تبیین نظامات مکتب حاج قاسم سلیمانی از سوی همرزم شهید
کد خبر: 3931037
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

تبیین نظامات مکتب حاج قاسم سلیمانی از سوی همرزم شهید

سردار معروفی با بیان اینکه باید مکتب شهید سلیمانی را دست‌یافتنی بدانیم، نظامات سیاسی، اعتقادی و مدیریتی این مکتب را تبیین کرد.

به گزارش ایکنا، سردار معروفی، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در پیش نشست دومین همایش بین‌المللی «گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز» گفت: از دانشگاه جامع امام حسین(ع) که قصد دارد همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز را در سالگرد شهادت سردار دل‌ها  برای تبیین مکتب شهید سلیمانی برگزار کند قدردانی می‌کنم. تبیین مکتب شهید سلیمانی نیازمند کاری دقیق و علمی است و  صرفاً با خاطره‌گویی نمی‌توان این مکتب را تبیین کرد.

سردار معروفی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم مکتب شهید سلیمانی را دست‌یافتنی کنیم، اظهار کرد: دست‌یافتنی کردن مکتب شهید سلیمانی به معنای این است که همه می‌توانند همانند شهید سلیمانی مالک اشتر امام (ره) و مقام معظم رهبری  باشند. چه آن که نمره‌اش 10 هست و چه آنکه نمره‌اش مثل حاج قاسم 20 است. همه می‌توانند مالک اشتر مقام معظم رهبری باشند. این یعنی مکتب شهید سلیمانی را دست‌یافتنی کنیم. مکتب شهید سلیمانی خروجی راه اهل بیت علیهم السلام است. حاج قاسم نسخه امامین انقلاب را اجرا و تشکیلات مؤثری را برای جهان اسلام تعریف کرد.

پنج گذشت شهید حاج قاسم سیلمانی

وی با ذکر اینکه برای تبیین مکتب شهید سلیمانی باید اول شخصیت حاج قاسم را بشناسیم، تصریح کرد: یکی از خصوصیات اخلاقی بارز شهید سلیمانی گذشت بود. اول گذشت از گناه، دوم گذشت از مال، سوم گذشت از آبرو، چهارم گذشت از عزیزان و پنجم گذشت از جان است.

سردار معروفی با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی مکتب شهید سلیمانی، گفت: یک عده‌ای که می‌خواهند شهید سلیمانی را معرفی کنند، در گذشته متوقف شده‌اند که این خطاست و از طرفی، عده‌ای حاج قاسم را فقط در جبهه مقاومت معرفی می‌کنند که این هم خطاست. ما باید در معرفی این مکتب، گذشته و حال را پیوند بزنیم و آینده را ترسیم کنیم. این نظام تربیتی است. این کار را نمی‌توان با موج‌های موقتی فرهنگی انجام دهیم.

سردار معروفی با برشمردن ابعاد نظام اعتقادی، سیاسی و مدیریتی مکتب شهید سلیمانی اظهار کرد: نظام سیاسی حاج قاسم، جامع‌ترین نظام سیاسی مورد تأیید حضرت آقاست. انقلاب را نمی‌توان به چپ و راست داد، ما خورشید داریم، بقیه همه نورافکن هستند. خورشید همان ولایت است. حاج قاسم حرف همان خورشید را عملیاتی کرد.

وی در تشریح و تبیین نظام ولایی مکتب شهید سلیمانی گفت: نظام ولایی حاج قاسم، فرمان گرفتن نیست. فتوا گرفتن نیست. نظام ولایی حاج قاسم، به میل ولی کار کردن است. این معرفت و ولایت باوری و همان چیزی است که سر آن قسم جلاله می‌خورد. ببینید که چه اتفاقی بین ولی و سرباز افتاد که حجت خدا با آن صبر بزرگی که داشت نتوانست گریه نکند. دانشگاه باید در این مسیر درست کار کند. چون شما هر کاری که انجام دهید همیشه ادامه پیدا می‌کند.

مکتب شهید سلیمانی را نباید در سپاه پاسداران خلاصه کرد

سردار معروفی افزود: مکتب شهید سلیمانی را نباید در سپاه خلاصه کرد، بلکه این مکتب متعلق به نظام، مردم و جبهه انقلاب و شیعه و مسلمین و بشریت است. وقتی انسان عمیق فکر می‌کند متوجه می‌شود که مکتب شهید سلیمانی چه تحولی را ایجاد کرده  و این نظام اعتقادی است. در نظام سیاسی مکتب شهید سلیمانی معیار آن چیزی است که مقام معظم رهبری  می‌خواهد، نه چپ و نه راست.

این همرزم شهید سلیمانی با تأکید بر گفتمان‌سازی و جریان‌سازی مکتب حاج قاسم تصریح کرد: در بخش گفتمان‌سازی ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که جوانان فکر نکنند که این پایان راه است. ما باید فرایند عمیق فرهنگی را تعریف کنیم. این تبیین مکتب یک کار عمیق فرهنگی یعنی تغییر نگرش‌ها است. کار تبلیغی نیست. ما باید فرایند را تعریف کنیم و درون آن گفتمان بحث کنیم. برای این فرایند اول باید نمادسازی را بحث کنیم. ما نمی‌توانیم بدون نمادسازی این کار را انجام دهیم. دوم باید فرهنگ سازی کنیم. گام سوم گفتمان سازی و گام چهارم شبکه سازی و گام پنجم جریان‌سازی است. ما باید تولید جریان کنیم. ما قرار است که برای این انقلاب اسلامی جان و آبرو بگذاریم. قرار نیست که ما بمانیم. ما مدیون امام (ره) و مقام معظم رهبری و شهدا همچون شهید سلیمانی هستیم.

وی ادامه داد: برای تبیین عظمت مکتب شهید سلیمانی ما نیاز نداریم که زیاده‌‌گویی کنیم. باید حقیقت را بیان کنیم و این حقیقت را همراه با آن چیز‌هایی که حاج قاسم را خداترس، مقتدر و صاحب مکتب کرد تعریف کنیم. من بارها با حاج قاسم بودم و از گریه نماز شبش بیدار شدم؛ سحر حاج قاسم را به اینجا رساند. این‌ها مواردی است که امیدوارم در مقالاتی که به همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز می‌رسد و در پیش‌نشست‌های این همایش به خوبی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تبیین مکتب شهید سلیمانی

در ادامه روح الله تولایی، دبیر همایش، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد مکتب شهید سلیمانی، تصریح کرد: دانشگاه جامع امام حسین(ع) با هدف تبیین مکتب شهید سلیمانی برای استخراج الگوی مدیران جهادی تمدن‌ساز و تعمیم آن در ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و گفتمان‌سازی مکتب شهید سلیمانی در سطوح نیروهای مسلح، کشور و بین‌المللی، این همایش را در سالروز شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد کرد.

تولایی با تشریح محورهای این همایش بین‌المللی، افزود: محورهای پنج‌گانه این همایش عبارت‌اند از: مکتب شهید سلیمانی؛ ظهور عینی مکتب امامین انقلاب اسلامی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز در تراز مکتب امامین انقلاب اسلامی، الگوی عملی مدیران جهادی تمدن‌ساز در تحقق عرصه های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی و نظم نوین انقلابی تمدن‌ساز و مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی که هر کدام زیرمحورهایی دارند.

دبیر دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب تأکید کرد: علاقه‌مندان تا 15 آبان 1399 مهلت دارند که مقالات خود را از طریق پایگاه اینترنتی این همایش به آدرس mgt.ihu.ac.ir ارسال کنند.

انتهای پیام
captcha