موفقیت در مسیر قرآن در سایه رزق حلال
کد خبر: 3984839
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
گفت‌وگو با یک خانواده حافظ قرآنی؛

موفقیت در مسیر قرآن در سایه رزق حلال

یک مادر حافظ قرآن در همدان بیان کرد: گرچه همسرم حافظ نیست اما بیش از ما در این امر نقش داشته؛ او کشاورز است و ما موفقیت خود را مدیون نان حلال او هستیم. حتی زمانی که بسیار خسته بود و از کار برمی‌گشت من و فرزندانم را تشویق می‌کرد و از ما می‌خواست محفوظاتمان را برایش مرور کنیم.

عامل اصلی موفقیتم در قرآن نان حلال پدر خانواده بوده استبه گزارش ایکنا از همدان، در جمع یک خانواده قرآنی می‌نشینیم، پدری که با زحمت از طریق شغل شریف کشاورزی نان حلال پای سفره می‌آورد و مادری که خود پیش‌قدم برای حفظ قرآن می‌شود.

اعضای این خانواده دلیل موفقیت‎شان را همکاری و همیاری پدر می‌دانند؛ او که حافظ نیست اما این مسیر را برای اهل خانواده هموار کرده است.

مادر این خانواده بیش از 40 سال سن دارد و اکنون نیز حافظ قرآن است، از همان کودکی در گوشمان خوانده‌اند با بالا رفتن سن قدرت حافظه هم پایین می‌آید اما همت این مادر چنین تصوری را نقض می‌کند، پای گفت‌وگو با این خانواده قرآنی می‌نشینیم در ابتدا از مادر خانواده آغاز می‌کنیم.

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه شد که به فکر حفظ قرآن افتادید؟

زهرا فرجمند هستم متولد سال 1356، خانه‌دار و صاحب دو فرزند، یک دختر و یک پسر. از همان دوران کودکی بسیار به حفظ قرآن علاقه داشتم، وقتی فرزندانم را برای حفظ قرآن به جامعةالقرآن می‌بردم خودم هم علاقه‌مند شدم و شروع کردم به حفظ قرآن، اما از آنجا که جامعةالقرآن برای بزرگسالان مربی نداشت بنابراین تصمیم گرفتم همان جا در کنار بچه‌ها و توسط مربیان جامعةالقرآن خردسالان آموزش ببینم.

از چه زمانی حفظ قرآن را آغاز کردید؟

از سال 91، هم‌زمان با ورود فرزندانم به جامعةالقرآن، در حال حاضر حافظ کل قرآن هستم، تقریباً 9 سال طول کشید تا توانستم قرآن را حفظ کنم.

حفظ قرآن در بزرگسالی مشکل نبود؟

به حدی به حفظ قرآن علاقه داشتم که هیچ‌گاه متوجه خستگی و یا ضعف حافظه به علت افزایش سنم نشدم بلکه هر روز که می‌گذشت از این موضوع بیشتر لذت می‌بردم.

در حال حاضر در چه مرحله‌ای از حفظ هستید؟

به‌طور کامل قرآن را حفظ کرده‌ام و تلاش می‌کنم به تثبیت برسانم.

با کدام آیه از قرآن انس بیشتری دارید؟

آیه 53 سوره زمر که می‌فرماید «لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ؛ از رحمت خدا مأیوس مشوید زیرا خدا همه گناهان را می‌آمرزد اوست آمرزنده و مهربان»؛ این آیه را بسیار دوست دارم و البته به این وعده خداوند امیدوارم.

نقش خانواده در حفظ قرآن شما چه بود؟

ما یک خانواده قرآنی هستیم من حافظ کل، پسرم حافظ 27 جزء از قرآن و دخترم حافظ 10 جزء است؛ گرچه همسرم حافظ نیست اما بیش از ما در این امر نقش داشته؛ او کشاورز است و ما موفقیت خود را مدیون نان حلال او هستیم. حتی زمانی که بسیار خسته بود و از کار برمی‌گشت من و فرزندانم را تشویق می‌کرد و البته در همان اوج خستگی از من می‌خواست محفوظاتم را برایش مرور کنم، نقش اصلی موفقیت ما در حفظ قرآن را همسرم ایفا کرد.

چه آرزوی قرآنی دارید؟

از خداوند می‌خواهم روزی فرا رسد که قرآن را تثبیت کرده باشم و البته عامل به آن باشم و در روز قیامت شرمنده این کتاب الهی نشوم.

حفظ قرآن یک امر دست‌نیافتنی نیست

علی‌اکبر نجاری، فرزند اول این خانواده قرآنی نیز در ادامه با بیان اینکه متولد سال 83 هستم، به خبرنگار ایکنا، گفت: از سال 90 هم‌زمان با شروع حفظ قرآن از سوی مادر و خواهرم وارد جامعةالقرآن شدم و اکنون حافظ 27 جزء از قرآن هستم.

وی ادامه داد: به لطف خداوند از هشت سالگی وارد حفظ قرآن شدم و در عرض 10 سال توانستم به این مرحله برسم.

نجاری اظهار کرد: دلیل موفقیتم را اول پدر و مادرم می‌دانم و البته معلمان ما در مدرسه قرآنی امام هادی(ع) نیز نقش بسزایی در راهنمایی من به این سمت و سو داشتند.

وی یادآور شد: اگر در این مسیر علاقه داشته باشی حتماً موفق خواهی شد، از این رو حرف اول را علاقه می‌زند، حفظ قرآن یک امر دست‌نیافتنی نیست تلاش و علاقه می‌خواهد.

این حافظ قرآن گفت: در حال حاضر در مرحله حفظ قرآن هستم، امیدوارم حفظ قرآن را به اتمام رسانده و آن را تثبیت کنم؛ البته در آزمون استخدامی سپاه نیز شرکت کرده‌ام که بسیار علاقه‎مند هستم وارد کار در این فضا شوم.

موفقیت در هر زمینه‌ای مستلزم همکاری و همیاری اهل خانواده است

فاطمه نجاری، فرزند دوم این خانواده نیز بیان کرد: متولد سال 1385 هستم، از همان دوران کودکی وارد جامعةالقرآن شدم و اکنون حافظ 10 جزء از قرآن هستم.

وی ادامه داد: در یک خانواده مذهبی و قرآنی رشد کرده‌ام بی‌شک اولین تأثیر را از خانواده دریافت کرده و عامل موفقیتم شده‌اند، البته هر روز که می‌گذشت بر علاقه من به حفظ قرآن نیز افزوده می‌شد و این از الطاف خداوند است.

نجاری اظهار کرد: حفظ قرآن بر شخصیت من اثر زیادی داشته است، حس می‌کنم از تمام هم‌سن و سال‌هایم صبورتر هستم و به راحتی از کوره در نمی‌روم، این موضوع را همه دوستان و آشنایانم به من می‌گوید و دلیل اصلی آن حفظ قرآن است.

وی ادامه داد: در زمینه تحصیلی هم بسیار موفق‌تر از سایر همکلاسی‌هایم هستم علت آن را نیز حفظ قرآن می‌دانم چراکه حفظ باعث تقویت حافظه انسان می‌شود.

موفقیت در هر زمینه‌ای مستلزم همکاری و همیاری اهل خانواده است بی‌شک اجر و ثواب حفظ قرآن برای پدر این خانواده کمتر از حافظان قرآن نیست.

انتهای پیام
captcha