مدیریت تمرکزگرایی بازخورد خوبی در طرح مشاغل خانگی خواهد داشت
کد خبر: 3948611
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸

مدیریت تمرکزگرایی بازخورد خوبی در طرح مشاغل خانگی خواهد داشت

کارشناس مسائل اجتماعی و بازار کار، گفت: اگر طرح مشاغل خانگی چه در سطح استان و چه در سطح ملی به خوبی مدیریت شود و از پراکندگی و موازی‌کاری در اجرای قانون مشاغل خانگی به شدت پرهیز و روی تمرکزگرایی تاکید شود، بازخورد خوبی از حیث اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.

انتخاب مسیر شغلی، یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در طول زندگی استاصغر مناف‌زاده، کارشناس مسائل اجتماعی و بازار کار، در گفتگو با ایکنا از اردبیل که در خصوص طرح مشاغل خانگی جهاددانشگاهی انجام شد، گفت: انتخاب مسیر شغلی در آینده هر فرد نقش بسزایی دارد و یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در طول زندگی است، هر فردی از زمانی که به دنیا می‌آید تا پایان حیات خود انواع و اقسام زندگی را تجربه می‌کند و نهایتا مرگ پایان بخش زندگی هر انسانی است و هیچکس در انتخاب زمان و مکان آن نقشی ندارد.

وی با اشاره به کمیت و کیفیت زندگی فردی انواع زندگی شغلی افزود: یکی از مهمترین انتخابات فرد در طول مسیر زندگی خود که به نوعی در کمیت و کفیت زندگی او نقش پر اهمیتی را بازی می‌کند، انتخاب مسیر زندگی شغلی است.

مناف‌زاده، با بیان اینکه انتخاب شغل از مهم‌ترین انتخاب‌ها است و انسان ناگزیر به انتخاب یکی از سه نوع زندگی شغلی در مراحل زندگی خود است، اظهار کرد: استخدام در بخش دولتی و بخش خصوصی، خوداشتغالی و کارآفرینی از انواع انتخاب‌ها و فرصت‌های شغلی افراد در طول زندگی فردی و اجتماعی است.

کارشناس مسائل اجتماعی و بازار کار، بیان کرد: کسب وکار‌های مشاغل خانگی از نوع خود اشتغالی است، فلذا نباید فراموش کرد که کار و فعالیت و کسب روزی حلال از اهمیت خاصی برخوردار است بطوری که در قرآن کریم، روایات و احادیث به وفور به اینگونه موضوعات اشاره و تاکیده شده و افراد به کار و فعایت و کسب مهارت دعوت شده‌اند.

مدرس دوره‌های کارافرینی و کسب و کار، با اشاره به سرفصل‌های درخشان زندگی پیامبر اسلام(ص)، افزود: یکی از فصل‌های درخشان زندگی پیامبر(ص)، کار، کارآفرینی و تقدیر و ترویج کار و فعالیت است و در نگاه پیامبر اکرم(ص)، کارکردن در ردیف جهاد در راه خدا آمده است.

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، با اشاره به آیه «۶۱ سوره هود» در قرآن کریم، خاطر نشان کرد: «هرکس در راه حلال برای استغنای خود وخانواده اش تلاش کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد کرده است و هرکس با فعالیت آبرومندانه در پی حلال دنیا باشد، در مرتبه شهدا خواهد بود»، در کتاب انسان‌ساز و هدایت‌گر قرآن کریم، ۱۱۴۱ آیه و روایت در رابطه با کار و فعالیت اشاره شده است که آیه ۶۱ هود، آشکارترین آیه در رابطه با کار و کسب روزی حلال است.

وی گفت: داشتن شغل مناسب کارکرد و فواید اقتصادی برای فرد و جامعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر، اعتیاد، سرقت، طلاق، خودکشی، مهاجرت بی رویه و در صورت ایجاد فرصت‌های شغلی برای جویندگان کار، میتوان نقش آفرینی مثبتی داشته باشد.

مناف‌زاده تصریح کرد: بیکاری و نداشتن درآمد، باعث ایجاد فقر بوده و فقر زمینه ساز اکثر جرم‌ها وجنایت‌ها در جامعه بشری است و همانطور که به آن اشاره شد هر فردی می‌بایست در طول مسیر زندگی شغلی خود نوع کسب وکار خود را انتخاب و در آن فعالیت کند.

کارشناس مسائل اجتماعی و بازار کار، بیان کرد: یکی از سیاست‌های اشتغالزایی که حاکمیت در سال‌های اخیر که تمرکز زیادی هم روی آن صورت داده است، تسهیلات مشاغل خانگی بوده و اهدافی که در قانون ساماندهی کسب وکار‌های مشاغل خانگی به آن‌ها اشاره شده اعم از ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، توجه به اشتغال زنان بویژه زنان خانه دار در بعد اجتماعی کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح خانوارها، کمک به افزایش سطح درآمد خانواده‌ها، کمک به حفظ مشاغل صنایع دستی محلی و منطقه ای، کاهش فقر در مناطق محروم جامعه، کمک به مهاجرت معکوس به روستا‌ها به منظور حمایت از کسب و کار‌های مشاغل خانگی، قانون ساماندهی مشاغل خانگی در سال ۱۳۸۹ تصویب و جهت اجرا ابلاغ شده است.

مدرس دوره‌های کارافرینی و کسب و کار، تاکید کرد: مشاغل خانگی علیرغم داشتن مزایای از جمله سهولت در اخذ مجوز، عدم نیاز به سرمایه زیاد و راه اندازی آسان آن، مشکلاتی را نیز همراه دارد که به عدم اطلاع از قوانین و مقررات کسب‌وکار، عدم فروش محصولات و بازاریابی، ناتوانی در ایجاد شبکه‌سازی برای حفظ و ماندگاری کسب‌وکار خود، کمبود نقدینگی برای توسعه فعالیت خود، میتوان اشاره کرد.

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، افزود: برای رفع مشکلات در بحث مشاغل‌خانگی، صاحبان مشاغل‌خانگی، وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی با مشارکت جهاد دانشگاهی، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر به خوبی در استان در حال پی گیری و در حال طی کردن فاز نهایی خود است.

وی با اشاره به اقدامات مداخله‌ای سه گانه طرح، خاطر نشان کرد: شناسایی ظرفیت و قابلیت‌های منطقه در رسته فعالیت‌ها، توانمند‌سازی متقاضیان علاقه‌مند به این نوع کسب و کار‌ها از طریق ارائه آموزش‌های کاربردی، اتصال صاحبان کسب وکار مشاغل خانگی به بازار‌های فروش از طریق بازار یابی شبکه‌ای و پیشران‌های بزرگ و توانمند را بتوان بخوبی ساماندهی و اجرا کرد.

مناف‌زاده، گفت: اگر طرح مزبور چه در سطح استان و چه در سطح ملی به خوبی مدیریت شود و از پراکندگی و موازی‌کاری در اجرای قانون مشاغل خانگی به شدت پرهیز و روی تمرکزگرایی در اجرای آن تاکید شود، این نوع سیاست فعال کسب وکار در کشور و به طبع آن در استان‌ها چه از حیث اقتصادی و چه از حیث اجتماعی، بازخورد خوبی خواهد داشت،  فلذا در طول برنامه هفتم توسعه و قوانین بودجه سنواتی سال‌های آینده، اجرا و کلیه تسهیلات تخصیصی به قانون مشاغل خانگی به جهاد دانشگاهی در استان‌ها اختصاص پیدا کند تا با نظارت ادارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطابق فاز بندی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که مورد تاکید وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی است، هزینه شود.

انتهای پیام
captcha