دغدغه‌های مؤسسات قرآنی را باید شنید
کد خبر: 3987456
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها / ۲

دغدغه‌های مؤسسات قرآنی را باید شنید

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «منتظران ظهور گل نرگس» شیراز با بیان اینکه دغدغه‌های مؤسسات قرآنی را باید شنید، گفت: حمایت از مؤسسات قرآنی فقط مالی نیست بلکه در مباحث غیرمالی هم باید انجام شود که یکی از آن‌ها بحث بیمه فعالان قرآنی است.

مژگان منوچهری، مدیرعامل مؤسسه قرآنی «منتظران ظهور گل نرگس» شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با یادآوری اینکه این مؤسسه از سال 1390 با مجوز رسمی از سازمان تبلیغات اسلامی کار خود را در شیراز آغاز کرده است، گفت: بعدها با تشکیل اتحادیه مدغم مجوز خود را از این اتحادیه که هم زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی و هم ارشاد است، اخذ کرده‌ایم.

وی برخی از فعالیت‌های این مؤسسه را یادآور شد و گفت: در ابتدای کار فعالیت‌های خود را به صورت آموزش‌های عمومی قرآن برای کودکان و بزرگسالان انجام می‌دادیم اما بعد از آن تلاش کردیم تا برنامه‌های تخصصی را دنبال کنیم که خروجی‌های بهتری داشته باشیم و شاگردانی تربیت کنیم که در نهایت بتوانند در سطح استان تدریس قرآن داشته باشند.


بیشتر بخوانید:


منوچهری برپایی دوره‌های تخصصی تربیت معلم روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم، حفظ تخصصی، سبک زندگی اسلامی، تفسیر و غیره را از جمله فعالیت‌های تخصصی این مؤسسه برشمرد و گفت: در کنار این‌ها یک مهد قرآن گسترده هم در مؤسسه راه‌اندازی کردیم چراکه برای آموزش قرآن به نسل جدید باید این کار را از دوران کودکی آغاز کنیم و تلاش کردیم در این مؤسسه قرآن را با روش‌های شاد و به زبان کودکان همراه با بازی به آنان آموزش دهیم که بحمد الهی با استقبال زیادی هم روبه‌رو شد.

این فعال قرآنی با یادآوری اینکه از دو سال پیش به دلیل شرایط شیوع کرونا مهد قرآن مؤسسه تعطیل شده است اما دوره‌های تربیت معلمان قرآن همچنان برقرار است، گفت: از دو سال پیش با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب برنامه‌های خود را به سمت و سوی تدبیر و تفسیر قرآن کریم سوق دادیم و در این زمینه دوره‌ها، جلسات و حلقه‌های بیان تفسیر موضوعی قرآن کریم را برگزار کردیم.

وی برگزاری مسابقات قرآن به مناسبت‌های مختلف اعم از محرم، غدیر، قربان، دهه فجر، فاطمیه و غیره را از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه اعلام کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید برای مؤسسات قرآنی مدنظر قرار گیرد، ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان مؤسسات است تا بتوان اثربخشی آنان را در جامعه که همان ترویج سبک زندگی قرآنی است، ارتقا بخشیم.

منوچهری با تأکید بر اینکه ایجاد رقابت سازنده بین مؤسسات جهت ارتقای سطح کیفی آن‌ها محقق نمی‌شود به جز با حمایت از مؤسسات، گفت: ارگان‌های دولتی اعم از در سطح کلان یا در سطح استان باید از مؤسسات قرآنی حمایت کنند و نسبت به رفع دغدغه‌های آنان اهتمام ورزند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «منتظران ظهور گل نرگس» شیراز با بیان اینکه دغدغه‌های مؤسسات قرآنی را باید شنید، گفت: حمایت از مؤسسات قرآنی تنها به صورت مالی نیست بلکه در مباحث غیرمالی هم باید انجام شود که یکی از آن‌ها بحث بیمه فعالان قرآنی است. قریب 4 سال است که در تمام جلسات اتحادیه تشکل‌های قرآنی می‌گویم که حیف است حق مربیان و معلمان قرآن را ادا نکنیم و این بیمه فعالان قرآنی حق آنان است. بهترین حافظان قرآن را داریم اما از این حق محروم هستند.

منوچهری از عدم همکاری مسئولان ادارات دولتی شیراز در این زمینه انتقاد کرد و گفت: در شیراز ادارات دولتی در زمینه بیمه فعالان قرآنی با ما همکاری نکردند لذا از طریق تهران پیگیری کردم و آن‌ها پذیرفتند که این مسئله حق ماست و ما را به تأمین اجتماعی معرفی کردند اما در نهایت به دلیل عدم همکاری مسئولان استانی، کار ما برای بیمه فعالان قرآنی درست نشد در صورتی که همه می‌دانستند چقدر برای این قضیه پیگیری کردم و هم‌اکنون نام ما جزو نفرات اصلی برای بیمه فعالان قرآنی است اما دو سال است که بودجه‌ای برای این کار نیست.

این فعال قرآنی اظهار کرد: چند سالی که از تشکیل اتحادیه مدغم می‌گذرد یکسری حمایت‌ها از مؤسسات قرآنی انجام شده است و از صندوق اتحادیه وام 4 درصدی به مؤسسات اعطا می‌شود و در ایام شیوع کرونا هم ارشاد به یکسری از مؤسسات که عضو صندوق بیمه هنرمندان بوده‌اند مبالغی اعطا کرده است اما برخی از کارها باید به صورت زیرساختی پیگیری شود که یکی از آن‌ها بحث بیمه فعالان قرآنی است زیرا این نوع بیمه دارای محدودیت سنی است و واقعاً حیف است یک فعال و مربی قرآن که سال‌ها در این عرصه زحمت کشیده است اما وقتی سنش به 45 سال برسد، دیگر مشمول طرح بیمه فعالان قرآنی نمی‌شود.

وی برخی از مشکلات مؤسسات را به خصوص در ایام شیوع کرونا برشمرد و گفت: در ایام شیوع کرونا که کلاس‌های حضوری تعطیل شدند، بسیاری از مؤسسات قرآنی هم به دلیل عدم توانایی پرداخت در اجاره‌بها تعطیل شدند و این مشکل افزایش اجاره‌بها و عدم توانایی پرداخت آن هم شامل مؤسسه ما شد ولی تلاش کردیم تا به هر طریق که شده فعالیت خود را ادامه دهیم.

منوچهری پیشنهاد داد تا برای رفع مشکل مکان مؤسسات قرآنی از ظرفیت اوقاف استفاده شود و گفت: اوقاف برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی می‌تواند حسینیه، مسجد، بقاع متبرکه یا حتی منازل موقوفه را در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دهد البته برای منازل موقوفه می‌تواند اجاره‌بهای اندکی هم دریافت کند.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان بقاع متبرکه برای اختصاص مکان به مؤسسات قرآنی همکاری نمی‌کنند، گفت: برخی از مسائل با پیگیری برطرف می‌شود زیرا مؤسسات قرآنی واقعاً نیاز به حمایت دارند خصوصاً در برهه‌ای که دشمنان، اعتقادات و دینداری مردم را نشانه رفته‌اند باید همین تعدادی هم که فعالیت‌های قرآنی و مذهبی انجام می‌دهند مورد حمایت قرار گیرند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha