خبرنگاران و مطالباتی که بر زمین مانده‌اند
کد خبر: 3989103
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
به بهانه روز خبرنگار؛

خبرنگاران و مطالباتی که بر زمین مانده‌اند

تجربه خبرنگاری با وجود حلاوتی که در آن نهفته است، دشواری‌های فراوانی نیز به همراه دارد که پیگیری حقوق و مطالبات اهالی رسانه و خبرنگاران نگاه ویژه مسئولان و قانون‌گذاران را می‌طلبد.

خبرنگار رسالت آگاهی‌بخشی جامعه را بر عهده وارد و چشم و گوش بینا و شنوای مردم است و همین امر خبرنگاری را به شغلی حساس و متفاوت و البته دشوار تبدیل کرده است. تجربه خبرنگاری با وجود حلاوتی که در آن نهفته است، دشواری‌های فراوانی نیز به همراه دارد که پیگیری حقوق و مطالبات اهالی رسانه و خبرنگاران نگاه ویژه مسئولان و قانون‌گذاران را می‌طلبد.

سید مرتضی فیاضی، مدیر خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح اهمیت کار خبر و خبرنگاری، اظهار کرد: واقعیت تلخ این است که جایگاه مهم و نقش‌آفرین خبرنگاران در میان اقشار گوناگون مردم چندان شناخته شده نیست، حال آنکه خبرنگاران حلقه اتصال میان وقایع جامعه و مخاطبان یعنی عموم مردم هستند بنابراین خبرنگاران و رسانه‌ها می‎توانند مطالبات جامعه را منعکس و پررنگ کنند.

وی ادامه داد: خبرنگاری یکی از 10 شغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و مشکلات فراوانی در حیطه کار خبررسانی و رسانه وجود دارد؛ خبرنگاران به‌ویژه با فقدان امنیت شغلی و مشکلات بیمه و درآمد و نبود حمایت‌های کافی مواجه هستند و به‌دلیل شرایط کاری تنش‌های بسیاری را متحمل می‌شوند.

فیاضی با ذکر اینکه خبرنگار با قلم خویش به‌دنبال انعکاس معضلات جامعه است، تصریح کرد: این قشر زحمتکش با قلم‌زنی در راستای پیگیری و حل مشکلات گام بر می‌دارد و با انعکاس نقایص و کمبودها از کف جامعه به مسئولان رسالت خود را به‌خوبی انجام می‌دهند.

مدیر خانه مطبوعات استان با تأکید بر اینکه جایگاه خبرنگاران باید رفیع باشد اما اینگونه نیست، توضیح داد: این امر دلایل متعددی دارد از جمله اینکه بسیاری از مردم و مسئولان آگاهی کافی در خصوص نقش خبرنگاران ندارند و از کارکرد خبرنویسی مطلع نیستند؛ خبرنگاران اگرچه قشر بسیار کوچکی از اقشار جامعه هستند اما صنف مهمی هستند و نقش کلیدی را ایفا می‌کنند که نباید نادیده گرفته شود.

نقش خبرنگاران در پیشگیری از فساد و آسیب‌ها

فیاضی با ذکر اینکه ایفای نقش خبرنگاری از بروز فساد جلوگیری می‌کند، ادامه داد: در قانون مطبوعات، یکی از وظایف خبرنویسی و اهل رسانه پیشگیری از ایجاد فساد است و باید صدای مطالبات و حقوق مردم را به گوش مسئولان برسانند. خبرنگاری مانند شمشیر دو لبه‌ای است با نقد مسئولان و مدیران فساد و آسیب‌های موجود را ریشه‌کن و رفع و رجوع کند و تحولات عظیمی در جامعه رخ دهد.

مدیر خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان در پاسخ به این پرسش که وجوه تمایز خبرنگار واقعی و فعال با شبه‌خبرنگار چیست؟ توضیح داد: این دغدغه وجود دارد که برخی افراد بدون کسب دانش و مهارت لازم برای تهیه و نگارش خبر و نیز بدون آگاهی از مشکلات خبرنگاری وارد این عرصه می‌شوند و با یدک کشیدن عنوان خبرنگار موجب آسیب به این حرفه مهم می‌شوند؛ میان این دست افراد با خبرنگارانی که شبانه‌روز دغدغه خبر دارند و در گرما و سرما و تحت هر شرایطی عرصه را خالی نمی‌گذارند و اخبار و واقعیات را منعکس می‌کنند، باید تفاوت قائل شد.

فیاضی بیان کرد: در بسیاری از موارد این خبرنگاران کوشا دچار آسیب‌های جسمی و روحی فراوانی می‌شوند و جان خود را به‌خطر می‌اندازند اما شبه‌خبرنگار بر این دشواری‌ها آگاه نیست یا توانایی لازم را برای فعالیت در حوزه خبر و رسانه ندارد بنابراین باید میان خبرنگار و شبه‌خبرنگار یا رسانه و شبه‌رسانه تفاوت قائل شد.

وی عشق و علاقه به کار خبرنویسی را مهم‌ترین مشخصه خبرنگار واقعی دانست و افزود: تا زمانی که این علاقه وجود نداشته باشد فرد نمی‌تواند سختی‌های کار را تحمل و ایفای نقش و برای مردم ایثار و فداکاری کند، همچنان که در قائله کرونا شاهد بودیم که بعد از مدافعان سلامت، خبرنگاران مهم‌ترین نقش را در این عرصه ایفا کردند و در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی افکار عمومی و فرهنگ‌سازی جبهه سلامت را یاری دادند؛ همین نقش و پیشقدمی را در تمامی عرصه‌ها مانند جنگ تحمیلی، بحران‌های طبیعی و غیره از خبرنگاران شاهد بوده‌ایم.

فیاضی نقص قانون و عدم نظارت مسئولان و متولیان را عامل ایجاد شبه‌خبرنگاران در عرصه رسانه دانست و توضیح داد: اگر قانون مدونی برای فعالیت‌های خبری به‌ویژه در بستر فضای مجازی وجود نداشته باشد، حاصل کار ظهور شبه‌خبرنگاران است که بدون دست به قلم شدن مطالب را از دیگران بازنشر یا بازارسال می‌کنند بی‌آنکه از صحت یا سقم مطالب مطلع باشند یا منبع را ذکر کنند که همین امر تبعات فراوانی می‌تواند در پی داشته باشد. بنابراین می‌طلبد که مسئولان در دو حوزه مدیریت فضای مجازی و نیز نظارت و سختگیری در صدور مجوز فعالیت برای رسانه‌ها دقت نظر و حساسیت بیشتری داشته باشند.

ضرورت غربالگری و شناسایی رسانه‌های فعال استان

مدیر خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان با اشاره به اینکه ۱۵۰ رسانه در قالب روزنامه محلی، نمایندگی روزنامه‌های سراسری، نشریه، خبرگزاری و پایگاه خبری مجوز فعالیت در استان دارند، گفت: پرسش اینجاست که چند رسانه مشغول کار و فعالیت در عرصه اطلاع‌رسانی هستند؟ حدود ۳۰۰ خبرنگار در استان ثبت شده است اما باید پرسید چند خبرنگار استان به‌صورت میدانی و فعال در تمامی عرصه‌ها حضور دارند و در شرایط گوناگون از رسالت خود مبنی بر آگاه‌سازی جامعه باز نمی‌مانند؟

فیاضی با تصریح اینکه تنها یک قانون محکم با ضمانت اجرایی بالا می‌تواند پاسخگوی این وضعیت باشد، بیان کرد: خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان به این موضوع ورود داشته و در شناسایی و غربالگری خبرنگاران استان فعالیت‌هایی انجام داده است تا خبرنگاران واقعی شناسایی شوند و در اقدامات بعدی بتوان تفاوت‌هایی را میان خبرنگاران و شبه‌خبرنگاران قائل شد.

وی بیان کرد: خبرنگاران همواره پیگیر و دغدغه‌مند مطالبات آحاد جامعه هستند که در بسیاری از موارد این مطالبات به نتیجه و سرانجام مطلوب می‌رسند، این افراد داعیه‌دار روشنگری و مبارزه با فساد و ناهنجاری در جامعه هستند، اما این قشر نجیب و مظلوم در پیگیری مطالبات خود توفیقی نداشته است؛ خبرنگاران دوربی‌های نظارتی جامعه و مسئولان هستند و همواره انتقاداتی را بر مدیران و مسئولان دارند که گاه با سلیقه مسئولان همخوانی ندارد و سبب موضع‌گیری در قبال خبرنگاران و عدم همکاری با آنان می‌شود.

فیاضی تصریح کرد: نبود یک تشکیلات صنفی منسجم و فعال برای پیگیری مطالبات خبرنگاران عامل دیگری است که این قشر را از رسیدن به حداقل حقوق خود بازداشته است؛ باید پرسید خانه مطبوعات تا کنون چقدر توانسته در پیگیری حقوق خبرنگاران و اهالی رسانه موفق عمل کند؟ اعضای جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان در طی مدتی که از آغاز کارشان می‌گذرد، برخی مطالبات خبرنگاران و اصحاب رسانه استان را به‌عنوان دغدغه با مسئولان مطرح و پیگیری کرده‌اند که از جمله می‌توان به پیگیری بیمه، احداث ساختمان خانه مطبوعات، اختصاص مکان منسجم برای نشست‌های خبری و غیره اشاره کرد. اگر تشکیلات رسانه‌های استان دارای دفتر بوده و مشاور داشته باشند و با انسجام و در سایه همدلی و هم‌اندیشی و با پرهیز از یکسونگری، بدون خودسانسوری مشکلات، مطالبات به‌حق خود را مطرح کنند خواهند توانست مشکلات خود را حل کنند.

فیاضی با ذکر اینکه خبرنگاران غالباً با حقوق ناچیز در تنگنا و سختی امرارمعاش می‌کنند، اضافه کرد: خبرنگاران با وجود سختی کار، در غالب موارد دستمزدی بسیار پایین‌تر از حداقل حقوق تعیین شده اداره کار دریافت می‌کنند و بیمه نیستند و جای خالی قانونی الزام‌آور برای پرداخت مطالبات خبرنگاران حس می‌شود که خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان به نوبه خود در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و این مشکلات را به مسئولان ذیربط در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز نمایندگان مجلس انتقال می‌دهد.

مدیر خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان گفت: این مطالبه جدی از مسئولان و نمایندگان مجلس وجود دارد که قانونی را تصویب کنند تا حقوق و مزایای به‌حق خبرنگاران به آنان پرداخت شود که این موضوع به‌صورت جدی پیگیری و مذاکره می‌شود.

انتهای پیام
captcha