اختتامیه جشنواره داستان کوتاه شهروندی در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 3957564
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷

اختتامیه جشنواره داستان کوتاه شهروندی در اردبیل برگزار شد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل گفت: آیین اختتامیه دومین جشنواره استانی داستان کوتاه شهروندی با عنوان «گوزل شهریمیز» در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.

اختتامیه جشنواره استانی داستان کوتاه شهروندی در اردبیل برگزار شدعاطف محمدنژاد، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: آیین اختتامیه دومین جشنواره استانی داستان کوتاه شهروندی با عنوان «گوزل شهریمیز»، ۱۴ اسفندماه در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.

وی بیان کرد: تبیین فرهنگ شهروندی عنصر اصلی ارتقا فرهنگی در جهت توسعه و ترویج آن است، فلذا در ادبیات اجتماعی و سیاسی جامعه ما، کلمـه شـهروند از واژ‌ه‌های جدیـد اسـت، مفهوم امروزی کلمـه شـهروند بـه معنـای سـاکن یـا اهـل شـهر نیسـت، بلکـه اساسی‌ترین بار معنایی آن، اشاره به فردی است که در اداره امـور عمـومی شـهر دخالـت ومشارکت دارد.

محمدنژاد اضافه کرد: نقش حقوق شهروندی و وظایف شهروندان از مؤلفه‌های کلیدی در تعریف مفهوم شهروندی است، در جامعه شناسی عموما هر کجا که صحبت از نقش به میان آمده است بلافاصله به انتظارات نقش نیز اشاره شده است، فلذا به محض اینکه انسان یک نقش را در جامعه برعهده گرفت حتماً جامعه و افراد جامعه انتظاراتی از آن خواهند داشت پس لازم و شایسته است که کسانی که در حوزه فرهنگی، آموزشی و تربیتی در جامعه فعال هستند در خصوص نقش شهروندی و انتظارات شهروندی فعالانه‌تر و گسترده‌تر بپردازند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل گفت: در حوزه فرهنگ شهروندی و جامعه باید به ابعاد مشارکت‌جویی، مسئولیت‌پذیری و از همه مهم‌تر رعایت قوانین و هنجار‌های اجتماعی و شهروندی تأکید شود.

وی تصریح کرد: در فرهنگ شهروندی لازمه حل مسائل شهری و اصلاح رفتار شهروندان وجود یک فرهنگ مناسب شهروندی است، زندگی شهری نیازمند قوانین، ارتباطات و تعاملات خاص خود است و هرگونه کوتاهی و نادیده گرفتن قوانین و آداب شهرنشینی و رعایت نکردن حقوق دیگران، تنش ها، خشونت‌ها و ناملایمات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را در پی خواهد داشت.

محمدنژاد با بیان اینکه مفاهیم مرتبط با فرهنگ شهروندی و مهمترین عوامل مؤثر بر شکل‌گیری فرهنگ شـهروندی است، اظهار کرد: آموزش شهروندی، از یک سو با ارتقای فرهنگ شهروندی ارتباط مستقیم دارد، این مؤلفه در جهت دادن رفتار شهروندان و کیفیت مشارکت آنان در امور جامعه به عنوان یکی از الزامات اساسی سرمایه اجتماعی و شاخص‌های توسعه فرهنگی نقش مؤثری ایفا می کند.

یادآور می‌شود، طبق رأی هیئت داوران از بین ۱۲۵ اثر رسیده به دبیرخانه جشنوار، ۲۴ اثر در دو بخش بزرگسالان و کودک و نوجوانان انتخاب شد و هدف از برگزاری این جشنواره را ارتقای فرهنگ شهروندی و شهرنشینی، تقویت روحیه همشهریان در همکاری با پرسنل محترم شهرداری در حل معضلات شهری و همچنین استفاده از هنر و ادبیات در آموزش شهروندی دانستند.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha