هویت‌ اسلامی تابع فهم و ادراک اجتماعی است
کد خبر: 3940271
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

هویت‌ اسلامی تابع فهم و ادراک اجتماعی است

امام جمعه شهرستان سرعین، گفت: داشتن هویت مستقل و ممتاز اسلامی یک رکن اساسی در زندگی فردی، جمعی و تابع فهم و ادراک اجتماعی است.

هویت‌ اسلامی تابع فهم و ادراک اجتماعی استحجت‌الاسلام و المسلمین محمود اصغری، امام جمعه شهرستان سرعین، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: تحکیم مبانی و مؤلفه‌های هویت‌یابی تابع فهم و ادراک اجتماعی است که یک جامعه به شیوه‌های مختلف میتواند آن را مدیریت کند، فلذا داشتن هویت مستقل و ممتاز یک رکن اساسی در زندگی فردی و جمعی افراد در جامعه است.

امام جمعه شهرستان سرعین، تصریح کرد: همسازی و هماهنگی ابعاد و عناصر هویت ملی میتواند یک ویژگی منحصربه فرد برای جوامع محسوب شود، امکان افتراق و جدایی عناصر هویت ممکن است فرایند هویت‌یابی نسل‌ها را با بحران و چالش‌هایی روبهرو کند.

اصغری، اظهار کرد: تمامی جوامع در فرایند‌های جامعه پذیری و انتقال ارزش‌های فرهنگی نهادها، ساختارها، نقش‌ها و راهکار‌هایی را برای این منظور لحاظ کنند.

وی با اشاره به اساسی‌ترین این نهادها، بیان کرد: اساسی‌ترین این نهاد‌ها خانواده وگروه‌های خویشاوندی، نهاد‌های آموزشی و تربیت شهروندی هستند که اساس و بنیان هویت را تشکیل میدهند. هویت در طول زمان در آثار تمدنی و رفتار‌های فردی و اجتماعی منعکس است و هرگاه در قواره اجتماعی از هویت بحث میشود، برخی نهاد‌های عمومی به شیوه‌های متعدد در شکل گیری و تحکیم هویت، خود را مسئول میدانند و از جمله این نهادها، به نهاد بسیج میتوان اشاره کرد که ماهیت انقلابی، آرمانگرایانه و ارزشی، خود را احیاگر هویت میداند.

امام جمعه شهرستان سرعین، تصریح کرد: مسئله هویت ملی، به ویژه در عصر مدرنیته و زمزمه‌های جهانی شدن با چالش‌ها و آسیب‌های فراگیر روبه رو شده است. نفوذ برخی الگو‌های فرهنگی غرب و همراهی گروه‌های داخلی با مؤلفه‌های ساختگی هویت، موجب بروز قرائت‌های جدیدی از هویت شده است، به گونه‌ای که گروهی از جوانان، هویت‌های خویش را در ارتباط با الگو‌های ناشناخته و حتی بیگانه جستجو میکنند که هیچ ارتباطی با عناصر هویتی جامعه اسلامی ندارد.

اصغری، گفت: فرهنگ و تفکر بسیجی جزئی از هویت فرهنگی و انقلابی جامعه را تشکیل میدهد و بسیج، متولی اصلی انتقال شاخصه‌ها و مؤلفه‌های آن به جوانان است یا احیاگر شاخصه‌های هویت ملی با عناصر و ابعاد ایرانی، اسلامی، انقالبی، نقش‌های عملی و کارکرد‌های بسیج را در سطوح برنامه ریزی و اجرایی آن تبیین و تقویت کند.

وی تاکید کرد: هر فردی که در اجتماع انسانی زندگی میکند، دارای دو هویت جداگانه است، یکی هویت فردی و دیگری هویت جمعی است. در هویت فردی، فرد شناسه‌های اختصاصی و منحصر به فردی دارد که او را از دیگر افراد متمایز میکند.

امام جمعه شهرستان سرعین، گفت: امام خمینی (ره) توانست با تدبیر و هوشمندی پیکره تنومند اسلام و نظام دینی را تشکیل دهد و حکومت طاغوتی و شیطانی را نابود و مغلوب کند.

اصغری، با بیان اینکه امام خمینی(ره) انگیزه‌های درونی انسان‌ها را برای ایستادگی در برابر ارتش‌های دنیا شکوفا کرد، خاطر نشان کرد: هویت‌یابی ملت ایران و هویت‌دهی انقلاب اسلامی به امت اسلام در طول ۴۱ سال گذشته برای دشمنان سنگین بوده است و هدف شهدا حفظ اسلام و ارزش‌های آن است و با آگاهی و درک بالای خود، وظیفه بزرگ جهاد در راه خدا را مشتاقانه پذیرا شدند.

وی بیان کرد: عزت و عظمت اسلام در سایه دفاع از ارزش‌ها و به واسطه خون هزاران شهید به دست آمده و ارزش شهدا، بالاتر از درک ما است و امروزه جوانان این مرز و بوم، راه عزتمندانه شهدا را ادامه خواهند داد و نسل جوان باید با حضور در مساجد و مطالعه و عمل به اندیشه‌های امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنند.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha