افق دید خود را نسبت به مسائل قرآن باز کنیم
کد خبر: 3967908
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰

افق دید خود را نسبت به مسائل قرآن باز کنیم

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، گفت: باید افق دید خود را نسبت به مسائل قرآن باز کنیم. قرآن تنها برای خوانده شدن نیست بلکه هدایت انسان‌ها از قرآن سرچشمه می‌گیرد، فلذا زندگی خود را بر اساس سبک قرآن مدیریت کنیم. پیامبر اکرم(ص) مصداق قرآن است و ما به عنوان پیرو ایشان بایستی قرآن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم تا از فتنه‌های آخرالزمان در امان باشیم.

مصاحبه اختصاصی ایکنا با مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیلحجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی ستوده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، از سال ۱۳۷۲ در مجموعه‌های قرآنی مکتب اهل‌بیت و مکتب نور فعالیت‌های خود را در زمینه‌های قرآنی و دینی آغاز کرد و بعنوان استاد مباحث قرآنی و اخلاقی دارالقرآن استان در قالب «طرح هجرت» و «روحانی مبلغ اعزامی از قم»، فعالیت خود را ادامه داد. در سال ۱۳۷۶ بعنوان نفر پنجم سطح چهار حوزه علمیه در رشته دکتری علوم قرآنی و تفسیر قبول شده و در سال ۱۳۸۰ با معدل 17 و 60صدم سطح چهار را که معادل دکتری بوده را به اتمام رسانده است. خبرنگار خبرگزاری ایکنا گفتگوی مختصری با ایشان انجام داده که در ذیل می‌آید:

از چه زمانی مسئولیت تبلیغات اسلامی استان را بر عهده گرفتید و رتبه‌هایی که استان در دوره تصدی شما در مسابقات قرآنی کسب کرده را بیان کنید؟

در سال ۱۳۸۴ به عنوان جوان‌ترین مدیر در حالیکه ۳۱ سال بیشتر نداشتم در سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل آغاز به کار کردم و در آن زمان رتبه قرآنی استان در بین استان‌ها رتبه ۲۹ بود و جزء استان‌های رتبه پایین محسوب می‌شد، اما با همکاری و همیاری کارکنان قرآنی رتبه استان اردبیل بعد از دو سال تلاش و کوشش جزء رتبه‌های اول، دوم و سوم و جزء استان‌های مهم و تاثیرگذار در مباحث قرآنی معرفی شد.

به نظر شما مشکلات اساسی استان در زمینه‌های قرآنی چیست؟

بنده مشکل عمده در مباحث قرآنی را بحث چگونگی تربیت مربیان قرآنی، دوره‌های تربیت داوری، دوره‌های مختلف تربیت معلم، بحث تفسیر مفاهیم قرآن، نخبه‌پروری دانسته و افق دید خود را نسبت به مسائل قرآن باز کردیم، فلذا اگر جامعه و نگاه ما قرآنی شود، ضمن رفع ناهنجاری‌های اجتماعی، زندگی ما نیز تغییر می‌کند، فلذا حفظ فرهنگ قرآنی بهترین راه برای انس با آن است و باید منجر به تمدن سازی و فهم آرمان‌های اسلام ناب شود، هرچه فهم انسان بوسیله قرآن ارتقا پیدا کند، معرفت بیشتری نیز حاصل می‌شود و ما در آن سالها تلاش کردیم و نتیجه آن کسب رتبه‌های برتر کشوری در رشته‌های قرائت، حفظ، تفسیر و سایر رشته‌ها بوده است.

