شناسایی و تحلیل رویکرد‌های فرهنگی مقوله هدایتگر جامعه است
کد خبر: 3979310
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳

شناسایی و تحلیل رویکرد‌های فرهنگی مقوله هدایتگر جامعه است

مدیر هنری اداره کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل، گفت: اهمیت فرهنگ و هنر در ردیف اقتصاد و سیاست است و شناسایی و تحلیل رویکرد‌های فرهنگی مقوله‌ای هدایتگر در جامعه امروزی است.

شناسایی و تحلیل رویکرد‌های فرهنگی مقوله هدایتگر جامعه استعلی دانش، مدیر هنری اداره کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: اهمیت فرهنگ و هنر در ردیف اقتصاد و سیاست است و شناسایی و تحلیل رویکرد‌های فرهنگی معقوله‌ای هدایتگر در جامعه امروزی است.

مسئول انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان، بیان کرد: مقوله فرهنگ به اندازه موضوعات سیاسی و اقتصادی اهمیت دارد و شایسته است برنامه مدون و دقیقی برای این حوزه ارائه شود.

وی تاکید کرد: مقوله فرهنگ مستقیما با آداب رفتاری مردم گره خورده و خلا آن می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد، فلذا در سالیان اخیر بار‌ها مشاهده شده عدم توجه دقیق به موضوعات فرهنگی و حتی تعابیر وارونه از آن، چه تاثیرات عمیقی بر زندگی مردم داشته است.

دانش، خاطر نشان کرد: نباید فراموش کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان هدایتگر اصلی انقلاب اسلامی بار‌ها بر مقوله فرهنگ تأکید داشته و حتی با به‌کاربردن مفهوم تهاجم فرهنگی، عمق فاجعه‌ای را که می‌تواند در راه باشد، به مردم و مسئولان نشان داده‌اند و اگر مسؤولان این موضوع را بپذیرند که مقوله فرهنگ و هنر دارای اهمیتی در ردیف اقتصاد و سیاست حتی بالاتر از آن است و عمل را سرلوحه کار قرار دهند، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اصحاب فرهنگ و هنر را برای اقدام و جهش فرهنگی فراهم خواهند کرد.

مدیر هنری اداره کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل، تصریح کرد: اغلب گروه‌های تئاتری و سینمایی به دلیل شیوع کرونا ویروس خانه‌نشین شده و فعالیتی ندارند و همین عامل سبب شد وضعیت معیشتی اغلب همکاران چنان دگرگون شود که اگر هم شرایط، اجازه حضور در صحنه را داد، دیگر نتوانند همچون سابق کار خود را از سر گیرند.

مسئول انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان، افزود: کمبود زیر ساخت‌ها در مقوله فرهنگ و هنر، کمبود اعتبارات با عنایت به گستردگی کار، نبود نیازسنجی فرهنگی و هنری اصولی برای جوانان، از عمده مسائلی است که سال‌هاست پشت تریبون‌ها مطرح می‌شود، اما در میدان عمل، جامه بر تن ندارد.

دانش، تصریح کرد: اگر متولیان فرهنگ جامعه دغدغه فرهنگی نداشته باشند، عملاً در تقسیم بندی چهار‌گانه فرهنگ مبنی بر فرهنگ وثوقی، فرهنگ تابع، فرهنگ خودهدفی و فرهنگ هدف‌دار که پس از انقلاب اصرار بر داشتن فرهنگی هدف‌دار در جامعه داشتیم، دچار سردرگمی خواهیم شد.

وی، نبود تعامل و ارتباط مناسب و سازنده سازمان‌های فرهنگی کشور با یکدیگر، نبود توجه جدی به مقوله اشتغال در حوزه فرهنگ، نبود برنامه‌ریزی راهبردی در کشور برای فعال‌سازی اقتصاد هنر و مدل‌های کسب و کار در این حوزه، هجمه فرهنگی در بحث شبکه‌های اجتماعی و نبود متولی مشخص برای بررسی و رصد آسیب‌شناسانه این حوزه، همچنین نبود الگوسازی در کشور برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، را از جمله آسیب‌ها و مشکلات حوزه فرهنگی کشور عنوان کرد.

انتهای پیام
captcha