هویت هر جامعه به زبان آن بستگی دارد
کد خبر: 3950000
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

هویت هر جامعه به زبان آن بستگی دارد

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، در برگزاری مراسم افتتاحیه «نگارش و ویرایش روح ادبیات» در دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: هویت هر جامعه به زبان آن بستگی دارد و زبان سازنده هویت جامعه است.

در همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی مطرح شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، عزیز حبیبی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، هفتم بهمن‌ماه، در همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی که به‌صورت حقیقی و مجازی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، گفت: هویت هر جامعه به زبان آن جامعه بستگی دارد و زبان سازنده هویت جامعه است، تهاجمات فرهنگی دشمنان در طول تاریخ و هجمه‌های وارد شده به کشور، ما را وادار به باز اندیشی در مورد نگارش زبان فارسی کرده است.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد زبان فارسی برای همه ما نکته کامل است، تصریح کرد: اصول نگارش در مدارس و دانشگاه‌ها در کنار دقت در نامه نگاری‌های اداری باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، بیان کرد: گروه زبان و ادبیات فارسی از قدیمی‌ترین گروه‌های دانشگاه است که اولین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی را برگزار می‌کند.

حبیبی با بیان اینکه این همایش در سال‌های آتی هم تداوم خواهد داشت، اظهار کرد: باید در بحث گسترش و ترویج زبان فارسی بیش ازپیش فعالیت کنیم.

در ادامه این همایش، مرتضی ابراهیمی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی، با بیان اینکه امروزه هویت بشر در تعاملات رواج پیدا می‌کند که این کار در بازتولید هویت و جایگاه جغرافیایی ملت و کشور را سبب می‌شود، خاطر نشان کرد: زبان فارسی یک ارثیه فاخر است و ما باید در پاسداشت و گسترش آن تلاش کنیم، نگارش خانه‌تکانی و ویرایش به دنبال زینت‌دادن زبان فارسی است و نگارش و ویرایش روح ادبیات است.

ابراهیمی تاکید کرد: ۸۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که ۶۵ مقاله پذیرش نهایی شدند و ۱۲ مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شود.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: زبان فارسی و رسانه‌ها، نگارش و ویرایش در متون خلاق، عربی در فارسی، بررسی متون نگارش و ویرایش، زبان فرنگی در فارسی، شیوه‌های نوین ویراستاری، صورت و محتوا در ویرایش، دستور زبان فارسی و نگارش و ویرایش، بلاغت و نگارش و ویرایش، سبک‌شناسی و نگارش و ویرایش، آسیب‌شناسی ترجمه، تصحیح نسخه‌ها، راه‌های پرورش معانی، املای خط فارسی، فلسفه ویرایش، نوآوری‌های کاذب در زبان فارسی، آسیب‌شناسی آموزش زبان فارسی در آموزش و پرورش، راهکار‌های تقویت مهارت نوشتاری در آموزش زبان فارسی و خارجی، پیشینه ویرایش متون فارسی، بررسی اصول نگارش و ویرایش در متون کلاسیک فارسی، نگارش و ویرایش فارسی در ارتباط با نظریات و مکاتب زبان‏‌شناسی، بررسی نگارشی و ویرایشی متون علمی و زبان و ادبیات فارسی محور‌های این همایش بودند.

انتهای پیام
captcha