رفع کم‌توجهی به خانه‌های قرآن؛ مهمترین دغدغه دارالقرآن کریم اردبیل
کد خبر: 3956204
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

رفع کم‌توجهی به خانه‌های قرآن؛ مهمترین دغدغه دارالقرآن کریم اردبیل

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل با بیان اینکه رفع کم‌توجهی به خانه‌های قرآن شهری و روستایی مهمترین دغدغه ما است، اظهار کرد: بسیاری از افراد با کمترین امکانات این خانه‌های قرآنی را دایر کرده‌اند، فلذا باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

رفع کم توجهی به خانه های قرآن؛ مهمترین دغدغه دارالقرآن کریم اردبیل

حجت‌الاسلام و المسلمین عزیز صابر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: اتحادیه موسسات مراکز قرآنی در استان به‌عنوان بازوی توانمند مجموعه دارالقران کریم توانسته جایگاه خوبی را میان شبکه‌های مردمی ایجاد کند.

وی بیان کرد: استان اردبیل یکی از استان‌های پر استعداد قرآنی و علاقه‌مند به ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی است به گونه‌ای که درشهرستان‌های این استان قاریان و حافظان خوبی وجود دارد ولی باید بیش از پیش از تخصص نیروهای قرآنی در محفل‌ها و جلسات عمومی جهت توانمندسازی قرآنیان به ویژه جوانان و نوجوانان استفاده کرد، فلذا بهترین فرصت برای آشنایی با قرآن و معارف قرآنی دوره نوجوانی و جوانی است و آنچه در این دوره فراگرفته شود، ماندگار و جاودان خواهد بود، درنتیجه توجه به نوجوانان و جوانان استان نسبت به فراگیری علوم قرآنی بسیار مهم است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، با اشاره به اینکه توجه به خانه‌های قرآن شهری و روستایی مهمترین دغدغه ما است، اظهار کرد: بسیاری از افراد در این راستا با کمترین امکانات این خانه‌های قرآنی را دایر کرده‌اند، فلذا این خانه‌های قرآنی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام صابر، با اشاره به فعالیت خود از سال ۸۵ در دارالقرآن و افزایش فعالیعت ۴۰۰ تشکل قرآنی تاکنون در استان، گفت: ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی، فرهنگ‌سازی قرآنی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی از اهم وظایف این موسسات قرآنی است.

تکریم از خادم قرآنی اردبیلی در دارالقرآن کشور

حجت‌الاسلام صابر افزود: همزمان با برگزاری سی‌ودومین همایش تکریم از خادمان برجسته قرآن کریم، از اینجانب نیز بعنوان خادم نمونه کشوری قرآن کریم تجلیل شد.

همچنین از دیگر رویداد‌های این مراسم رونمایی از پوستر روستا‌های قرآنی کشور و همایش مدیران قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها از سراسر کشور بود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، با اشاره به استفاده صحیح از فضای مجازی و اجرای برنامه‌های قرآنی به‌صورت مجازی، تصریح کرد: با استفاده درست و بجا از فضای مجازی در شرایط کنونی و محدودیت‌های پیش آمده در برگزاری برنامه‌ها، مسابقات قرآنی مصباح ۲۶۰ هزار شرکت کننده از ۲۱ استان بوده و از سال ۸۶ تا سال ۹۹ جزء استان‌های برتر کشوری در زمینه ترویج آموزه‌های دینی و قرآنی هستیم.

حجت‌الاسلام صابر خاطر نشان کرد: قرآن کتاب الهی و بزرگترین اعجاز آخرین پیام‌آور الهی و عصاره و چکیده همه کتب آسمانی است که غبار کهنگی و فنا هرگز نمی‌تواند بر صفحات نورانی آن بنشیند، گذشت زمان نه تنها آن را فرسوده نکرده بلکه روزبه‌روز علوم و معارف آن را هویداتر می‌کند و مایه افتخار است که در کشوری زندگی می‌کنیم که انقلاب اسلامی ایران نیز جوشیده و برگرفته از تعالیم مقدس قرآن بوده و همیشه نیز این تاثیر را به خوبی در بخش‌های مختلف جامعه داشته است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، با اشاره به گرایش مردم به قرآن در سال‌های اخیر، تاکید کرد: روز به‌ روز گرایش به قرآن و اهتمام به فراگیری آن در جامعه به‌صورت همه جانبه‌ای بیشتر می‌شود، فلذا همه ما باور داریم که قرآن را باید آموخت و در زندگی از مفاهیم غنی و ارزشمند آن بهره برد، قرآن کتاب زندگی است که سرتاسر آن مملو از آموزه‌هایی در مسیر بندگی پروردگار و راه سعادت است.

چقدر مفاهیم قرآن در حکومت و زندگی مردم جاری است؟

حجت‌الاسلام صابر بیان کرد: نظام ما یک نظام اسلامی است و در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون اساسی آن بر اساس آیات قرآن نوشته شده و اصل این حکومت دستورات اسلامی و قرآن کریم است.

وی افزود: با گسترش فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی که رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند، که ظرف چند سال آینده ما باید حداقل ده میلیون حافظ کل قرآن کریم داشته باشیم، فلذا با تأسی به آیات قرآن، فرمایشات معصومین، منویات رهبری و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه رفتار فردی و اجتماعی ما هم به سمت قرآنی شدن برود و توصیه عمومی به جوانان ارتباط و انس با قرآن بعنوان یک برنامه زندگی، توصیه به علاقه مندان فعالیت‌های قرآنی و شناسایی استعداد های خود و فعالیت در زمینه ای که مطابق با استعداد های آنها است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، اظهار کرد: بحث درباره قرآن و شناخت مسایل مختلف آن از همان دوران نخست مطرح بوده و همواره در طول تاریخ، بزرگان و دانش‌پژوهان در این زمینه به بحث و گفتگو پرداخته و آثار نفیس و گران‌بهایی از خود به یادگار گذاشته اند.

وی تصریح کرد: قرآن بهترین و ارزشمندترین راهنما و کاربردی‌ترین کتاب برای حیات فردی و اجتماعی بشر است که بهترین فرصت را نظام مقدس جمهوری اسلامی در اختیار کسانی قرار داده که دغدغه قرآنی دارند و می‌توانند گام مؤثری در جهت رشد و تعالی و توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی بردارند.

حجت‌الاسلام صابر، سبک زندگی قرآنی را عامل کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: آنچه که باید سرلوحه کار فعالان قرآنی قرار گیرد، بیان مفاهیم قرآنی به‌صورت کاربردی در جامعه بدون شعار زدگی است و در حال حاضر در استان اردبیل ده شهرستان قرآنی وجود دارد که فقط ۵ کارشناس قرآنی در حال فعالیت هستند که اگر از این موسساتی که در واقع به‌صورت مردمی اداره می‌شوند، حمایت موثرتری انجام شود، اثرات مطلوب‌تری در جامعه خواهند داشت.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، اظهار کرد: هر سال بیش از ۴۰ برنامه شاخص حوزه قرآنی در استان برگزار می‌شود و بر حسب ارزیابی دارالقرآن کشوری جزء استان‌های برتر قرآنی هستیم، یکی از کارهای بسیار خوبی که طی سال‌های اخیر در دارالقرآن اردبیل به روش‌های مختلف حضوری و غیر حضوری نمود داشته ارزیابی و استفاده از نظرات جوانان پایه‌کار و جامعه قرآنی است که به صورت نظر سنجی، سامانه پیام رسانی، مصاحبه، صندوق پیشنهادات و سامانه تلاوت به نشانی http://hefz.telavat.ir انجام می‌شود.

وضعیت جامعه قرآنی استان اردبیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری آموزه‌های قرآنی باید تمام ملت را شامل شود، مسئولین استانی با اختصاص دادن فضاهای آموزشی استاندارد و با حمایت از پایگاه‌ها و مساجد سطح شهر که محل برگزاری کلاس‌های آموزشی است، و شبکه‌های مجازی به‌صورت بر خط و آنلاین در جهت ترویج فرهنگ قرآن و عترت در سطح استان اردبیل تلاش می‌کنند، فلذا ایجاد انگیزه در میان عموم مردم جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، شناسایی، معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی به ویژه در گروه سنی نوجوانان و جوانان است.

انتهای پیام
captcha