زنان؛ رکن بنیادین انسجام خانواده در جامعه
کد خبر: 3957554
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹

زنان؛ رکن بنیادین انسجام خانواده در جامعه

مسئول مؤسسه قرآن ضحی صاحب‌الزمان(عج) اردبیل، گفت: زنان رکن بنیادین انسجام و استحکام خانواده در جامعه هستند و اولین شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری نظام خانواده است.

زنان؛ رکن بنیادین انسجام خانواده در جامعهخدیجه قبایی، مسئول مؤسسه قرآن ضحی صاحب‌الزمان(عج) اردبیل در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: زنان رکن بنیادین انسجام و استحکام خانواده در جامعه هستند و اولین شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری نظام خانواده است.

وی بیان کرد: خانواده قدیمی‌ترین و مؤثرترین عامل تربیت، سلامت روحی، روانی، جسمی فرزند، همسر و جامعه است، فلذا اهمیت پرداختن به موضوع زن ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد و رکن بنیادین در جامعه است.

قبایی اظهار کرد: اولین شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری خانواده است که این موضوع نیز در گرو نقش‌آفرینی سازنده زنان در خانواده است، اگر چنین نباشد بخش زیادی از هویت اجتماعی انسانی نابود می‌شود و در پی آن تلاش‌های فردی و اجتماعی بی‌ثمر و نافرجام خواهد ماند.

مسئول مؤسسه قرآن ضحی صاحب‌الزمان(عج) اردبیل با اشاره به مهم‌ترین، سازنده‌ترین و ارزشمندترین نقش‌هایی که زن می‌تواند در جامعه ایفا کند، افزود: مهم‌ترین و ارزشمندترین نقش‌هایی که زن می‌تواند در جامعه ایفا کند، نقش مادری و همسری است که در آموزه‌های دینی بسیار ارزشمند است، فلذا زن در خانواده می‌تواند در موقعیت و جایگاه‌های مختلف، ایفای نقش کند و تأثیرگذار باشد، بنابراین ضروری است که از جایگاه خود و نقش‌هایی که می‌تواند در حوزه روابط خانوادگی ایفا کند آگاهی داشته باشد تا با علم به این موضوع بتواند در جهت سامان دادن به خانواده و روابط خانوادگی حاکم بر آن تأثیرگذار و سازنده باشد.

وی تأکید کرد: اگر دیدگاه ما به زن، انسانی باشد، به تبع زن به‌دنبال استقلال اقتصادی است و انسان‌ها وقتی استقلال مالی داشته باشند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت فعال پیدا می‌کنند، اما وقتی از نظر اقتصادی وابسته باشند اعتماد به نفس خودشان را از دست می‌دهند و به جای مشارکت فعالانه به سمت کار‌های منفعلانه حرکت می‌کنند، استقلال اقتصادی زنان می‌تواند دارای کارکرد‌های مثبت باشد، اما اگر نگاه مرد‌ها به زنان مردسالارانه باشد، باعث ایجاد تناقض، تضاد‌ها و کشمکش‌ها بین نظام خانواده می‌شود و ممکن است این کشمکش‌ها پیامد‌های منفی مانند طلاق داشته باشد.

مسئول مؤسسه قرآن ضحی صاحب‌الزمان(عج) اردبیل با بیان اینکه زنان در نظام خانواده تنها فرزندآور نیستند، تصریح کرد: امروزه زنان اصلی‌ترین رکن یک خانواده هستند و تربیت فرزندان و به نوعی تربیت جامعه را بر دوش می‌کشند که همواره به چگونگی نوع تربیت فرزندان خود می‌اندیشند، مادران باید یک والد اجتماعی و عاطفی باشند و در حوزه تعاملات و ارتباطات در خانه نقش بسزایی داشته باشند.

قبایی اظهار کرد: زن‌ها وقتی آگاهی و دانش بالا داشته باشند، تعاملات کنشی از کنش عاطفی به کنش عقلانی تبدیل می‌شود و اگر زنان تنها به سمت کنش عقلانی بروند خانواده دچار مشکل خواهد شد، فلذا تعادل در تربیت فرزندان نیز باید حفظ شود و با آگاهی برای جامعه‌پذیر کردن فرزندان خود بر کنش عاطفی مثبت تمرکز کنند و رفتار، افکار انسانی و انسان دوستانه را در فرزندان خود پرورش دهند.

وی با تأکید بر اینکه امروز چالش‌های بسیاری در مورد خانواده مطرح می‌شود و زنان به‌عنوان عضوی مؤثر در خانواده نباید اجازه دهند جایگاه و اهمیت خانواده از دست برود، یادآور شد: زنان باید کمک کنند تا کارکرد‌های خانواده پررنگ‌تر شود و خانواده به راحتی در معرض تزلزل و آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرد، بنابراین تحکیم خانواده و تلاش برای استحکام آن اصلی‌ترین نقش زن در یک خانواده است.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha