نقد و بررسی محتوای فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» در دانشکده علوم قرآنی آمل
کد خبر: 3978213
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

نقد و بررسی محتوای فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» در دانشکده علوم قرآنی آمل

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی محمدرسول الله(ص) به همت انجمن علمی – دانشجویی دانشکده علوم قرآنی با حضور یکی از اساتید علوم قرآنی کشورمان برگزار شد و طی آن نقاط ضعف و قوت این فیلم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برگزاری نشست نقد فیلم «محمدرسول الله» در دانشکده علوم قرآنی آمل

به گزارش ایکنا، نشست علمی با موضوع «نقد فیلم محمد رسول الله (ص)» صبح روز پنج‌شنبه، 27 خردادماه، از سوی انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل و با ارائه معصومه قنبرپور، مدیر گروه دانشکده علوم قرآنی خوی، به صورت زنده در سامانه ادوب کانکت با حضور دانشجویان علوم قرآنی برگزار شد.

قنبرپور در ابتدای این نشست در معرفی فیلم محمدرسول الله(ص) گفت: این فیلم ساخته مجید مجیدی و در مورد بخشی از زندگی پیامبر اسلام(ص) قبل از رسالت است که به حوادث قبل از ولادت آن حضرت، دوران کودکی، شعب ابیطالب و برخورد مشرکان با ایشان در آغاز اسلام پرداخته است.

وی افزود: از جمله نقاط قوت فیلم محمدرسول الله(ص) آن است که مقام معظم رهبری از کارگردان آن تشکر کرده و برخی از علمای اهل سنت از آن تمجید کردند. این فیلم در کشورهای هند، مصر، ترکیه و عراق نیز اکران شده و با توجه به آن که به دوران کودکی پیامبر (ص) پرداخته و تاکنون در هیچ فیلمی سابقه نداشته است، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

قنبرپور تصریح کرد: از دیگر نکات مثبت فیلم، فیلم‌برداری مناسب و استفاده از جلوه‌های ویژه در صحنه‌های مختلف است. همچنین از آن جایی که در هر فیلمی، ورای همه تکنیک‌ها و محتوا، یک قصد و انگیزه‌ای نهفته است، در فیلم محمد رسول الله (ص) نیز با توجه به آن که هدف، شناساندن زندگی کودکی، نوجوانی و بخشی از جوانی پیامبر اسلام(ص) بوده، به جهت آگاهی‌بخشی و یادآوری، به خوبی انجام شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی خوی در خصوص نقاط ضعف این فیلم نیز بیان کرد: هرچند برخی از بازیگران نقششان را به خوبی ایفا کردند، اما شخصیت برخی دیگر از بازیگران با فردی که نقش او را بازی کرده، تناسب ندارد. همچنین شخصیت‌پردازی پیامبر (ص) نیز درست انجام نشده است؛ چرا که آن حضرت در مدت 13 سال حضورشان در مکه، با رفتار صبورانه و برخورد منطقی، به گونه‌ای عمل کرده که توانستند جامعه را متحول کنند و در کنار الطاف الهی که داشتند، خودشان نیز در عمل مردم را به سمت حق هدایت می کردند اما این شخصیت پیامبر (ص) در فیلم دیده نمی شود.

قنبرپور اظهار کرد: در تمام صحنه‌های این فیلم، چهره پیامبر اکرم(ص) با هاله‌ای از نور دیده می‌شود اما با توجه به آیه 110 سوره مبارکه کهف که می‌فرماید «من بشری هستم همانند شما» این امر تطابق ندارد و نیاز نبود با تکنیک‌های نورپردازی، این مسئله به صورت غیرواقعی نمایش داده شود. همچنین شخصیت‌پردازی پیامبر(ص) به صورت نمادین بوده و به واقعیت زندگی ایشان نزدیک نشده است.

انتهای پیام
captcha