فلسفه همه عبادات دینی در نماز معطوف است
کد خبر: 3947087
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

فلسفه همه عبادات دینی در نماز معطوف است

مسئول خانه قرآنی الزهرا(س) شهر هیر، گفت: فلسفه همه عبادات دینی در نماز معطوف است و جوانان موثرترین قشر در اجتماع انسانی هستند که باید این آموزه‌های دینی را الگوی زندگی خود قرار بدهند.

مسئله نماز یکی از مهمترین دستورات دینی استنازیلا پیران، مسئول خانه قرآنی الزهرا(س) شهر هیر، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: مسئله نماز در میان عبادات جایگاه خاصی دارد و یکی از مهمترین دستورات دینی است، فلذا بطور کلی انسان در مسیر بندگی خداوند متعال، موظف بـه انجام اعمال و رعایت آدابی اسـت کـه برای وی معین شده اسـت، حتی اگر هیچ یک از دلایل و کارکرد‌های اعمالی از جمله نماز برای انسان معلوم و مشخص نباشد، اقتضای بندگی خداوند و اساسا هر گونه اعتقاد ایمانی، آن اسـت کـه فرد بی‌چون و چرا بـه تکلیفش عمل کند.

وی افزود: نماز در میان عبادات، جایگاه خاصی دارد، نمازی که فرادا خوانده می­‌شود هر اندازه سرشار از اخلاص و معنویت باشد تنها ارتباط یک فرد را با خدا برقرار می‌سازد، اما نماز جماعت از یک وسیله ارتباط میان عبد و معبود فراتر می‌رود و جنبه اجتماعی و سیاسی به خود می‌گیرد.

پیران، با اشاره به ثواب و منزلت نماز جماعت، اظهار کرد: نماز گروهی و دسته جمعی، حال و هوای دیگری دارد و به لحاظ روح جمعی حاکم بر فضای نماز امواج معنویت بیشتری را می‌توان در آن مشاهده کرد، فلذا از دیگر حکمت‌های نماز جماعت می‌توان به تلطیف قلوب مسلمانان، شکسته شدن دیوار تفاخر و تکبر، نمایش شکوه و عظمت اسلام، تبلیغ اصل امامت و تمرین پیروی از رهبری در شکل اقتدا به امام جماعت و بر هم زدن معادلات سیاسی دشمنان اسلام اشاره کرد.

مسئول خانه قرآنی الزهرا(س) شهر هیر، خاطر نشان کرد: نماز یکی از مهمترین دستورات دینی است که اگر با رعایت شرایط نماز و کیفیت اقامه آن انجام گیرد، تأثیر زیادی در تقویت سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف دارد.

وی با اشاره به دلایل و کارکرد نماز و تاثیر آن در سبک زندگی اسلامی، بیان کرد: از زمان صدر اسلام تاکنون دلایل و کارکرد‌های بسیار زیادی برای نماز ذکر شده اسـت که خلقت انسان برای پرستش خدا، اولین و شاید اصلی‌ترین دلیل نماز و هر عمل عبادی را می‌توان در دل سخن خود خداوند در قرآن یافت.

پیران، تکامل انسان را از دیگر دلایل عنوان کرد و افزود: نماز رشد و رسیدن انسان بـه کمال و سعادت اسـت و همانگونه کـه در قرآن کریم آمده اسـت، از اصلی‌ترین کارکرد‌های نماز برای انسان فاصله گرفتن او از گناهان و منکرات اسـت.

مسئول خانه قرآنی الزهرا(س) شهر هیر، تاکید کرد: اقرار بـه توحید و نفی شرک، از ارکان نماز مثل سجده موجب رفع تکبر انسان میشود، دیگر ارکان آن نیز اقرار انسان بـه اعتقادات خود مانند توحید و نفی شرک رابه دنبال دارد و طلب بخشش و توبه در عده‌ای از اذکار نماز، موجب آمرزش گناهان اسـت و در روایات آمده، نماز کفاره گناهان افراد است.

وی گفت: نماز معراج مومن، از سنت‌های دین، مایه خشنودی پروردگار و راه و روش پیامبران الهی اسـت، فلذا سفره گسترده‌ای اسـت کـه خداوند متعال روزی ۵ بار برای افرادی کـه شایسته رحمت‌اند، گوارا نموده اسـت و فاصله کفر و بندگی ترک نماز اسـت.

پیران خاطر نشان کرد: وسیله سنجش الهی و اولین چیزی کـه از انسان‌ها سوال می‌شود، نماز‌های پنجگانه اسـت و جایگاه نماز در دین مانند جایگاه سر در بدن اسـت.

مسئول خانه قرآنی الزهرا(س) شهر هیر، با اشاره به اهمیت نماز در رشد و تعالی انسان، رسیدن به قرب الهی و نقش نماز در دوری از گناه و جرائم اجتماعی بیان کرد: نماز ستون دین و بهترین و استوارترین برنامه آدم‌سازی است و هیچ عملی نزد خداوند محبوبتر از نماز نیست. فلسفه همه عبادات دینی در این نکته معطوف است و جوانان موثرترین قشر در اجتماع انسانی هستند که باید این آموزه‌های دینی را الگوی زندگی خود قرار بدهند.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha