هر زائری سوژه‌ای برای فیلمسازی است/ تاریخ در قبال ائمه(ع) کم‌کار است
کد خبر: 3977867
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
مهرداد فرید در گفت‌وگو با ایکنا:

هر زائری سوژه‌ای برای فیلمسازی است/ تاریخ در قبال ائمه(ع) کم‌کار است

کارگردان فیلم «دعوتنامه» گفت: هر زائری می‌تواند سوژه‌ای برای یک کار سینمایی یا تلویزیونی باشد، چون هر یک از آن‌ها دارای اوج و فرود‌هایی در زندگی‌ هستند که اگر درست به آن پرداخته شود، ظرفیت‌های سینمایی بالایی دارند.

مهرداد فرید؛ کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که پرداختن به زائران امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) تا چه اندازه الهام‌بخش آثار سینمایی است گفت: هر زائری می‌تواند سوژه‌ای برای یک کار سینمایی یا تلویزیونی باشد، چون هر یک از آن‌ها دارای اوج و فرود‌هایی در زندگی‌ هستند که اگر درست به آن پرداخته شود، ظرفیت‌های سینمایی بالایی دارند.
 
فرید بابیان اینکه نبود اطلاعات کافی از زندگی ائمه، دست فیلم‌نامه‌نویسان را بسته است، تأکید کرد: متأسفانه بعد از امام حسین (ع) تاریخ نسبت به زندگی دیگر ائمه کم‌کاری کرده است، برای همین اسناد کافی در این زمینه چندان‌ که باید وجود ندارد. برای مثال اشتراکاتی که حضرت معصومه (س) در زندگی خود با برادرشان دارند قادر است الهام‌بخش آثار بسیار خوبی باشد، اما افسوس در این عرصه اطلاعات دقیقی وجود ندارد، در این راستا هنرمندان از اینکه بخواهند به جزئیات زندگی ائمه بپردازند پرهیز دارند، چون ممکن است کارشان در دام خطا گرفتار آید.

کارگردان فیلم سینمایی «دعوتنامه» متذکر شد: نکته‌ای در این میان وجود دارد، آنهم اینکه حاکمان اموی و عباسی بعد از شهادت امام حسین (ع) جو بسیار سنگینی را در جهان اسلام به وجود آوردند و ائمه را نیز خانه‌نشین کرده و تحت مراقب شدید قرار دادند، حتی در مواقعی آن‌ها را به زندان انداخته و شهید کردند. در چنین شرایطی طبیعی است مورخان از سیره این بزرگان اطلاع کافی نداشته باشند.
 
این فیلمنامه‌نویس با بیان اینکه بهرام بیضایی توانست به زیبایی داستان روز واقعه را  خلق کند که در آن عاشورا روایت شود، بیان کرد: با توجه به کمبود امکاناتی که از آن حرف زدیم، هنرمند توانایی، چون بهرام بیضایی به موضوعی پرداخت که به او اجازه داد درام و خیال‌پردازی را در کارش مدنظر قرار دهد و در کنار این قصه آنچه در عاشورا رخ داده را نیز روایت کند. این شکل تولیدات به نظرم اتفاق بسیاری مطلوب‌تری در عرصه کار‌های دینی است که باید بیشتر مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کار‌های دینی باید به داستان‌گویی و درام‌پردازی وفادار بود و از روایتی که در آن جذابیت جایی ندارد، پرهیز کرد زیرا باعث می‌شود که فیلم یا سریال مربوطه نتواند تأثیرگذاری لازم را روی مخاطبانش داشته باشد.
 
این کارگردان برخی اتفاقات در کار‌های دینی را نخ‌نما شده توصیف کرد و گفت: اینکه بخواهیم
آثاری که درباره ائمه به‌ویژه امام رضا (ع) روایت می‌شود را به معجزه جسمی خلاصه کنیم، شاید در زمان حال کارکرد لازم را نداشته باشد، زیرا بار‌ها بیان شده است. درضمن نشان دادن معجزه تنها شفا دادن بیماران نیست، بلکه تحولی که می‌تواند در یک زندگی رخ داد، خود شکلی دیگر از معجزه است. من سعی کردم این موضوع را در فیلم «دعوتنامه» انجام دهم.
انتهای پیام
captcha