مجموعه صفات امام کاظم(ع) عرصه وسیعی در آداب و اخلاق است
کد خبر: 3987399
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
رئیس مرکز تخصصی مهدویت:

مجموعه صفات امام کاظم(ع) عرصه وسیعی در آداب و اخلاق است

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه لقب هفتمین امام شیعیان، کاظم است که کاظم به معنای از بین برنده خشم است، گفت: کاظمین الغیظ از صفات انسان‌های شایسته است، البته مجموعه صفات امام کاظم(ع) عرصه وسیعی در آداب و اخلاق است.

مجموعه صفات امام کاظم(ع) عرصه وسیعی در آداب و اخلاق استحجت‌الاسلام مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان اینکه امام کاظم(ع) همانند دیگر امامان معصوم سرآمد در اخلاق و برخورد با مردم و اقشار مختلف بودند، اظهار کرد: لقب هفتمین امام شیعیان، کاظم است که کاظم به معنای از بین برنده خشم است، یعنی غرایز و انگیزه‌های درونی اخلاق او را تحت‌ تأثیر قرار نمی‌دهد. کاظمین الغیظ از صفات انسان‌های شایسته است، البته مجموعه صفات امام کاظم(ع) عرصه وسیعی در آداب و اخلاق است.

کلباسی با اشاره به اینکه همه ائمه در علم سرآمد بودند اما بنا به فرصت‌های زمان و اقتضائات این فرصت تفاوت داشت، افزود: از امام کاظم(ع) احادیث زیادی داریم و یکی از تعابیری که در روایات راجع به حضرت هست کلمه العالم است، زیرا بردن نام امام موسی کاظم(ع) موجب بروز مشکلاتی برای محدثین می‌شده است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: امام کاظم(ع) در عین گرفتاری‌های فراوان در بخش پایانی عمر خویش گرفتار زندان بودند و  دفعات متعددی به زندان افتادند و آخرین بار هارون‌الرشید ایشان را از مدینه به بغداد آورد و حضرت را تحت نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه حضرت موسی کاظم(ع) تا ۱۴ سال در زندان بودند، اظهار کرد: ایشان در مدینه و در فواصلی که آزاد می‌شدند نزد شاگردان حضور داشتند و علوم اهل بیت و دانش‌های مورد نیاز را بیان می‌کردند. از مجموعه شرایط زمان امام کاظم(ع) به‌ویژه زمان هارون‌الرشید بر می‌آید این است که دستگاه خلافت عباسی از جایگاه امام در هراس بود.

امام کاظم(ع) و خفقان زمان ایشان

رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: وقتی هارون‌الرشید به مدینه می‌آید حضرت را در بغداد تحت نظر قرار می‌دهد که این نشان‌دهنده جایگاه و نقش حضرت است.

کلباسی اضافه کرد: امام کاظم(ع) در طول این مدت وظایف و مسئولیت‌های خویش را کامل و شایسته انجام می‌دادند که در روایات آمده هارون‌الرشید در یکی از ملاقات‌ها از ایشان سؤال می‌کند که آیا دو خلیفه وجود دارد که مردم به ایشان خراج و مالیات می‌دهند. امام کاظم(ع) در مصدر حکومت نبودند، اما هارون‌الرشید به شدت از موقعیت امام در هراس بود و ایشان را تحت فشار زیادی قرار داد، تا اینکه ایشان را به شهادت رساند.

مسئول مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امام کاظم(ع) در مصدر حکومت نبودند، اما هارون‌الرشید به شدت از موقعیت امام در هراس بود و ایشان را تحت فشار زیادی قرار داد، اظهار کرد: عمر امامت امام موسی کاظم(ع) ۳۵ سال بود و در واقع از سایر ائمه بیشتر بوده است.

انتهای پیام
captcha