تردید رأی‌دهندگان آمریکایی به رفع نابرابری‌های نژادی
کد خبر: 3931015
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
یادداشت/

تردید رأی‌دهندگان آمریکایی به رفع نابرابری‌های نژادی

علی‌رغم اختلافات نوع نگاه هر دو نامزد ریاست‌ جمهوری آمریکا در رابطه با اقلیت‌های نژادی، ترامپ و بایدن با رأی‌دهندگانی روبرو هستند که تردید دارند که این دو نامزد انتخاباتی بتوانند تنش‌های نژادی را بهبود بخشند.

به گزارش ایکنا؛ در شرایطی که تنها 10 روز به برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا باقی مانده است، دونالد ترامپ و جو بایدن دو نامزد اصلی این انتخابات در دو مناظره‌ای که انجام دادند، در مورد موضوعات زیادی با یکدیگر بحث کردند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در مناظرات بین ترامپ و بایدن مطرح شد، موضوع توجه به حقوق اقلیت‌های نژادی در این کشور بود. موضوعی که با توجه به تنش‌هایی که در دوره ریاست‌ جمهوری ترامپ رخ داد، باعث شد که مسئله حقوق اقلیت‌ها و نگاه نامزدهای ریاست‌ جمهوری آمریکا به آن یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه داخلی نزد رأی‌دهندگان آمریکایی باشد. در  واقع می‌توان گفت که موضوع نژاد در مرکز بحث‌های ملی آمریکا قرار دارد، از نابرابری بین نژادها در جریان همه‌گیری ویروس کرونا تا اصلاحاتی که به رفع اختلافات نژادی در پلیس کمک می‌کند.

دونالد ترامپ که بارها در دوران ریاست‌ جمهوری خود اقلیت‌های نژادی و دینی آمریکا را عامل مشکلات این کشور در زمینه‌های مختلف اجتماعی و امنیتی دانسته بود، در مناظرات و تبلیغات ریاست جمهوری امسال تلاش کرد که خود را به عنوان شخصی نشان دهد که به حقوق اقلیت‌ها توجه نشان داده است. این درحالی است که در دوران ترامپ، این کشور شاهد وضع قانون ممنوعیت ورود اتباع 6 کشور اسلامی و آغاز احداث دیوار بزرگ مرزی بین آمریکا و مکزیک بود. این‌ها جدا از مسائلی مانند توهین به مهاجران لاتین‌تبار با الفاظی مانند قاچاقچی و متجاوز جنسی است.

در مقابل جو بایدن بارها حمایت خود را از جنبش‌هایی مانند جنبش «زندگی سیاهان مهم است»، ابراز کرده و معاون خود (کاملا هریس) را فردی با نژاد هندی انتخاب کرده است. وی اخیراً ابراز تمایل کرده که در صورت انتخاب شدن به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا، از مسلمانان در کابینه خود استفاده کند.

اما سؤالی که در این میان پیش آمده این است که: «آیا واقعاً نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در عمل به صحبت‌های خود در مورد مخالفت با تبعیض نژادی پایبند هستند؟».

این مسئله در طول دوران طولانی حرفه‌ای هر دو کاندیدا مسئله پیچیده‌ای بوده است. جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق با انتخاب یک زن سیاه‌پوست و هندی‌تبار به عنوان معاون انتخاباتی خود تاریخ‌سازی کرده تا علاوه بر خدمت به عنوان معاون اولین رئیس‌ جمهور سیاه‌پوست آمریکا(باراک اوباما) حالا یک سیاه‌پوست را به عنوان معاون خود انتخاب کند. با این همه برخی از سیاست‌های بایدن در رابطه با سیاه‌پوستان قابل توجه و تأمل بوده است. برای مثال در دهه ۱۹۷۰، بایدن به طرفداران جدایی نژادی در ایالت‌های جنوبی پیوست که با استفاده از یک اتوبوس برای انتقال دانش‌آموزان از محله‌های مختلف مخالفت می‌کردند. این افراد معتقد بودند که این اقدام باعث سوارشدن بچه‌های سیاه‌پوست به اتوبوس سفیدپوست‌ها می‌شود و ادامه جدایی نژادی را ناممکن می‌کند.

در مقابل دونالد ترامپ، بارها اظهارات نژادپرستانه‌ای را حتی قبل از رسیدن به ریاست جمهوری بیان کرده است. قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2016، ترامپ بارها و بارها شهروندی باراک اوباما، رئیس جمهور وقت را زیر سؤال برد و بدون هیچ گونه مدرکی یک مبارزه نژادپرستانه را طراحی کرد تا مشروعیت اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست این کشور را زیر سؤال ببرد.

 طبق تجزیه و تحلیل نظرسنجی عمومی FiveThirtyEight، تقریباً 10 درصد از رأی‌دهندگان سیاه‌پوست در نظر دارند از ترامپ در سال 2020 حمایت کنند که تقریباً مشابه حمایتی است که در سال 2016 از ترامپ داشته‌اند. در سال 2018، ترامپ که خود را فردی با کمترین حد نژادپرستی خواند، کاروان مهاجران آمریکای جنوبی را متجاوز و در حال حمله به آمریکا توصیف کرد. ترامپ همچنین چهار زن رنگین پوست کنگره را که ملقب به «جوخه» هستند، هدف قرار داده و گفته این افراد باید به کشورهای خود بازگردند. نکته جالب این است به جز ایلهان عمر که یک آمریکایی سومالیایی‌تبار است که به عنوان پناهنده مهاجرت کرده و در نوجوانی تابعیت آمریکا را گرفته، بقیه این افراد در آمریکا متولد شده‌اند. ترامپ در تلاش برای محکم کردن پایگاه خود نزد برخی از گروه‌های افراطی سفیدپوست، در ماه سپتامبر از دفتر مدیریت و بودجه درخواست متوقف کردن آموزش ضدنژادپرستی در محل‌های کار فدرال را کرد و آن را تبلیغات ضدآمریکایی خواند.

تردید رای‌دهندگان امریکایی به رفع نابرابری‌های نژادی

علی‌رغم اختلافات نوع نگاه هر دو نامزد ریاست‌ جمهوری آمریکا در رابطه با اقلیت‌های نژادی، ترامپ و بایدن با رأی‌دهندگانی روبرو هستند که تردید دارند که بایدن و یا ترامپ بتوانند تنش‌های نژادی را بهبود بخشند. بر اساس نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی پیو (Pew Research) که در ماه ژوئن (خرداد ـ تیر) انجام شد، تنها حدود یک سوم رأی‌دهندگان(35 درصد) اطمینان داشتند که ترامپ می‌تواند روابط نژادی را به طور مؤثر اداره کند. تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان(48درصد) از تأثیرگذاری بایدن در این زمینه اطمینان ندارند. رأی‌دهندگان سیاه‌پوست، به ویژه افراد بالای 50 سال، با اختلاف نظر زیاد نسبت به ترامپ از معاون سابق رئیس جمهور(جو بایدن) حمایت می‌کنند. بسیاری از روابط دیرینه بایدن با جامعه سیاه، حمایت وی از قوانین حقوق مدنی و خدمات وی در دوران اوباما را ذکر می‌کنند.

در نهایت با توجه به مسائل گفته شده باید گفت که سوابق دو نامزد نشان‌دهنده نوع نگاه منفی و اقداماتی علیه اقلیت‌های نژادی آمریکا است. شاید روی کاغذ بایدن گزینه بهتری برای سیاهان و سایر اقلیت‌های نژادی آمریکا باشد، اما باید گفت که تاریخ و سابقه بروز تنش‌های نژادی در آمریکا، دموکرات و جمهوری‌خواه نشناخته و نژادپرستی و رفتارهای ضد اقلیت‌ها در آمریکایی که براساس مهاجرت و مهاجران برپا شده در این کشور تبدیل به اصلی بنیادن شده است.

به قلم محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha