سند زیست‌بوم فرهنگی هرمزگان تدوین می‌شود
کد خبر: 3989707
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

سند زیست‌بوم فرهنگی هرمزگان تدوین می‌شود

رئیس حوزه هنری هرمزگان از تدوین سند زیست‌بوم فرهنگی هرمزگان در راستای توجه بیشتر به استان و عدم تمرکزگرایی فعالیت‌های حوزه هنری خبر داد.

سعید عبدلی‌زاده، رئیس حوزه هنری هرمزگان، صبح امروز، 19 مردادماه، با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا هرمزگان، به مناسبت روز خبرنگار، اظهار کرد: بازوی ما در انعکاس فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان که در عین مهم بودن بسیار مظلوم واقع شده، خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه به خصوص در بخش فرهنگی هستند.

وی افزود: از فعالیت‌های مهم خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی به خصوص ایکنا که همواره یار و یاور ما در انعکاس اخبار فرهنگی و هنری استان بوده است، قدردانی می‌کنم. خبرنگاران حلقه وصل مردم و مخاطبان فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و مسئولین این عرصه هستند و اگر این انعکاس فعالیت‌ها و در کنارش شناسایی خلأها و مشکلات و بازتاب آن نبود، ما نمی‌توانستیم در فعالیت‌های فرهنگی خود موفق باشیم.

رئیس حوزه هنری هرمزگان تصریح کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی یک نهاد ریشه‌دار در تاریخ انقلاب در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. پایه‌های اصلی حوزه هنری انقلاب اسلامی، هنرمندان عرصه انقلاب بودند که بر اساس آموزه‌های انقلاب و حضرت امام(ره) این نهاد را شکل دادند. بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر انقلاب در حوزه‌های شعر و ادبیات، فیلم‌سازی، تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس نیز برخاسته از همین نهاد بوده‌اند.

عبدلی‌زاده عنوان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تأکید فراوانی بر جایگاه حوزه هنری و مأموریت‌های آن به خصوص در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب و ثبت و ضبط و پرداخت هنری به فعالیت‌های انقلاب دارند. حوزه هنری یکی از مهم‌ترین رسالت‌های خود را پرورش و فراهم کردن امکانات و جایگاهی برای رشد هنرمندان انقلاب اسلامی و تولید آثار مبتنی بر ارزش‌های انقلاب، قرار داده است.

وی بیان کرد: امروز متناسب با تغییراتی که در زمینه فرهنگی و اجتماعی در کشور به خصوص بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) داشته‌ایم، مأموریتی با عنوان طرح تحول حوزه هنری انقلاب اسلامی را در کشور دنبال می‌کنیم و سعی داریم در این چهارچوب فعالیت‌های خود را تعریف کنیم.

رئیس حوزه هنری هرمزگان اضافه کرد: سند زیست‌بوم فرهنگی هرمزگان در راستای توجه بیشتر به استان و عدم تمرکزگرایی فعالیت‌های حوزه هنری با کمک نخبگان فرهنگی و هنری در حال تدوین است. ما به صورت جدی مسئله شناسایی و استعدادیابی هنرمندان استان را به خصوص در مناطق محروم و حاشیه‌نشین دنبال می‌کنیم.

عبدلی‌زاده ادامه داد: طرح توانمندسازی فرهنگی و هنری محلات حاشیه‌نشین نیز در همین راستا از اواخر سال گذشته آغاز شده و به طور جدی دنبال خواهد شد. در سال جاری تدوین 4 کتاب و 4 فیلم مستند متناسب را با 4 محله حاشیه‌نشین بندرعباس شامل محلات آیت‌الله غفاری، کوی ملت، تپه الله‌اکبر و بهشت‌زهرا و چاهستانی‌ها با همکاری عناصر فرهنگی این محلات در دست اقدام داریم.

وی اظهار کرد: سعی داریم باشگاه رشد و توانمندسازی را در رشته‌های هنرهای تجسمی، فیلم و مستند و همچنین هنرهای مکتوب ایجاد کنیم. متناسب با همین فعالیت‌ها کارگاه هنرهای تجسمی هرمزگان مرز پرگهر را با موضوع هویت استکبارستیزی استان برگزار کردیم و آثار این کارگاه در هفته هنر انقلاب به نمایش گذاشته شد. رونمایی از این آثار نیز به مناسبت سالگرد شهدای قهرمان استان «شهید دارا» و «شهید رئیسی» بر روی شناور شهید ناظری انجام شد.

رئیس حوزه هنری هرمزگان افزود: یکی دیگر از رویکردهای ما تأکید بر تولید آثار فاخر با قابلیت عرضه ملی و بین‌المللی توسط هنرمندان حوزه هنری استان است. در زمینه تاریخ شفاهی نیز مأموریت جدی برای خود تعریف کردیم چراکه هرمزگان به جهت حضور در عرصه‌های مختلف دفاع مقدس و تاریخ انقلاب اسلامی و پیشرفت موقعیت مهمی دارد. در این راستا ثبت و ضبط خاطرات انقلابیون استان را دنبال کردیم و اولین محصول این فعالیت‌ها، رونمایی از کتاب «ماهم بودیم» از خاطرات بانوان انقلابی استان، بوده است.

عبدلی‌زاده یادآور شد: ما ورود جدی به ثبت تاریخ شفاهی پیشرفت استان در حوزه فعالیت‌های مختلف صنعتی و اقتصادی و جهادی داشته‌ایم. به زودی کارگاه‌های آموزش نویسندگی و تربیت مصاحبه‌گران تاریخ شفاهی را در این راستا برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha