کنترل هوشمند مصرف انرژی در دانشگاه محقق اردبیلی
کد خبر: 3954666
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲

کنترل هوشمند مصرف انرژی در دانشگاه محقق اردبیلی

کارشناس اداری تعمیرات و نگهداری دانشگاه محقق اردبیلی، از کاهش مصرف انرژی، بهینه‌سازی و کنترل هوشمند موتورخانه‌ها در این دانشگاه خبر داد.

کنترل هوشمند مصرف انرژی در دانشگاه محقق اردبیلیبهزاد احمدی، کارشناس اداری تعمیرات و نگهداری دانشگاه محقق اردبیلی، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، از کاهش مصرف انرژی، بهینه‌سازی و کنترل هوشمند موتورخانه‌ها در دانشگاه خبر داد و گفت: میزان مصرف انرژی در جهان طی بیست‌سال آینده بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که حدود ۹۰ درصد از این افزایش مربوط به سوخت‌های فسیلی خواهد بود، فلذا با بهینه‌سازی مصرف انرژی در اماکن دولتی، اثرات مالی درازمدت آن کاهش یافته و موجب می‌شود پولی که به خاطر تعویض وسایل پرمصرف هزینه شده به زودی جبران شود.

وی بیان کرد: موتورخانه‌هایی که به شکل سنتی کنترل می‌شوند عملیات کنترل دمای دیگ از طریق ترموستات‌هایی که بر روی دیگ‌ها و پمپ‌ها نصب شده انجام می‌شود، در واقع دمای آب ثابت است مگر آنکه متصدی درجه آن را تغییر دهد و این در حالی است که نیاز ساختمان به دمای آب(بار حرارتی مورد نیاز ساختمان) در هر لحظه وابسته به عوامل داخلی و خارجی ساختمان مانند دمای محیط بیرون و شرایط داخل ساختمان است.

کارشناس اداری تعمیرات و نگهداری دانشگاه محقق اردبیلی، خاطر نشان کرد: برای آنکه بتوان دمای داخل ساختمان را در یک محدوده مشخص ثابت نگه داشت بایستی دمای آب چرخشی داخل ساختمان(آب دیگ) را بصورت لحظه‌ای بر اساس پارامتر‌ها تغییر داد.

احمدی گفت: یکی از قسمت‌های مهم در ساختمان تاسیسات مکانیکی آن از جمله به سیستم گرمایش از طریق هوا رسان و دومی از طریق سیستم موتورخانه-رادیاتور میتوان اشاره کرد.

کارشناس اداری تعمیرات و نگهداری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به سیستم گرمایشی هوا رسان، اظهار کرد: می‌توان گفت که در هر سیستم تهویه گرمایشی و سرمایشی به یک دستگاه دارای دمنده(فن) نیاز است که بتواند دمای هوای ورودی به ساختمان یا سالن مورد نظر را کاهش یا افزایش داده(توسط برخورد دادن هوا با سطح کویل یا لوله‌های سرمایشی و گرمایشی) و پس از گرفتن آلاینده‌ها از هوا(توسط فیلتر) و در صورت لزوم تغییر مقدار بخار آب موجود در هوا(تغییر رطوبت)، هوایی سالم و مطبوع برای ساکنان ساختمان فراهم کند که این کار توسط سیستم هوارسان یا همان اتاق هوارسان انجام می‌شود.

گفتنی است؛ هنگام مقایسه سیستم‌های سرمایش و گرمایش و بین انواع سیستم‌های گرمایشی خانگی، موتورخانه مانند بخاری از لحاظ انرژی دارای بهره‌وری مناسبی است، فلذا برخلاف آن فضای زیادی را اشغال نمی‌کند، موتورخانه و شوفاژ در کنار هم شاید یک وسیله گرمایشی لوکس به شمار نیاید، اما توانایی بسیار خوبی در گرم کردن ساختمان‌ها دارد.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha