جهاددانشگاهی هنوز به جایگاه بلند خود نرسیده است
کد خبر: 3987443
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با ایکنا:

جهاددانشگاهی هنوز به جایگاه بلند خود نرسیده است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاددانشگاهی هنوز به جایگاه با عظمت و اهداف بلند خود نرسیده است و راه‌های نرفته بسیار دارد، بر ضرورت حضور بیشتر مسئولان این نهاد در مجلس برای استفاده از ظرفیت قوه مقننه تأکید کرد.

ابراهیم عزیزی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به فرا رسیدن چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی گفت: اساساً در کشوری که بر پایه یک ایدئولوژی اعتقادی و اسلامی برپا شده است، باید مدیریت درون کشور هم مبتنی بر رفتار و فرهنگ جهادی باشد.

وی افزود: تا زمانی که مدیریت و ساختارهای اجرایی ما بر اساس رویکرد جهادی نباشد، یقیناً نمی‌توانیم به همه اهداف انقلاب اسلامی دست یابیم.

عزیزی با بیان اینکه تجربه 43 ساله انقلاب اسلامی حکایت از نقش و اهمیت و جایگاه رفتار و مدیریت فرهنگ جهادی دارد، گفت: یکی از نهادهایی که در بدو انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل تشکیل شد، جهاددانشگاهی بود با این رویکرد که در محیط دانشگاه و ساختار علم و فناوری ما روحیه و تفکر و مدیریت جهادی حاکم باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعاً اگر به اهداف جهاددانشگاهی نگاه کنیم، می‌بینیم اهداف بلند و با عظمتی را دنبال کرده است اما اگر به عملکرد نگاه کنیم معتقدم هنوز بسیار جا دارد و راه‌های نرفته در این حوزه بسیار زیاد است و باید تلاش کنیم بیش از گذشته فرصت‌های جهادی را بر مدیریت، فضا و رفتارهای دانشگاهی حاکم کنیم و بتوانیم با بهره‌گیری از این ظرفیت اهداف بلند انقلاب اسلامی را تحقق بخشیم.

وی گفت: البته این نفی تلاش‌ها و زحمات عزیزانی که سال‌ها در این حوزه خدمت کرده‌اند، نیست بلکه معتقدم باید تلاش کنیم که از همه ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاده کنیم تا این نهاد بتواند در آینده کشور در حوزه‌های علم، فناوری، فرهنگ، رسانه و بخش‌های ایدئولوژی حاکم بر جامعه اسلامی بیشتر نقش‌آفرینی کند لذا اگر بخواهیم از نظر عملکردی موضوع را بررسی کنیم ضمن سپاس از همه تلاش‌‌های انجام شده باید توجه خود را به راه‌های نرفته معطوف کنیم اما به طور طبیعی زحمات و تلاش‌های چندین ساله را هم باید قدردان بود و امیدواریم که آینده بهتر از گذشته باشد.

عزیزی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا مجلس در حمایت از جهاددانشگاهی به رهبر معظم انقلاب که از طرح‌های فناورانه این نهاد به خصوص حمایت ویژه می‌کنند، اقتدا خواهد کرد، گفت: بله طبیعی است مجلس هم اهداف این بخش را پشتیبانی و حمایت کند البته لازمه آن حضور فعال‌تر مدیران و مسئولان جهاددانشگاهی در مجلس است. در طول این مدت حداقل در حوزه وظایف و مأموریت‌هایی که خودمان داریم حضور پررنگی از مسئولان جهاددانشگاهی در مجلس ندیدم البته این به معنای آنکه حضور نداشته یا پیگیری نکرده‌اند نیست اما بدون شک جهاددانشگاهی می‌تواند بیشتر از اینها از ظرفیت حوزه قانون‌گذاری و مقننه استفاده کند.

وی در پایان اضافه کرد: طرح‌های فناورانه از جمله بحث‌هایی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که تا آخرین لحظه‌ای که جان در بدن دارم با همه وجود برای حمایت از این موضوعات علم و فناوری و پیشرفت حمایت می‌کنم، وقتی‌که این طرح‌ها مورد تأکید رهبری است و اگر در مقام عمل هم بخواهیم موضوع را موشکافی کنیم می‌تواند نقش‌آفرین باشد طبیعی است که باید مورد حمایت هم قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha