فعالان قرآنی پیش از حق خود، مطالبه‌گر حقوق جامعه باشند + فیلم
کد خبر: 3962259
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
عباس سلیمی در دیدار نوروزی جامعه قرآنی:

فعالان قرآنی پیش از حق خود، مطالبه‌گر حقوق جامعه باشند + فیلم

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه شأن جامعه قرآنی بالاتر از این است که از دولت، حکومت، شخص و ... امکانات دریافت کند،‌ گفت: آمار نگران‌کننده برخی بزه‌کاری‌ها چگونه به ما اجازه می‌دهد در ارتباط با مطالبات مادی خودمان مسائلی را مطرح کنیم و شب‌ها به راحتی سر به بالین بگذاریم.

فرد قرآنی قبل از خود مطالبه‌گر حقوق جامعه باشد

به گزارش ایکنا، دیدار نوروزی جامعه قرآنی عصر امروز ۱۴ فروردین‌ماه با حضور جمعی از مدیران، فعالان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور و نیز مدیران جهاد دانشگاهی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور به بیان سخنانی پرداخت و با اشاره به دو ویژگی سال 1400، گفت: ویژگی اول، مربوط به آخرین سال قرن چهاردهم و ویژگی دوم هم جشن میلاد حضرت ولیعصر(عج) است که در این سال، دو بار تکرار می‌شود. این می‌تواند حاوی یک پیام باشد؛ اینکه به حضرت حجت، «امام غایب» خطاب می‌شود، ‌این کلمه غایب به معنای مصطلح بین ما راجع به سایر پدیده‌ها نیست. امام از منظر دقیق فلسفی غایب نیست و بین دو واژه ظهور و حضور تفاوت وجود دارد.

وی افزود: امام (ع) ظهور ندارد، اما حضور دارد، فلذا بهتر است این امام بزرگوار را به عنوان امام حاضرِ ناظر بنامیم؛ امامی که بر اساس روایات صحیح‌السند هر روز دو بار پرونده اعمال ما به عرض مبارک ایشان می‌رسد.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انسان متشکل از دو بعد مادی و معنوی است، ‌بیان کرد: بر اساس همین مادی و معنوی بودن انسان، مخالفتی با طرح مطالبات مادی ندارم، اما اگر تعادل این کار رعایت نشود، ضربات بسیار سختی خواهیم خورد. شأن جامعه قرآنی بالاتر از این است که از دولت، حکومت، شخص و ... امکانات دریافت کند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه باید عزت جامعه قرآنی حفظ شود، گفت: مهم‌تر از این موضوع آن است که به پیام‌های معنوی قرآن کریم نیز توجه کنیم. همه ما باید در خط مقدم دفاع از امنیت این کشور، ‌عظمت این ملت، ‌ولایت و سایر ارزش‌هایی باشیم که مظاهر مادی در سایه‌سار آنها می‌توانند اعلام موجودیت کنند.

وی بیان کرد: اگر ما به بحث ظهور به نحو صحیح و از زاویه صحیحی نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سزاوارترین گروهی که باید در سنگر انتظار به انجام وظایف بپردازد، همین قرآنیان و جامعه قرآنی هستند. مستحضر هستید که ما دو نوع انتظار داریم؛ یکی انتظار سازنده و دیگری انتظار مخرب است. اگر کسی انتظار را به گونه‌ای تفسیر کند که ما باید دست بر روی دست بگذاریم تا امام(عج) بیاید و همه ستمکاران عالم را ریشه‌کن کند و عدالت، ‌صلح، آزادی، رفاه، آسایش،‌ آرامش و ... را حاکم کند، این اشتباه است.

سلیمی بیان کرد: ما نمی‌توانیم وقتی امام(عج) را به عنوان احیاگر ارزش‌های قرآنی می‌دانیم، خودمان در زمان عدم ظهور آن بزرگوار، بر خلاف قرآن عمل کنیم. پس هر عضو جامعه قرآنی باید به عنوان کسی که جزء منتظران راستین آن امام بزرگوار است، قبل از هر چیز خود قرآنی باشد و کسی جرأت ندارد به ما نصیحت کند. ما همیشه در حال نصحیت دیگران هستیم، در حالی که خود قرآن می‌فرماید «علیکم انفسکم». خدا خیلی صریح به ما می‌فرماید: «فَلَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ»؛‌ ما اولین مخاطبان این مسیر هستیم،‌ یعنی قبل از اینکه قرآن را به عنوان موعظه و نصحیت به مردم درس دهیم، اول باید تکلیف خودمان را با مردم مشخص کنیم و به نحوی در رابطه با قرآن تعامل صادقانه برقرار کنیم که مردم زندگی ما را قرآنی بدانند، آن موقع می‌توانیم در مورد سایر مسائل جامعه نظر بدهیم و مطالبات را مطرح کنیم.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری سلسله نشست‌هایی با همت ایکنا و سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: تا زمانی که تشتت در جامعه قرآنی برطرف نشود، وضعیت به همین منوال خواهد بود. تا زمانی که وضعیت ساختار مسائل قرآنی کشور در یک سازمان منسجم واحد و تعریف نشده و جایگاه اداری و حکومتی پیدا نکند، همین مشکلات را خواهیم داشت. خود سازمان‌ها و نهادهای قرآنی آن‌گونه که باید با هم همدل نیستند. لذا درخواست من این است که برای برگزاری نشست‌های برنامه‌ریزی شده، نظرسنجی صورت بگیرد تا مسائل اساسی و ضروری جامعه قرآنی با رعایت هر دو مولفه مادی و معنوی احصاء شود و در ادامه مورد بررسی قرار بگیرد.

فعالان قرآنی پیش از حق خود، مطالبه‌گر حقوق جامعه باشند

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگر انتظار برای آمدن آن احیاگر بزرگ قرآن کریم را جدی بدانیم و در مورد همه جنبه‌های آن فکر کنیم، موضوعات و سوالات بسیار زیادی مطرح خواهد شد. اگر امام(عج) همین آدینه تشریف آوردند،‌ تکلیف ما چیست،‌ آیا امام (عج) حکم کارگزینی ما در جایی که کار می‌کنیم را ابقاء می‌کنند؟ آیا همه مسئولان کشور که الان مدیریت می‌کنند را در جایگاه خود نگاه می‌دارند؟ آیا اموالی از افراد مصادره نخواهد شد و آیا جرأت داریم امام زمان(ع) را به خانه خودمان دعوت کنیم؟ آیا لقمه آنگونه حلال هست که این دعوت را اجابت بفرمایند؟ اینها سوالاتی است که باید جواب آن را از خودمان بگیریم.

وی اظهار کرد: ‌اگر اینگونه نگاه کنیم و‌ تکلیف خودمان را با قرآن نازل(قرآن نازل) و قرآن ناطق (وجود نازنین امام عصر(عج)) روشن کردیم،‌ آن وقت می‌توانیم در هر جایی بنشینیم و مطالبات را مطرح کنیم. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، این است که ما باید خودمان را مقدم بر اقشار دیگر جامعه ندانیم. برخی از طبقات جامعه یک صدم امکانات ما را هم ندارند و قرآنی جماعت باید دیگران را مقدم بر خود بداند.

سلیمی بیان کرد: آمار نگران کننده برخی بزه‌کاری‌ها در حوزه بانوان، چگونه به ما اجازه می‌دهد در ارتباط با مطالبات مادی خودمان مسائلی را مطرح کنیم و شب‌ها به راحتی سر به بالین بگذاریم؟ به اعتقاد من جامعه قرآنی اول باید مطالبه کننده حقوق سایر اقشار این کشور در همه ابعاد باشد و در ادامه به دنبال حقوق خود برود. مگر آیات مربوط به ایثار برای ما کم خوانده شده است؟ مردم از ما انتظار بیشتری دارند. قرآنیان ما باید در صف اول تأثیرگذارانی باشند که سبک زندگی مهدوی که همان سبک زندگی قرآنی، علوی و فاطمی است، را در جامعه ترویج دهند و این کار با لطف خداوند بزرگ و شاگردان مکتب قرآن محقق خواهد شد.

یادآور می‌شود، در این مراسم که بیش از دو ساعت به طول انجامید، تعدادی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان به بیان نکاتی پرداختند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۲۲:۱۳
1
2
همین است که به ایشان ارادت داریم .
captcha