همسر شهید «سید‌مجتبی نواب صفوی» رهبر فداییان اسلام آسمانی شد
کد خبر: 3965257
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان؛

همسر شهید «سید‌مجتبی نواب صفوی» رهبر فداییان اسلام آسمانی شد

در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان، روح مطهره حاجیه خانم «نیره احتشام رضوی»، همسر شهید سیدمجتبی نواب صفوی، پس از تحمل یک دوره بیماری به همسر شهیدش پیوست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان روح مطهره حاجیه خانم «نیره السادات احتشام رضوی»، همسر شهید سیدمجتبی نواب صفوی، پس از تحمل یک دوره بیماری به همسر شهیدش پیوست.

خبرگزاری ایکنا، ضمن تسلیت به خاندان معظم شهدا و ایثارگران کشور و خانواده محترم معزا از خداوند متعال برای آن شیرزن انقلابی و ولایی علو درجات و آمرزش و آرامش ابدی و جهت بازماندگان معزز صبر و اجر مسئلت می‌کند.

سیدمجتبی میرلوحی تهرانی (۱۳۰۳-۱۳۳۴ ه ش) معروف به نواب صفوی روحانی شیعه، بنیان‌گذار و رهبر جمعیت فدائیان اسلام. نواب صفوی دروس حوزوی مانند فقه و اصول، تفسیر قرآن و اصول سیاسی و اعتقادی را در تهران و سپس در نجف فرا گرفت.

نواب از پیشتازان مبارزات مسلحانه علیه حکومت پهلوی بود. با ظهور احمد کسروی نواب صفوی جهت مبارزه با تفکرات او از نجف به ایران آمد. قتل کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‎آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‎های سیاسی و مبتنی بر عقاید مذهبی نواب صفوی و فدائیان اسلام به شمار می‎رود. برخی از نویسندگان تاریخ معاصر، تلاش‌های نواب صفوی و یارانش را در پیروزی جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران موثر دانسته‌اند.

مخالفت با اقدامات دولت دکتر مصدق به دلیل عدم عمل به احکام اسلامی از دیگر فعالیت‎های وی بود که حبس را برای سیدمجتبی در پی داشت. کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» از آثار نواب صفوی است. وی در دوران فعالیت سیاسی خود سفرهایی به اردن و مصر داشت که طی آن در دانشگاه الازهر سخنرانی کرده و با ملک حسین پادشاه اردن ملاقات داشته است.

رهبر فدائیان اسلام و برخی از یارانش در ۲۷ دی ۱۳۳۴ش توسط رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام
captcha