توسعه همدلی برای حل مشکل مؤسسات قرآنی / ارائه گزارش از فعالیت کمیته‌های اتحادیه کشوری
کد خبر: 3925164
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
در نشست مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها تأکید شد؛

توسعه همدلی برای حل مشکل مؤسسات قرآنی / ارائه گزارش از فعالیت کمیته‌های اتحادیه کشوری

در نخستین نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری و مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها که صبح امروز در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد؛ بر تحقق شعار «توسعه همدلی و یک‌رنگی در دست واحد برای حل مشکل مؤسسات قرآنی» تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری و مدیران عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان‌ها و شورای مدیران استان‌ها، صبح امروز، سوم مهرماه در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به بیان جزئیات و برنامه‌های این نشست پرداخت و گفت: ارائه گزارشی از روند تسویه حساب دو اتحادیه سابق، از سوی آقایان رحیم قربانی و حسن محمدی، مدیران سابق دو اتحادیه کشوری، ارائه گزارش مختصر از برنامه‌ها، راهبرد‌ها، انتظارات و فعالیت کمیته‌های آموزش و پژوهش، تبلیغ و ترویج، امور بانوان و شورای راهبردی اتحادیه از جمله این برنامه‌ها است.

وی بیان کرد: بحث و تبادل‌نظر درباره برگزاری مجمع اتحادیه‌های استان‌ها طی مهرماه و معارفه محمد انجم‌شعاع به عنوان مدیرعامل اتحادیه از دیگر مواردی است که طی این جلسه به آن می‌پردازیم، همچنین گروهی مجازی، به منظور ارتباط بیشتر و بهتر اعضای هیئت مدیره کشوری و سایر مدیران عامل در یکی از پیام‌رسان‌ها، تشکیل شده است.

طلایی در بحث انتخابات مجامع عمومی اتحادیه‌های استان‌ها گفت: دستگاه‌های نظارتی بدانند که استقلال اتحادیه‌ها باید در سطح ملی حفظ شود. هیچ دستگاهی حق مداخله در امور آنها را ندارد، اما نظارت، حق دستگاه‌های حاکمیتی است. حتی در راستای نظارت نیز طی جلسه‌ای که با دبیرخانه رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، مقرر شد تا رویه نظارت را خودمان طراحی کنیم.



بنابر این گزارش، رحیم قربانی، مدیرعامل یکی از دو اتحادیه سابق، گزارشی از فعالیت خود ارائه کرد و گفت: تمام تلاش‌مان بر این بود که روند ادغام اتحادیه‌های کشوری به نتیجه برسد. بلافاصله بعد از انتخابات (آذرماه 1397 در قم) و تشکیل جلسات هیئت مدیره، در کمترین زمان اتحادیه به ثبت رسید، اما همچنان پیگیر ادغام با اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت بودیم.

وی ادامه داد: طی هماهنگی با سازمان دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی، ساختمانی در مرکز شهر برای دفتر اتحادیه در نظر گرفته شد. انعکاس اخبار و بیانیه، حضور در برنامه رادیویی و تلویریونی، جلسه با نمایندگان مجلس و تهیه کلیپ‌های تصویری و ارتقای فعالیت چندرسانه‌ای اتحادیه و کمک به مؤسسات سیل‌زده استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان بخشی از عملکرد اتحادیه در دوره سابق بود.

قربانی با اشاره به اینکه اتحادیه کشوری مدغم سابق، سعی کرد تا تحقق پنجاه درصد بودجه قرآنی کشور را از شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطالبه کند، اظهار کرد: این امر در سال جاری محقق شد و از 13 میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته سال 98، شش میلیارد تومان به بخش مردمی تعلق گرفت. همچنین سال 98 مبلغ (از بودجه قرآنی سال 97) یک میلیارد و 500 میلیون تومان به بخش مردمی تخصیص یافت که 700 میلیون تومان به اتحادیه تحت نظر اینجانب تعلق گرفت.

قربانی تصریح کرد: برگزاری 11 نشست تخصصی هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه سابق، تشکیل چهار جلسه مدیران‌عامل اتحادیه مؤسسات استان‌ها، کمک 500 میلیون تومانی به مؤسسات استان‌ها از 700 میلیون تومان ذکر شده، وضعیت‌سنجی مؤسسات، اعزام قاریان قرآن به کشور سوریه برای اجرای برنامه و... از دیگر فعالیت‌های انجام شده بود.

گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه این نشست، امیرحجت مرادی، عضو کمیته طرح و برنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، به ارائه گزارشی از فعالیت این کمیته پرداخت و گفت: از زمان تشکیل اتحادیه کشوری تاکنون، جلساتی با برخی از مسئولان دستگاه‌ها داشته‌ایم و در کنار آن به دنبال تدوین و تهیه آئین‌نامه داخلی اتحادیه نیز بوده‎ایم. کمیته بانوان اتحادیه، برنامه‌های خود را ارائه داده است، دیگر کمیته‌ها یعنی آموزش و تبلیغ و ترویج، نیز طرح و برنامه‌‌های خود را ارائه داده‌اند و همچنین از مدیران عامل استان‌ها، درخواست داریم تا پیشنهادات خود را برای نگارش آئین‌نامه‌ای جامع ارائه دهند.

حسن محمدی به عنوان مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت سابق نیز به ارائه گزارشی از فعالیت این اتحادیه منحل شده پرداخت و گفت: پس از انتشار بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور ادغام دو اتحادیه سابق، کمیته‌ای برای همدلی و هم‌افزایی شکل گرفت که 17 جلسه این کمیته، بیش از 30 مصوبه داشت.

وی افزود: به دلیل تأکید بر برگزاری جلسه حضوری، سه بار زمان تشکیل مجمع عمومی مدغم کشوری تغییر کرد، اما در نهایت به دلیل مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، این مدل غیرمتمرکز در مردادماه سال جاری برگزار شد. همچنین پس از انتخابات هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری، کمیته تسویه‌حساب هر دو اتحادیه تشکیل شد. این کمیته بالغ بر سه جلسه داشت و فرآیند تسویه مطالبات و تعهدات با سرعت و جدیت در حال انجام است.

محمدی با اشاره به نظر مثبت محمد انجم‌شعاع بر تشکیل دفتر اتحادیه کشوری جدید در ساختمان فعلی اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت سابق گفت: مقرر شد، یکشنبه هفته آتی، جلسه‌ای با موجر ساختمان داشته باشیم. همچنین اموالی بالغ بر 600 میلیون تومان در دفتر اتحادیه وجود دارد؛ اما با توجه به اساسنامه اتحادیه، بعد از انحلال، اموال جهت تعیین تکلیف در اختیار ولی فقیه قرار می‌گیرد، در حال حاضر اموال به صورت امانی در اختیار اتحادیه قرار خواهد گرفت تا پس از ارسال نامه و کسب تکلیف به صورت رسمی اموال به اتحادیه منتقل شود.

در ادامه سیدعلی سرابی از کارگروه شورای راهبردی و کمیته پیگیری و ساماندهی مجمع اتحادیه‌های استانی با اشاره به فرآیند برگزاری مجامع استانی اظهار کرد: به دستگاه‌های نظارتی اعلام شد که فرآیند و برنامه‌ریزی انتخابات مجامع عمومی اتحادیه استان‌ها برعهده اتحادیه‌های قرآنی استان‌هاست و اتحادیه کشوری، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی، صرفاً نظارت را عهده‌دار هستند.

وی با اشاره به جلساتی که تاکنون با دستگاه‌های نظارتی چون دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است، افزود: برای هماهنگی بیشتر و یکسان‌سازی این مجامع، شیوه‌‌نامه‌ای در دست تهیه است که مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

سرابی اضافه کرد: بررسی چشم‌انداز کمی و کیفی مؤسسات، بررسی اولویت فعالیت مؤسسات در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ...، تشکیل تالارها و شبکه‌های گفت‌وگو با صاحب‌نظران، تهیه و تصویب طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی از جمله موارد پیشنهادی است که از سوی کارگروه شورای راهبردی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی انجام خواهد شد.

در ادامه این نشست، لاله افتخاری، دبیر کمیته بانوان اتحادیه به تبیین فعالیت‌های این کمیته پرداخت و گفت: جایگاه بانوان و اثرگذاری آنان در فعالیت‌های قرآنی، بر کسی پوشیده نیست، لذا از ظرفیت جامعه بانوان قرآنی برای نشر، توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: شناسایی بیشتر ظرفیت بانوان، ایجاد انسجام میان آنها، کنترل نظارت و ارزیابی، تکمیل اعضای کمیته، تهیه بانک اطلاعات از بانوان فعال قرآنی کشور از جمله اقدامات در نظر گرفته شده این کمیته است. در انتخابات مجامع عمومی استان‌ها، از بانوان فعال قرآنی حمایت می‌شود. این کمیته پذیرای بانوان عضو از استان‌ها با ایده‌های نو و خلاقانه نیز هست.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، پویایی فعالیت‌های قرآنی را به دلیل مردمی بودن آن دانست و با اشاره به اینکه طراحی برنامه برای شش ماه دوم امسال در اولویت است، گفت: پیام‌هایی درباره مشکلات مؤسسات از استان‌ها دریافت کرده‌ام. عمده‌ترین مشکل، بیمه فعالان قرآنی و مالیات است. از سوی دیگر به دلیل تعطیلی کلاس‌های آموزشی در بدترین شرایط فعالیت مؤسسات قرآنی هستیم.

