کارگاه آموزشی مجازی «فرهنگ نقد و انتقاد پذیری» در جهاد دانشگاهی اردبیل برگزار شد
کد خبر: 3948492
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳

کارگاه آموزشی مجازی «فرهنگ نقد و انتقاد پذیری» در جهاد دانشگاهی اردبیل برگزار شد

کارگاه آموزشی مجازی «فرهنگ نقد و انتقاد پذیری» به همت معاونت فرهنگی و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد.

کارگاه آموزشی مجازی «فرهنگ نقد و انتقادپذیری» در جهاد دانشگاهی اردبیل برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، محسن علایی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل، ۲۹ دی‌ماه، در کارگاه آموزشی مجازی «فرهنگ نقد و انتقادپذیری» که به همت معاونت فرهنگی و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد، گفت: نقد و انتقاد، حرکتی اصلاح گرایانه است و هدف از انتقاد، تخریب شخصیت دیگران، برهم زدن آرامش و امنیت جامعه و مردم نیست، بلکه هدف ارج نهادن به کار مثبت دیگران و یادآوری روا‌ها و ناروا‌ها در کنار هم است.

وی به ضرورت وجود روحیه انعطاف‌پذیری در افراد جامعه اشاره کرد و افزود: جامعه فعلی جامعه تحولات و دارای نوآوری‌هایی غیر قابل پیش‌بینی است، فلذا لازم است نظام آموزشی ما افراد را طوری تربیت کند که آنان قادر شوند خود را با تحولات جامعه امروزی تطبیق دهند و در مواجهه با نوآوری‌ها و تحولات فرهنگ انتقاد‌پذیری را در خود تقویت کنند.

علایی با اشاره به انواع نقد‌ها در فرهنگ انتقادی، تصریح کرد: نقد علمی، نقد امپرسیونیستی، نقد آثار، نقد هنری، نقد اجتماعی، نقد تاریخی نقد مطالعات و نقد ادبیات جهانی و ملی از انواع نقد‌های رایج در جامعه هستند.

این جامعه شناس اظهار کرد: در عصر حاضر ما شاهد مجازی شدن زندگی اجتماعی، گروه‌ها و رسانه‌ها هستیم و با توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که فضای مجازی دارد، به عنوان یک بستر مهم و اساسی برای تقویت و رشد فرهنگ نقد و انتقاد‌پذیری در جامعه ما به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل، گفت: نقد و نقادی در جامعه موضوعی حیاتی است و اگر فرهنگ نقد و انتقادپذیری نباشد جامعه پویای خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به آیات و روایات قرآن کریم، افزود: انسان همیشه در معرض لغزش قرار دارد و بایستی گاهی در مسیر زندگی، خود را از زاویه دید دیگران بسنجد.

علایی با اشاره به فرمایشات حضرت علی(ع) در باره فرهنگ نقد، بیان کرد: تمرین و ممارست در نقد‌پذیری به تدریج به سبک زندگی اصولی تبدیل میشود و زندگی را بر اصول منطقی استوار می‌کند.

این جامعه شناس افزود: قرآن کریم می‌فرماید «و ذکر فان الذکری تنفع المومنین؛ پند ده، زیرا که پند در مومنان سودمند می‌افتد»، در واقع نقد اعمال و نیات روزانه عامل ایجاد آرامش روحی می‌شود و نقد خویش نوعی اکتساب بینش مثبت و شهامت خود بازنگری و موجب رضایت شخصی انسان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل، تاکید کرد: فردی که به امر به معروف و نهی از منکر می‌کند ضروری است معروف‌ها(واجب‌ها و مستحب‌ها) و منکر‌ها(حرام‌ها و مکروه‌ها) و نیز شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر را بشناسد تا در امر و نهی دچار اشتباه و یا گناه نشود، فلذا رابطه نقد و انتقاد‌پذیری در جامعه اینگونه است و لازمه نقد کردن دیگران داشتن علم و آگاهی منتقد بودن است.

انتهای پیام
captcha