی که شده این افراد با مشکلات بسیار درگیر هستند که گزارش این اخبار از سوی همین مجموعه به زودی منتشر می‌شود. ای کاش مسئولان با مطالعه این اخبار دست از روی دست بردارند و جهادی وارد میدان شوند. اعزام مربی به شهرستان‌های اطراف و یا حمایت همان مربی‌های شهرستانی کار سختی نیست و فقط با یک نامه و ابلاغ رفع می‌شود. مسئولان در بخش‌های مختلف پاسخگو باشند که برای معلولان، کشف استعداد آنان و ارتقای استعدادشان چه کردند و می‌توانند چه برنامه‌هایی ارائه دهند.  

گزارش تصویری دیدار با حافظ قرآن مبتلا به سندروم داون

انتهای پیام
captcha