انجم‌شعاع که پس از تشکیل اتحادیه مدغم برای نخستین‌بار در جلسات آن حضور داشت، با تأکید بر اینکه وضعیت کرونا، تهدیدی است که باید به فرصت تبدیل شود، اضافه کرد: نیازمند ساختاری پویا در اتحادیه هستیم. از سوی دیگر می‌توان از ارتباطی که مدیران عامل با مسئولان استانی دارند برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی مؤسسات استفاده کنیم. شعاری که در پیش می‌گیریم، توسعه همدلی و یک‌رنگی در ید واحد بودن برای حل مشکل مؤسسات است و اینکه همه در یک مسیر آن هم خدمت به قرآن گام برداریم.

مهدی محمدی

مهدی محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به عنوان مهمان این نشست با اشاره به وفاق پس از انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و حمایت دستگاه‌ها از اتحادیه کشوری افزود: در تیرماه سال 98 بنابر اعلام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، توافق سه‌جانبه‌ای بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجج‌ اسلام محمد قمی و سیدسعید رضا عاملی، شکل گرفت و بنابر بیانیه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسیدگی به امر انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به این هیئت واگذار شد. جلسات متعددی با هر دو اتحادیه سابق کشوری تشکیل شد و سرانجام فرآیند انتخابات اتحادیه مدغم در سوم مردادماه سال جاری رقم خورد و مهم‌تر از آن انحلال هر دو اتحادیه سابق بود.

محمدی با اشاره به اینکه اساسنامه مورد تأیید هر دو طرف به اداره ثبت ارسال شده است، اضافه کرد: انتخابات اتحادیه‌ کشوری مؤسسات قرآنی برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اندازه‌ای حائز اهمیت بود که دستور دادند برای اینکه شأن قرآن حفظ شود، کمترین مداخله‌ای در انتخابات نشود که انتخابات نیز همین‌گونه برگزار شد و خوشبختانه تا این لحظه هیچ اعتراضی به انتخابات دریافت نکرده‌ایم. دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، هیچ گرایشی نسبت به هیچ کدام از دو طرف نداشته و ندارد و حتی با سازمان تبلیغات اسلامی دارای وفاق هستیم.

محمدی با اشاره به وظیفه نظارتی هیئت بر تشکیل مجامع عمومی استانی اظهار کرد: اگر از برگزاری مجمع عمومی اتحادیه قرآنی یزد، ممانعت شد به دلیل تذکرات ستاد ملی مقابله با کرونا است. در حال حاضر به دنبال برگزاری مجامع عمومی استان‌ها به صورت حضوری در استان‌های با وضعیت سفید و با تعداد کم مؤسسات دارای حق رأی و غیرحضوری (الکترونیک) در دیگر استان‌ها هستیم. مدیران عامل استان‌ها، نگران پایان موعد فعالیت هیئت مدیره استانی و فرارسیدن زمان تشکیل مجمع عمومی اتحادیه نباشند، طی نامه‌ای به ادارات کل فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی استان‌ها، مقرر شد تا همچنان فعالیت هیئت‌های فعلی استان‌ها مورد تأیید باشد.

اتحادیه تشکل ها

وی تصریح کرد: طی این چند روز به اشتباه، شبهه‌ای وارد شده بود که دبیرخانه برای جلوگیری از انتخابات استانی، اقداماتی انجام داده است، حال آن که ما برای کمک در کنار شما هستیم و این جلسات برای کمک و هماهنگی بیشتر است. اتحادیه‌ کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به عنوان بازوی دبیرخانه همکاری می‌کند.

به گزارش ایکنا از دیگر موارد مطرح شده در جلسه امروز؛

  • تأکید بر استقلال اتحادیه‎های مؤسسات قرآنی استان‌ها
  • استفاده از ظرفیت استان‌ها در تصمیم‌گیری‌های کمیته‌ها و جذب اعضا از استان‌ها
  • برگزاری جلسات به صورت ویدئوکنفرانس
  • تعجیل در تسویه‌حساب هزینه ایاب و ذهاب انتخابات سوم مردادماه از سوی ادارات کل ارشاد استان‌ها
  • عضویت اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ در شورای فرهنگی عمومی استان
  • اصلاح اساسنامه اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • ورود اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی در طرح‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی
  • بررسی موضوع مهم مؤسسات معین و تعیین تکلیف مبالغی که نزد این مراکز است
  • اتحادیه‌های مؤسسات استانی به عنوان مؤسسات معین در نظر گرفته شوند
  • مؤسسات دارای شعب متعدد در انتخابات تنها یک حق رأی داشته باشند

یادآور می‌شود، مدیران عامل استا‌ن‌های ایلام، زنجان، سمنان، قم، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و هرمزگان از غایبان این جلسه بودند.

گزارش از سمیرا انصاری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۳ - ۲۲:۳۰
0
1
جامعه قرآنی به شدت با فقر مدیریتی روبروست.
از شورای توسعه گرفته تا اغلب مدیران موسسات نه از علم مدیریت اطلاع دارند و نه قائل به لزوم تغییر در مدیریت هستند.

استراتژی فعالیت های قرآنی نیازمند تحول بنیادین است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در نحوه مدیریت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بازنگری و بر عملکرد آن نظارت کند.

شفاف سازی و صداقت اولین قدم است.
captcha