راهکار‌ها و پیشنهادات شما برای حل مسائل و مشکلات حوزه قرآنی چیست؟

مهم‌ترین راهکار و تفکر من در این زمینه خروج از تصدی‌گری است و شاکله مدیریت بنده در این سال‌ها خروج از موضع تصدی‌گری و واگذاری امورات به موسسات، مردم نهاد‌ها و مراکز قرآنی بوده است که این عامل باعث افزایش و بهبود روند در کارها، کلاس‌ها، افزایش موسسات قرآنی و افزایش فرهنگ قرآنی در سطح استان اردبیل بوده است و پیرو این نگاه تمرکززدایی را در فرایند برنامه‌ریزی خود قرار داده و اجرای برنامه‌ها را فقط معطوف به مرکز استان و یا شهرستان‌های بزرگ نکرده بلکه در روستا‌ها نیز مراکز قرآنی و موسسات قرآنی را زیر نظر اداره دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان به مدیریت حجت الاسلام صابر تاسیس کرده و اتحادیه موسسات و مراکز قرآنی را راه‌اندازی کردیم، فلذا تمام تقسیم‌های اعتبارات این مراکز توسط این اتحادیه قرآنی انجام می‌شود.

موسسات و فعالین قرآنی، تا چه حد توانسته‌اند در حل ناهنجاری‌های اجتماعی موثر واقع شوند؟

باید افق دید خود را نسبت به مسائل قرآن باز کنیم. قرآن تنها برای خوانده شدن نیست بلکه هدایت انسان‌ها از قرآن سرچشمه می‌گیرد، فلذا زندگی خود را بر اساس سبک قرآن مدیریت کنیم. پیامبر اکرم(ص) مصداق قرآن است و ما به عنوان پیرو ایشان بایستی قرآن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم تا از فتنه‌های آخرالزمان در امان باشیم.

از چه سالی فعالیت خود را در اداره اوقاف و امور خیریه استان شروع کردید؟

از ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۷ بعنوان مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان معرفی شدم.

برنامه‌های آتی اوقاف و امور خیریه استان اردبیل را بیان کنید؟

سه محور اساسی برنامه‌ریزی شده است؛ مهم‌ترین بحث اولویت‌بندی امورات و انضباط کاری است. بحث دیگر خروج از تصدی‌گری بوده که در این راستا می‌توان به تشکیل و گسترش فعالیت‌ شورای هیات‌های مذهبی، کانون مداحان و شعرای آئینی، جمیعت بانوان فرهیخته در عرصه فرهنگی، اتحادیه موسسات و مراکز قرآنی، مجموعه کانون‌های فرهنگی و تبلیغی اشاره کرد. محور آخر برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه بهتر مسابقات قرآن کریم در مراحل شهرستانی، استانی و راهیابی به مسابقات کشوری و بین‌المللی است که در این راستا در سال‌های گذشته خانم «هاله فیروزی» از استان اردبیل توانست رتبه ممتاز رشته قرائت تحقیق چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را کسب کند. امسال نیز ثبت‌نام چهل و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از طریق سایت www.quraniran.ir و از 13 اردیبهشت لغایت ۱۳ خردادماه انجام خواهد شد. مورد دیگری که در بحث اوقاف و امور خیریه دارای اهمیت ویژه‌ای است، گسترش فرهنگ حفظ قرآن‌کریم است و بحث دیگری که ما جدیدا به آن ورود پیدا کرده‌ایم، علاوه بر اینکه در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه بایستی مراسمات دعا، مناجات و سخنرانی باشد، فلذا باید محفل انس با قرآن و تربیت مسائل قرآنی نیز مطرح باشد که بعنوان برترین مرکز ترویج و تبیین فرهنگ قرآنی و دینی میتوان به راه‌اندازی مرکز توسعه فعالیت‌های قرآنی «افق» در اداره اوقاف و امور خیریه اشاره کرد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

دوستان و همکاران قرآنی را به انس بیشتر با قرآن و حضور گسترده در مسابقات قرآن دعوت می‌کنم و استدعا دارم در هر سنگری که خدمت می‌کنند حامی واقعی اسلام، قرآن و مدافع واقعی خون شهدای اسلام و انقلاب باشند چرا که ما هر چه داریم از برکت خون شهدای گرانقدر و شهدای مدافع حرم است.

انتهای پیام
captcha