تغییر شیوه مدیریت؛ اولین گام برای ایجاد ثبات اقتصادی / مدیران کنونی به فکر تحقق اقتصاد مقاومتی نیستند
کد خبر: 3930478
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
ابراهیم رزاقی بیان کرد:

تغییر شیوه مدیریت؛ اولین گام برای ایجاد ثبات اقتصادی / مدیران کنونی به فکر تحقق اقتصاد مقاومتی نیستند

استاد بازنشسته دانشگاه تهران اظهار کرد: اولین اقدام برای ثبات اقتصادی تغییر در شیوه مدیریت است، چراکه مدیران کنونی به فکر تحقق اقتصاد مقاومتی نیستند و متأسفانه منابع و امکانات کشور را به صورت خام به فروش می‌رسانند و این تهدیدی خطرناک برای اقتصاد است.

ابراهیم رزاقی اقتصاددان

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل بی‌ثباتی در اقتصاد ایران و لوازم رفع آن اظهار کرد: به طور کلی اقتصاد ثبات لازم را ندارد، چراکه بخش‌های مختلف همانند خصوصی و تعاونی با توجه به طرز فکر و جهان‌بینی خود اقداماتی انجام می‌دهند که ممکن است چندان ثبات‌آور نباشد اما سرنوشت یک اقتصاد در داخل یا در خارج تعیین می‌شود؟ کشورهایی که خوداتکا هستند از ثبات بیشتری نیز برخوردارند اما کشورهای وابسته معمولاً بی‌ثبات‌اند، چراکه مشکلات خارجی نیز به داخل کشور وارد می‌شود.


بیشتر بخوانید:


وضعیت ثبات اقتصادی قبل از انقلاب

وی افزود: یکی از دلایل بی‌ثباتی در اقتصاد ما واردات بی‌رویه و حمایت دولت از این واردات است. حتی فروش نفت ما را قطع کردند اما مسئولان داخلی به ویژه دولت و نمایندگان مجلس برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی نکردند. در دوره شاه کاملاً وابسته بودیم و مسئله ثبات اقتصادی اساساً مطرح نبود. 50 هزار آمریکایی در ایران بودند که در موضوعات مختلف مشاوره و دستور می‌داند. لذا نمی‌توان گفت اقتصاد، استقلال و ثبات داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: در دوره جنگ با وجود همه مشکلات از ثبات اقتصادی برخوردار بودیم و بخش زیادی از همت مسئولان صرف تأمین نیازهای اساسی مردم می‌شد چراکه اندیشه کلان کشور به فکر ثبات اقتصادی بود، اما بعد از جنگ تحمیلی و با اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی و حرکت به سمت سیستم سرمایه‌داری، اقتصاد ما به سمت بی‌ثباتی رفت چراکه بن‌مایه سرمایه‌داری بی‌ثباتی اقتصادی است.

بی‌ثباتی در اقتصاد سرمایه‌داری

رزاقی تصریح کرد: اقتصاد سرمایه‌داری برای بازاریابی ناچار است دائماً در کشورهای دیگر دخالت و محصولات خود را با آن کشورها صادر کند لذا بی‌ثباتی در اقتصاد سرمایه‌داری به سایر کشورها نیز منتقل می‌شود. اگر هم ثباتی در آنجا وجود دارد ثبات شیطانی و غیرواقعی است. البته حتی دخالتی که غربی‌ها در اقتصاد دارند به مراتب بیشتر از دخالت دولت در کشور ماست. در دوران دفاع مقدس مدیریت کلان کشور به فکر دخالت در اقتصاد بود و همین امر تأثیری اساسی در بهبود وضعیت ثبات اقتصادی داشت.

وی یادآور شد: در زمان آقای احمدی‌نژاد اقداماتی برای دخالت در اقتصاد صورت گرفت، از جمله مسکن مهر یا تلاش برای خودکفایی در تولید بنزین، اما متأسفانه در هشت سال گذشته به همین میزان هم در اقتصاد دخالت نشد. لذا شاهد بی‌ثباتی در اقتصادیم. نباید همه امکانات درونی اقتصاد را به امید کمک خارجی‌ها تعطیل کنیم، چراکه منجر به افزایش بی‌ثباتی در اقتصاد می‌شود.

لزوم تغییر در شیوه مدیریت اقتصادی

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره راهکارهای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور بیان کرد: اگر بخواهیم ثبات به معنای واقعی و در واقع ثبات شرافتمندانه را در اقتصاد ایجاد کنیم قطعاً کار سختی نیست چراکه کارهای سخت‌تر همانند پیشرفت‌های هسته‌ای و دفاعی داشته‌ایم لذا اگر الان به ما حمله‌ای صورت گیرد توان دفاع همه‌جانبه از کشور را دارا هستیم. اکنون مردم بسیاری از کشورهای منطقه، ما را به عنوان الگوی خود می‌شناسند بنابراین در عرصه اقتصادی هم می‌توانیم به ثبات دست پیدا کنیم.

ادامه داد: اولین اقدام برای ثبات اقتصادی تغییر در شیوه مدیریت است چراکه مدیران کنونی به فکر تحقق اقتصاد مقاومتی نیستند و متأسفانه منابع و امکانات کشور را به صورت خام به فروش می‌رسانند و این تهدیدی خطرناک برای اقتصاد کشور است. باید تلاش کنیم دشمنی که ما را تحریم می‌کند خلع سلاح کنیم و مهم‌ترین کار این است که از خام‌فروشی دست بکشیم و با توسعه صنایع تبدیلی و تولید مواد اولیه، هم نیازهای داخل را تأمین کنیم و هم صادرات را رونق دهیم.

رابطه ثبات اقتصادی و اقتدار ملی

استاد بازنشسته دانشگاه تهران افزود: مدیر واقعی باید به فکر افزایش تولید ملی باشد نه اینکه با دامن زدن به گرانی ارز، تولید‌کنندگان را ورشکست کند. این شیوه‌ای منفی در مورد دخالت دولت در اقتصاد است. لذا اگر این روند بی‌ثباتی در اقتصاد ادامه داشته باشد نه تنها تبدیل به الگوی جهانی عدالت اقتصادی نخواهیم شد، بلکه نارضایتی مردم از مسئولان بیشتر خواهد شد.

رزاقی در پایان گفت: اگر اقدامات ثبات‌زا در اقتصاد در پیش گرفته شود نه تنها مشکلات کنونی اقتصاد برطرف خواهد شد، بلکه تبدیل به الگویی برای همه جهانیان خواهیم شد. با ایجاد ثبات جلوی ناامیدی مردم گرفته خواهد شد و در این شرایط نگرانی مردم از تهاجمات آینده جهان غرب نیز اساساً مطرح نخواهد بود و قطعاً اقتدار ملی را نیز به همراه دارد.

انتهای پیام
captcha