هوش مصنوعی را در ترویج معارف اهل بیت(ع) به خدمت بگیریم / پرهیز از موازی‌کاری
کد خبر: 3931183
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
آیت‌الله مکارم شیرازی:

هوش مصنوعی را در ترویج معارف اهل بیت(ع) به خدمت بگیریم / پرهیز از موازی‌کاری

مرجع تقلید شیعه و مفسر قرآن کریم در پیامی به همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی، با تأکید بر اینکه باید هوش مصنوعی را برای خدمت ترویج معارف اهل بیت(ع) به کار بگیریم، گفت: مدیریت هوشمند و یکپارچه می‌تواند از انجام کارهای موازی و هدررفت منابع و نیروی انسانی و و امکانات جلوگیری کند.

هوش مصنوعی را در ترویج معارف اهل بیت(ع) به خدمت بگیریم/ پرهیز از موازی‌کاریبه گزارش ایکنا، پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی که عصر امروز، 4 آبان در مدرسه معصومیه قم برگزار شد به شرح زیر است:

در دنیای امروز گسترش افسارگسیخته فضای مجازی و تسهیل دسترسی کاربران به انواع اطلاعات سبب شده تا در این بستر و در راستای تفکر نظام سلطه جهانی بیشترین بهره‌برداری صورت بگیرد؛ در مقابل این تهدید وظیفه ما در این دوران با توجه به غنای فرهنکی و محتوای نشئت گرفته از معارف اهل بیت(ع) ایجاب می‌کند از این فناوری‌ها از جمله هوش مصنوعی به نحو شایسته بهره‌برداری کنیم.

سال‌هاست که در برخی مراکز زیر نظر ما از این سامانه‌ها بهره‌برداری شده است که با عنایت اهل بیت(ع) موفقیت‌های چشمگیری در این مسیر حاصل شده است؛ گرچه حرکتی که در این همایش تحت عنوان هوش مصنوعی آغاز شده حرکتی علمی و در خور توجه و به روز است اما جا دارد نکاتی یادآوری شود؛ 

نخست: ماهیت هوش مصنوعی در علوم اسلامی با آنچه در سایر علوم صورت می‌گیرد تفاوت دارد؛ زیرا شارع مقدس معارف را از طریق اهل بیت به ما رسانده که انتظار است تا این معارف با نظارت علما و اندیشمندان معارف دینی جمع‌آوری و منتشر شود.

دوم: لزوم مدیریت هوشمند و یکپارچه و استفاده از همه ظرفیت تمامی مراکز علوم اسلامی در تامین محتوای اطلاعاتی مورد نیاز این فناوری، که می‌تواند از انجام کارهای موازی و هدررفت منابع و نیروی انسانی و و امکانات جلوگیری کند.

سوم: لازم است در هدفگذاری در استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر تمرکز بر مسائل دینی، در موضوعات اجتماعی و نیازهای جامعه نیز بهره‌برداری صورت بگیرد.

در پایان ضمن قدردانی از زحمات، برگزاری این همایش را به همه اندیشمندان و دست‌اندرکاران تبریک می‌گویم و امیدوارم این برنامه راه جدیدی را در گسترش علوم اسلامی و طالبان حقیقت بگشاید.

قم، ناصر مکارم شیرازی

آبان 1399

انتهای پیام
captcha