اثربخشی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در کشور
کد خبر: 3949781
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

اثربخشی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در کشور

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، گفت: اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار به عنوان یک طرح اثربخش در همه استان‌های کشور در حال انجام است و این طرح از نظم و انسجام مناسبی برخوردار است.

اثربخشی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در کشوربه گزارش ایکنا از اردبیل، اصغر مناف‌زاده، رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، ششم بهمن ماه در جلسه هماهنگی و بررسی طرح ملی توسعه «مشاغل خانگی»، گفت: اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار به عنوان یک طرح اثربخش در همه استان‌های کشور در حال انجام است و این طرح از نظم و انسجام مناسبی برخوردار است.

وی اظهار کرد: بررسی اطلاعات موجود در سامانه این طرح نشان می‌دهد امور مربوط به استعدادسنجی، آموزش، مشاوره و بازدید‌ها به شکل مطلوبی انجام گرفته و اطلاعات کامل ۱۰۳ نفر تکمیل شده است.

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، افزود: در این طرح سهمیه استان اردبیل علی رغم داشتن بیش از ۱۴ هزار زن سرپرست خانوار، ۱۰۲ نفر دارای شرایط ویژه بود که با تلاش جهاددانشگاهی تعداد ۱۰۹ نفر توانسته‌اند در رشته‌های قالیبافی و تولیدات صنایع چرمی به بازار کار متصل شوند.

مناف‌زاده خاطرنشان کرد: در هفته‌های آینده بازدید‌هایی از کارگاه‌های خانگی این افراد خواهیم داشت تا امورات آن‌ها را بررسی نموده و در صورت داشتن مشکلاتی نسبت به رفع آن اقدام نماییم.

مدیر عرصه بازار کار همچنین با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گفت: این طرح با الگوی نوینی در حال اجرا می‌باشد و اگر در سطح استان و در سطح ملی به خوبی مدیریت شود و از پراکندگی و موازی‌کاری در اجرای قانون مشاغل خانگی پرهیز و روی تمرکزگرایی تاکید شود، بازخورد خوبی از حیث اقتصادی و اجتماعی با خود به همراه خواهد داشت.

مناف‌زاده با بیان اینکه در این طرح ملی دغدغه وابستگی تسهیلاتی برطرف شده، ادامه داد: با این حال درصدد هستیم تا با هماهنگی برخی بانک‌های فعال در حوزه اشتغال تسهیلات کم بهره را برای تکمیل زنجیره تولید، جذب نماییم و این مشاغل را از پایداری مطلوب برخوردار سازیم.

وی با بیان اینکه روند ثبت‌نام و استعدادسنجی و ارزیابی متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به خوبی توسط جهاددانشگاهی در حال انجام است، اظهار کرد: در این طرح زمینه لازم برای توانمندسازی، مشاوره و آموزش متقاضیان جهت ایجاد کسب و کار و درآمد پایدار فراهم می‌شود که این امر به رفع دغدغه اشتغال کمک خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تا با هم افزایی زمینه توسعه و پایداری مشاغل حاصل از طرح را عملیاتی سازیم.

جهاددانشگاهی درصدد کمک به پویایی مشاغل خانگی بوسیله مهارت‌آموزی است

در ادامه میثم ضارب‌نیا، مسئول دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل از ثبت‌نام ۲۷۴۹ نفر متقاضی در این طرح خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۹۱۰ نفر ارزیابی اولیه قرار گرفته و به سمت برخورداری از مشاوره‌ها و آموزش‌های مرتبط هدایت شده‌اند.

ضارب نیا گفت: در تلاش هستیم تا با همکاری پیشران‌ها زیرساخت‌های لازم را برای ارتقای جایگاه کسب و کار‌های خانگی و مزیت‌های شغلی شناسایی شده در استان فراهم نموده و متقاضیان طرحرا در مزیت‌های مورد نظر صاحب شغلی پایدار کنیم.

وی با قدردانی از همراهی سازنده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، تصریح کرد: در این طرح ۱۳ عنوان مزیت شغلی با بررسی وضعیت منطقه‌ای و فرهنگی استان تعیین گردیده است که در حال حاضر ۳۰ درصد متقاضیان در رشته قالیبافی ثبت‌نام نموده و رشته‌های چرم‌دوزی، خیاطی لباس و بسته‌بندی عسل در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ضارب‌نیا افزود: این طرح با اطلاع‌رسانی از طریق فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، ادارات شهرستانی تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد‌های مرتبط با حوزه اشتغال از پراکنش مناسب شهرستانی نیز برخوردار است و امیدواریم بتوانیم شبکه‌های ارزشمندی را در رشته‌های موجود ایجاد نماییم.

وی با اشاره به این که پس از پایان ثبت پایش و ارزیابی متقاضیان جهت برگزاری دوره‌های توانمندسازی و ارائه مشاوره و هدایت متقاضی انجام می‌گیرد، ادامه داد: در حال حاضر با ساماندهی کلاس‌های آموزشی درصدی از متقاضیان در دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای رایگان در حال طی روند طرح هستند.

مسئول دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل بیان کرد: جهاددانشگاهی اردبیل درصدد است ضمن مهارت‌آموزی و ارائه آموزش‌های لازم نسبت به پویایی مشاغل ایجاد شده اقدام کند که این مهم باید مورد حمایت مسئولان و دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک توسعه اقتصادی و اشتغال استان را رقم زده و شاهد تحول و پویایی منطقه باشیم.

انتهای پیام
captcha