توصیه‌هایی برای حفظ آثار و برکات رمضان در زندگی + فیلم
کد خبر: 3965083
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
رمضانِ زندگی در گفت‌وگو با آیت‌الله غروی/ 1

توصیه‌هایی برای حفظ آثار و برکات رمضان در زندگی + فیلم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آثار و اهداف روزه‌داری در ماه مبارک رمضان گفت: روزه‌داری معنویت و قداست روحی در انسان پدید می‌آورد و انسان اگر بتواند این قداست را در تمام ماه‌های سال حفظ کند، زندگی او بهبود پیدا می‌کند.

توصیه‌های رمضانی آیت‌الله غروی + فیلمبه گزارش ایکنا از قم، روزه‌داری و تحمل ساعات طولانی گرسنگی و تشنگی شاید تنها یک نگاه سطحی از ماه مبارک رمضان باشد و نباید از  آثار و برکات دیگری که در روزه‌داری نهفته‌است غافل شویم اگر تنها یکی از اهداف روزه‌داری در ماه مبارک رمضان که تقویت اراده معنوی انسان است را بتوانیم توشه راه خویش قرار داده و تمام ماه‌های سال از آن بهره‌مند شویم، به مراتب زندگی فردی و اجتماعی مطلوب‌تری را سپری می‌کنیم. 

به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، میهمان آیت‌الله سید محمد غروی، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شدیم؛ گفت‌وگوی ایکنا با استاد حوزه‌های علمیه درباره آثار و اهداف روزه‌داری انسان در ماه مبارک رمضان و بیان روایات ویژه این ماه و همچنین تصمیم‌گیری‌های ستاد کرونا که مراسم و جلسات مذهبی در ایام ماه مبارک را به تعطیلی کشاند، انجام شد. بخش اول این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود:

آیت‌الله سید محمد غروی بیان کرد: ماه مبارک رمضان یکی از مهم‌ترین ماه‌های سال است و برخی گفته‌اند که سال معنوی و سال واقعی در اسلام از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود.

وی افزود: در قرآن کریم آمده ‌است: « شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ  هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ : ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است  [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏‌خواهد و براى شما دشوارى نمى‏ خواهد تا شماره [مقرر] را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد و باشد كه شكرگزارى كنيد. سوره مبارکه بقره/ آیه 185».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه خصیصه اصلی ماه مبارک رمضان، روزه‌داری است تا انسان بعد تقوای خود را تقویت کند، گفت: خداوند فرمود: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد روزه بر شما مقرر شده است همان‌گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد. سوره مبارکه بقره/آیه 183».

غروی اظهار کرد: بر اساس آیات و روایات روزه 4 هدف و ویژگی اصلی دارد؛ اولین هدف آن است که بعد تقوایی انسان تقویت می‌شود زیرا در روزه‌داری خویشتن‌داری و صبوری کردن اولویت است و در ساعاتی انسان مجاز به پاسخگویی به خواهش‌های نفسانی خویش نیست و این زمینه‌ای برای تقویت اراده معنوی اوست تا بتواند بر خواهش‌های نفسانی خود فائق شود.

وی ادامه داد: یک ماه تمرین تقوا در ماه رمضان، مرتبه پایین روزه‌داری است، روزه‌دار بودن چشم، گوش و زبان انسان در مراتب بالای روزه‌داری قرار می‌گیرد که انسان بر این اساس کارهای خلاف انجام نمی‌دهد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف روزه‌داری پاک‌تر و سالم‌تر زندگی کردن انسان است، تاکید کرد: روزه‌داری معنویت و قداست روحی در انسان پدید می‌آورد که انسان اگر بتواند این قداست را در تمام ماه‌های سال حفظ کند، زندگی او بهبود پیدا می‌کند.

غروی بیان کرد: از آثار دیگر ماه مبارک رمضان، یاد معاد در زندگی انسان است زیرا گرسنگی و تشنگی انسان در ساعات بلند روز می‌تواند تداعی‌کننده آخرت برای او باشد.

وی ادامه داد: سومین ویژگی ماه مبارک رمضان آن است که انسان به علت کسب تجربه گرسنگی و تشنگی در این ماه، حال نیازمندان را درک می‌کند و سبب تحریک انسان برای کمک به مستمندان و فقرا می‌شود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: از آثار دیگر ماه مبارک رمضان که در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده‌ است:« صُومُوا تَصِحُّوا؛ روزه بگیرید تا سالم بمانید.» شخص روزه‌دار نه تنها جنبه‌های معنوی او تعالی می‌یابد بلکه به اعتقاد پزشکان و متخصصان تغذیه، وضعیت جسمانی او سالم‌تر است.

وی گفت: ماه رمضان از ماه‌های ارزشمندی است که مهم‌ترین وظیفه ما در این ماه روزه‌داری است و روایات زیادی درباره ماه رمضان و وظایف انسان نقل شده است که روایت امیرالمومنین(ع) در کتاب عیون اخبار الرضا آمده که پیامبر(ص) با مردم صحبت کرده و فرمودند: ماه رمضان به سوی شما آمده و این ماه، ماه رحمت، برکت و مغفرت است.

ادامه دارد ...

انتهای پیام
captcha