پیام غدیر؛ معرفی الگوی حکمرانی شایسته در قالب نظام امام و امت
کد خبر: 3987067
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کنعانی مقدم بیان کرد؛

پیام غدیر؛ معرفی الگوی حکمرانی شایسته در قالب نظام امام و امت

کارشناس مسائل سیاسی واقعه غدیر را معرف الگوی حکمرانی شایسته و خوب بر محور پیوند امام و امت دانست و گفت: در الگوی ولایت یا امام ـ امت هم مردمسالاری وجود دارد و هم اینکه آموزه‌های دینی و ارزش‌های الهی پایه این مردمسالاری است که امروز از آن به عنوان «مردمسالاری دینی» یاد می‌شود.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیام‌ها و آموزه‌های غدیر برای وضعیت امروز کشور گفت: واقعه غدیر و پیام وحی الهی به پیامبر(ص) این بود که رسالت و مجاهدت تو جز با «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» و مسئله ولایت تکمیل نمی‌شود. این نشان می‌دهد تنها راه نجات جامعه پس از دوران خاتمیت، تمسک به ولایت است.

نسبت ولایت و حمکرانی خوب

وی با بیان اینکه امامت به عنوان هدایتگری جامعه تحت ارزش‌های نبوی و الهی یک اصل انکارناپذیر است، گفت: حتی اهل سنت نیز بر مسئله غدیر صحه می‌گذارند. بنابراین جامعه‌ای می‌تواند در مسیر آرمان‌ها و تعالی قدم بردارد که امامت و رهبری آن جامعه متصل به ولایت و تعالیم انبیای الهی باشد و امام(ره) ولایت مطلقه فقیه را در تداوم این مسیر مطرح کردند و این می‌تواند به عنوان الگویی برای حکمرانی خوب مدنظر قرار گیرد.

کنعانی مقدم با تأکید بر اینکه حکمرانی خوب در الگوی امام ـ امت به خوبی دیده می‌شود، گفت: در الگوی ولایت یا امام ـ امت هم مردمسالاری وجود دارد و هم آموزه‌های دینی و ارزش‌های الهی پایه این مردمسالاری است که امروز از آن به عنوان «مردمسالاری دینی» یاد می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در واقعه غدیر با اعلام وحی الهی، نه نظر شخصی‌اش، مبنی بر وصی و جانشینی حضرت علی(ع) این الگوی حکمرانی شایسته را برای آیندگان پایه‌ریزی کردند. امروز هم اگر می‌خواهیم موفق به تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی شویم باید به الگوی ولایت متمسک شده و الگوی حکمرانی حضرت علی(ع) را سرمشق زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی خود قرار دهیم و مسئولان و دولتمردان کشور مخاطب اصلی برای عملی کردن این الگو در کشور هستند.

پیام غدیر، پیام وحدت و انسجام

کنعانی مقدم درباره آثار بی‌توجهی به پیام غدیر در دنیای اسلام گفت: پیامبر(ص) در روز غدیر در حقیقت امکان تسلط شیاطین بر جامعه اسلامی را از بین بردند، هرچند این اتفاق عملی نشد و شیاطین شروع به ایجاد اختلاف در بین اصحاب پیامبر(ص) کردند و در نهایت خلیفه‌گری را جایگزین امامت کردند. این اشتباه استراتژیک زمینه ایجاد اختلافات در جهان اسلام را فراهم کرد و تا به امروز ادامه داشته است. دشمنان جهان اسلام نیز همواره با تولید گروه‌ها و فرقه‌هایی مانند وهابیت، داعش و القاعده به دنبال زنده نگه داشتن اختلافات در دنیای اسلام و کمرنگ ساختن اشتراکات میان امت اسلامی هستند.

وی تصریح کرد: اگر تقریب مذاهب و وحدت اسلامی به مثابه یک اصل بنیادی از سوی همه مذاهب اسلامی پذیرفته و عملیاتی شود و در حد شعار نماند، آنگاه دیگر دشمنان هیچ امکانی برای اختلاف‌انگیزی و تفرقه‌افکنی در دنیای اسلام پیدا نمی‌کنند و مسائلی مانند فلسطین و مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی با وحدت حداکثری جهان اسلام به طور کامل حل و فصل می‌شود؛ در حقیقت پیام غدیر، پیام وحدت، انسجام و هم‌افزایی جهان اسلام با هدایت رهبری صالح است.

اتفاقات پس از واقعه غدیر و ضرورت تأکید بر وحدت کلمه 

کنعانی مقدم درباره درباره نقش واقعه غدیر بر تأکیدات فراوان امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر مسئله وحدت کلمه در طول سال های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) بارها وحدت کلمه را رمز پیروزی انقلاب خواندند. همچنین امام(ره) این وحدت و یا توحید کلمه را در کنار کلمه توحید مطرح می‌کنند که نشان می‌دهد با وحدت و انسجام می‌توان در مسیر توحید قدم برداشت و مقام معظم رهبری نیز همین شیوه امام(ره) را ادامه داده‌اند و با بحث تقریب مذاهب و تقویت ارکان و نهادهای گفت‌وگوی بین مذاهب اسلامی زمینه کاهش اختلافات را فراهم کرده‌اند و در حقیقت امروز پرچمدار واقعی وحدت اسلامی هستند و بارها مخالفت خود را جریانات تفرقه‌افکنی مانند شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی بیان کرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: همه این تلاش‌ها نیز به این خاطر است که تجربه اتفاقات تلخ پس از واقعه غدیر تکرار نشود و دنیای اسلام با هر مذهب و عقیده‌ای بر پایه اشتراکات فراوان در ثبات، امنیت، رفاه و به دور از دخالت بیگانگان بتواند مقدرات و سرنوشت خود را تعیین کند.

 کنعانی با بیان اینکه این امر مستلزم درک عمیق پیام روز غدیر است، گفت: باید با توسعه گفت‌وگوی بین علما و نخبگان مذاهب اسلامی و برجسته کردن اشتراکات از فرصت غدیر برای تقویت وحدت و خنثی‌سازی طرح‌های اختلاف‌افکن مثلث عبری ـ عربی ـ غربی در جهان اسلام استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha