ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی با مدیریت نخبگان در جامعه ضروری است
کد خبر: 3949040
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹

ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی با مدیریت نخبگان در جامعه ضروری است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، گفت: ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی با مدیریت نخبگان در جامعه امری ضروری است و فعایت‌های فاخر فرهنگی با حضور فرهیختگان نتیجه بخش است.

ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی با مدیریت نخبگان در جامعه ضروری استبه گزارش ایکنا از اردبیل، به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، دوم بهمن‌ماه، در حاشیه امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل تبلیغات اسلامی و پارک علم و فناوری استان، فرهنگ را مسئله‌ای جهانی و فارغ از جهت گیری‌های مدرن، پست مدرن و فرامدرن با نگاه متعالی دینی عنوان کرد و گفت: فرهنگ دارای سطوح و لایه‌های متعدد است که در اجرا بایستی به ابعاد مختلف آن توجه کرد و با نگاه همه‌جانبه، لایه‌مند و کلام‌نگر  پیش رفت.

وی خاطر نشان کرد: هر بخشی از امور بایستی توسط اندیشمندان خود مورد پردازش قرار گیرد و اگر بخواهد در حیطه مبانی نظری به ارائه نظر پرداخته و یا در فرایند تولید محصول و رسیدن به رفتار اجتماعی به بیان راهکار بپردازد، بایستی از صاحب نظران آن حوزه بهره گیرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بیان کرد: در جوامع دیگر بر خاف جوامع اسلامی، عموما نگاه اومانیستی و تمایل به جنگ و نزاع به عنوان فرهنگ مدرن محسوب می‌شود که این امر نوعی توحش و عقب ماندگی است و با نگاه انسان‌شناسی تفاوت ماهوی و جدی داشته و با آیات الهی که همانا تکریم انسان‌ها و برتری بر دیگر آفریده‌ها است، مغایرت دارد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده توصیف صحیح صحنه فرهنگی را اولویت اصلی در اجرای موفق طرح‌ها عنوان کرد و گفت: ما در صحنه فرهنگی نیاز جدی به رصد نقطه گریز‌ها داریم که در این میان توطئه‌های دشمن در ارائه ضد فرهنگ‌ها را شناسایی و برای خنثی سازی اقدام شایسته انجام دهیم.

وی افزود: نخبگان فرهنگی باید ببینند مسئله کجاست و بعد از شناخت مسئله باورمندی پیدا کرده و یقین داشته باشد که که کار فکری و فرهنگی اثر خود را در جامعه خود گذاشت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری امروز، جنگ، جنگ اراده‌ها است و دشمن با ابزار سلب اراده از مردم وارد میدان شده دشمن اینگونه القا می‌کند که شما در عرصه فرهنگی نمی‌توانید کاری از پیش ببرید من همه سطوح و لایه‌های فرهنگی را پر کرده و برای امروز، فردا و حتی گذشته مردم برنامه تعریف کرده ام گذشته را مردم به گونه‌ای تعریف کنند و ببینند که من معنا می‌کنم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، تلاش دشمن برای سلب هویت ملی در کشور‌های دیگر را در قالب تهی کردن فکر و اندیشه از مردم عنوان کرد و گفت: در کشور هندوستان، مردم بجای توجه به تاریخچه فرهنگ خود، فرهنگ کشور بریتانا را مطالعه می‌کنند و هویت واقعی خود را از دست داده و به خلاء و پوچی می‌گرایند.

وی اظهار کرد: انفعال به این معنی است که ما منتظریم تا دشمن حمله فرهنگی انجام دهدد سپس ما دست به کار شویم که در این صورت ثمره و فواید قابل قبولی بدست نمی‌آوریم، ولی در حقیقت جبهه فعال، جبهه حمله است و آتش به اختیار که مطرح شده است را می‌توان در همین مورد انجام داد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، تاکید کرد: فرهیختگان و نخبگان فرهنگی جامعه باید به معنای کامل کلمه وارد میدان عمل شوند و کار فاخر فرهنگی را راهبری و هدایت کنند.

موازی کاری دستگاه‌های فرهنگی آفت فعالیت‌های اثرگذار است

حجت‌الاسلام جعفرزاده با انتقاد از عدم هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی، موازی کاری را آفت فعالیت‌ها و باعث اتلاف هزینه عنوان کرد و گفت: دستگاه‌ها و مراکز فرهنگی در طراحی درست طراحی شده اند، اما در عمل و پایش دچار خطا هستند تمام ادارات اعم از سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، نهاد‌های نماز جمعه، ائمه جمعه و جماعات، سپاه، ارگان‌های انقلابی و ملی از طراحی درستی برخور دارند، اما در عمل دچار موازی کاری بوده از فعالیت‌های یکدیگر بی اطلاع اند و در نهایت با منیت و خود برتربینی کار‌های مشترک و جهادی را به حداقل رسانده اند که بزرگترین آسیب در اجرای فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

وی توجه به ظرفیت‌های فرهنگی ادارات را بزرگترین سرمایه در اجرای فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی کشور و به تبع آن استان اردبیل، سطوح و لایه‌های فرهنگی را مورد توجه قرار داده و در عرصه عمل برای هر سطحی برنامه ویژه همان سطح را طراحی می‌کند که در این امر با مساعدت نخبگان جامعه و نیز نخبگان از بدنه سازمان تبلیغات اسلامی و تمامی ادارات فرهنگی استان میسر خواهد بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، طرح ملی طواف با موضوع توجه به آسیب‌های اجتماعی را مهم‌ترین نیاز فرهنگی جامعه کنونی برشمرد و افزود: ما در استان اردبیل از چندین ماه قبل، برنامه‌های خود را بر اساس زیست بوم منطقه با محور قراردادن مساجد و امامان محله آغاز کردیم و طبق شناسایی مناطق آسیب پذیر جامعه، روحانیون فعال را در آن مناطق مستقر کرده و با ارائه خدمات مشاوره دینی و فرهنگی، نتایج خوبی از این طرح در راستای کاهش طلاق و بزه در آن مناطق حاصل شده است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، توجه جدی به تقریب مذاهب در استان اردبیل را از دیگر برنامه‌های طرح طواف در این استان عنوان کرد و گفت: طبق نشست‌ها و همایش‌های برگزار شده، ضرورت پرداختن به تقریب ادیان و مذاهب مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم بر اجرای برنامه‌های گسترده اتخاذ شده است.

وی خاطر نشان کرد: توجه به رویکرد فناورانه در امور فرهنگی و دینی از اصول این توافقنامه بوده و استفاده بهینه از توانمندی‌های علمی، فنی، پژوهشی و فناوری و ظرفیت‌های حوزه فرهنگ دینی توسط اداره کل تبلیغات اسلامی و پارک علم و فناوری استان، محور اساسی توافقنامه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان به محور‌های این توافقنامه اشاره کرد و گفت: مشارکت در تدوین برنامه‌های فرهنگی با حرکت فناورانه، ارائه خدمات فکری و مهارتی عناصر حوزه فرهنگ دینی نخبه و جوان، اجرای پروژه‌های کارآفرینی و دانش بنیان فرهنگ دینی، همکاری در زمینه خدمات آموزشی، علم، تحقیقاتی، فرهنگ دینی و فناورانه از موضوعات این تفاهم نامه دو جانبه است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده بیان کرد: توسعه و ترویج فرهنگ راهبردی و اقتصادی در زمینه ارائه محصوات فرهنگی به‌عنوان فرهنگ اقتصادی و اقتصاد فرهنگی و در نهایت مشارکت در برگزاری همایش‌های تخصصی، جشنواره‌ها و رویداد‌های تخصصی، مورد توافق طرفین به‌عنوان ۶ محور مهم توافقنامه اداره کل تبلیغات اسلامی با پارک علم و فناوری استان اردبیل است.

انتهای پیام
captcha