همدلی و انسجام ملی از مشخصات فضای پساانتخابات 1400 است / نیرومندی بنیان‌های مردم‌سالاری در ایران
کد خبر: 3978889
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
محمدکاظم انبارلویی:

همدلی و انسجام ملی از مشخصات فضای پساانتخابات 1400 است / نیرومندی بنیان‌های مردم‌سالاری در ایران

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به ملموس بودن همدلی، وحدت و انسجام ملی در فضای پساانتخاباتی کشور گفت: کشور یک انتخابات بسیار کم‌تنش را توأم با یک رقابت جدی، منطقی و آزاد برگزار کرد و در چنین فضایی رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند کابینه خود را براساس این همدلی و همیاری انتخاب کرده و تشکیل دهد.

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تحلیل و ارزیابی خود از فضای پساانتخاباتی کشور با انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران گفت: اگر از فردای انتخابات واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب، شخصیت‌ها و رجال سیاسی اصلاح‌طلب و دولت مستقر را بررسی کنید متوجه می‌شوید یک آرامش نسبی در فضای سیاسی کشور بعد از اعلام توفیق جناب آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد که حکایت از همدلی، وحدت و انسجام ملی در کشور دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور یک انتخابات بسیار کم‌تنش را توأم با یک رقابت جدی، منطقی و آزاد برگزار کرد و در چنین فضایی رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند کابینه خود را براساس این همدلی و همیاری انتخاب کرده و تشکیل دهد؛ چنین کابینه‌ای می‌تواند بازتابنده این انسجام ملی و وحدت اسلامی و تبلور تمام ظرفیت‌های انسانی باشد.

تأثیر مثبت آرامش پساانتخاباتی بر بازار و اقتصاد

انبارلویی درباره تأثیر مثبت این فضای همدلی و آرامش ملی بر اقتصاد کشور و افزایش امید مردم به آینده گفت: به طور طبیعی وجود یک ثبات سیاسی در بازار و اقتصاد کشور خود را نمایان می‌کند کما اینکه در همین یکی دو روز پس از انتخابات برخی علائم امیدوارکننده در بازار خود را نشان داده و آثار این ثبات در بازار بر مناسبات ما با دولت‌های خارجی به ویژه دولت‌های متخاصم تأثیر می‌گذارد.


بیشتر بخوانید:

حضور مردم ایران غلبه بر جنگ سنگین روانی دشمن بود / لزوم توسعه فضای برادری پس از پایان رقابت‌ها


عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: بررسی واکنش‌های برخی مقامات آمریکایی، حکایت از نوعی عقب‌نشینی از مواضع خصومت‌آمیز دارد و حتی می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای تعاملات کشور با دنیا و به ویژه با همسایگان و قدرت‌های شرقی ترسیم کرد.

رعایت اصل شایسته‌سالاری برای تشکیل دولت در تراز گام دوم انقلاب

انبارلویی درباره ضرورت فراجناحی بودن دولت سیزدهم با توجه به اقتضائات گام دوم انقلاب گفت: در این زمینه قطعاً ملاحظات جدی وجود دارد و حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در مسیر اهداف بیانیه گام دوم قدم برمی‌دارد و از تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور برای حل مشکلات مردم و یک جهش بزرگ اقتصادی بهره خواهد برد.

وی تصریح کرد: به عبارتی دولت سیزدهم مطابق با اصل شایسته‌سالاری و در تراز اهداف این بیانیه شکل می‌گیرد و افرادی باید در این دولت حضور داشته باشند که هم به این بیانیه و اهداف آن باور عمیقی داشته و هم از توان بالایی برای پیشبرد این برنامه کلان و راهبردی برخوردار باشند.

وجود یک پایه و هسته مقاوم ثابت در کشور 

انبارلویی درباره پیام حضور مناسب مردم به رغم مشکلات اقتصادی، برخی یأس‌آفرینی‌های داخلی، جنگ روانی دشمن و بیماری کرونا گفت: تیپ‌شناسی رأی‌دهندگان این انتخابات در محافل و اندیشکده‌های داخلی و بین‌المللی مورد مداقه قرار گرفته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک پایه و هسته مقاوم از انتهای هرم قدرت، مردم، وجود دارد که در هر شرایطی کاملا در مقابل فشارها و تحریم‌های دشمن ایستاده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این مشارکت نشانه ریشه‌داری و نیرومندی بنیان‌های دموکراسی در ایران است، گفت: علیرغم گلایه‌ها، اختلال در امر رأی‌گیری و شیوع کرونا باز هم این جمعیت پای صندوق حاضر شدند که قطعاً در سایر کشورها در شرایط و مشکلات مشابه این میزان مشارکت به مراتب پایین‌تر بود.

انبارلویی یادآور شد: اهمیت نقش کرونا را در کاهش مشارکت نباید فراموش کرد زیرا طبق بیشتر نظرسنجی‌ها تقریبا بین 8 تا 10 درصد افراد کرونا را عامل رأی ندادن خود بیان کرده بودند اما علاقه داشتند در انتخابات حاضر شوند. به اعتقاد من برخلاف برخی تحلیل‌های دیگر، انتخاباتی فوق‌العاده پرهیجان و با حضور مردم برگزار شد و مردم حتی ساعت‌ها در گرمای 40 درجه ایستادند و رأی دادند و اقتدار خود را در پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشتند.

انتهای پیام
captcha