جایگاه والای امام رضا(ع) در فرهنگ و هنر ایران زمین
کد خبر: 3977990
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
عبدالله عبدی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

جایگاه والای امام رضا(ع) در فرهنگ و هنر ایران زمین

یک هنرمند موسیقی مقامی معتقد است؛ وقتی از هنر معناگرا سخن می‌گوییم نمی‌توانیم شخصیت معنوی امام رضا(ع) را از موسیقی مقامی خراسان جدا کنیم و این خود نشان از جایگاه خاص امام رضا(ع) در فرهنگ و هنر ایران زمین دارد.

نمی‌توانیم شخصیت معنوی امام رضا(ع) را از موسیقی مقامی خراسان جدا کنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ عبدالله عبدی بزدی، هنرمند خراسانی (دو تار نواز حوزه شرق خراسان) درباره سروده‌‎های شاعران در وصف امام رضا(ع) بیان کرد: اشعار بسیاری در وصف امام رضا(ع) گفته شده که من نیز بخشی از آنها را با دو تار اجرا کرده‌ام. این اشعار به دو بُعد عرفانی و مذهبی امام اشاره دارند. باید گفت نمی‌توانیم شخصیت معنوی امام رضا(ع) را از موسیقی مقامی خراسان جدا کنیم و این خود نشان از جایگاه خاص امام رضا(ع) در فرهنگ و هنر ایران زمین دارد. به طور کلی این مضامین عرفانی از اولاد پیامبر و اهل‌ بیت (ع) و اشخاص برجسته در عرفان ما وجود دارد و در هنر و موسیقی این منطقه در بخش موسیقی عرفانی آن متجلی شده و حضور فعال دارد.

عبدی در رابطه با کلیت موسیقی شرق خراسان گفت: موسیقی خراسان متشکل از دو طیف حماسی و مذهبی (اسلامی) است. ریشه‌های بخش حماسی آن به دوران پیشا اسلامی مثل: هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان می‌رسد که مقام‌ها ریشه در آن دوران دارد. در بخش مذهبی، موسیقی‌های عرفانی را داریم که تم آن باز می‌گردد به مسائل عرفانی، اشخاص و افراد اسلامی که اشعاری در وصف آن‌ها سروده شده است.

وی درباره جایگاه امام رضا(ع) در موسیقی نواحی شرق خراسان نیز افزود: در شرق خراسان بیشتر افراد از اهل سنت هستند ولی برای آنها نیز امام رضا(ع) از شخصیت‌های مهم و بزرگ است و از پیران هفتگانه جهان محسوب می‌شود. به همین علت در موسیقی عرفانی و مذهبی خیلی به این موضوع اشاره می‌شود. مضامین آنها غالباً برگرفته از روایاتی است که به صورت اشعار خوانده شده و یا داستان‌هایی که در عرف نقل کرده‌اند و به بیان موسیقایی اجرا شده است.

وی در انتها با اشاره به این نکته که امام رضا(ع) تنها متعلق به شیعیان نیست و برای دیگر مذاهب نیز محترم است و نقطه اتحاد مذاهب اسلامی هستند؛ افزود: مفاهیمی چون تذهیب نفس و سلوک عرفانی از اشخاصی که با امام رضا(ع) مرتبط بودند به ما منتقل شده و در بخش عرفانی موسیقی مقامی تجلی پیدا کرده است. این تعالیم عرفانی و احکام انسانی که در ورای مسائل مذهبی و فقهی بیان می‌شود جنبه جهان شمول دارد و مختص به هیچ مذهب و گروه خاصی نمی‌شود و هر اندیشه‌ای پذیرای آن است. اکثر این تعالیم در اشعار مختلف و موسیقی ما وجود دارد.

در پایان این هنرمند از اشعاری که خود برای امام رضا(ع) سروده و اجرا کرده است را خواند:

تو را چو یار طلب کرد عزم چالاک است

ز یُمن جان لطیفش غم دلت پاک است

حریم روضه‌ پاکش ترنج افلاکی

و خیمه‌اش به فلک شه نشین لولاک است

رکوع جمله‌ گیتی ز نقش ابرویش

صفوف جمع ملائک به سجده در خاک است

به دور گنبد زرین کبوتران رقصان

وهم رعیت عاشق که سینه صد چاک است

رضا نگین خراسان و حلقه‌ی عشاق

اگر که عبدی عاشق ازآن طربناک است

(سروده و اجرا شده توسط عبدالله عبدی در سال 2018، خانه ادبیات فرانکفورت در آلمان)

گفت‌وگو از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha