روز اردبیل در تقویم رسمی کشور درج شد
کد خبر: 3961245
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

روز اردبیل در تقویم رسمی کشور درج شد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، گفت: چهارم مردادماه، روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، به نام روز اردبیل، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور درج شد.

روز اردبیل در تقویم رسمی کشور درج شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، ششم فروردین‌ماه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل اظهار کرد: چهارم مردادماه، روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی به نام روز اردبیل، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور درج شد.

وی با بیان اینکه جایگاه صفویه در تثبیت سیاسی کشور اتفاق قابل توجه تاریخی است، بیان کرد: بر همین اساس روز اردبیل با هدف معرفی جایگاه صفویه نامگذاری شده و ثبت این روز در تقویم کشور فرصتی برای طرح اردبیل و جایگاه صفویه در سطح ملی و جهانی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، به تاخیر ۶ ساله در تصویب این روز اشاره کرد و افزود: از سال ۹۴ مسئولان استانی و وزارت ارشاد دنبال ثبت این روز در تقویم و تاریخ کشور هستند، اما بعد ۶ سال این امر در هشتصد و بیست‌وپنجمین جلسه شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

آیت‌الله عاملی، یادآور شد: چهارم مردادماه، سالروز استقرار سلسله صفویه در ایران و نقش این سلسله در گسترش مذهب تشیع و تشکیل ایران یکپارچه بود و مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از جمله معتبرترین و قدیمی‌ترین بقعه‌های ایران محسوب می‌شود.

وی از مدیران و نمایندگان سابق استان در پیگیری این موضوع قدردانی کرد و گفت: برای تحقق اهداف این نامگذاری الزاماتی نیاز است که باید زمینه آن‌ها را فراهم کنیم.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: با پیگیری‌های مدیر قبلی ارشاد و با دستور ویژه دکتر صالحی امیری این مساله به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد، اما به خاطر عدم تشکیل شورای مذکور تا سال ۱۳۹۷ معطل ماند، سپس با حضور اینجانب، استاندار و مدیر ارشاد در دفتر وزیر محترم ارشاد، دکتر عباس صالحی، به ایشان ابلاغ شد که این موضوع، مطالبه جدی اهالی استان است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: تشکیل دبیرخانه دائمی بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی، پیگیری ردیف اعتبار ملی، توسعه شایسته بقعه و آثار تاریخی دوره صفویه، اعتبار فرهنگی برای برنامه‌های پژوهشی، تدوین و نشر کتب و مجلات و برگزاری آئین‌های ادبی، هنری و جشنواره‌های ملی و بین المللی با دعوت از کشور‌های متأثر از تمدن صفویه و ... از جمله اقتضائات این مصوبه است.

انتهای پیام
captcha