مسابقات قرآن تلاوت‌ها را کلیشه‌ای می‌کند/ ضعف در زیرساخت تلاوت مجلسی کشور
کد خبر: 3922406
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
قاری و مرتل برتر ارتش:

مسابقات قرآن تلاوت‌ها را کلیشه‌ای می‌کند/ ضعف در زیرساخت تلاوت مجلسی کشور

سرگرد احسان‌الله رحمانی با بیان اینکه مسابقات قرآن به دلیل رعایت مجموعه‌ای از آئین‌نامه و قواعد، دست و پای قاری را در رشته تحقیق می‌بندد، اظهار کرد: قاریان مصری رتبه‌های مسابقه‌ای ندارند، اما محبوبیت دارند و قاریان ایرانی با وجود داشتن رتبه‌های بین‌المللی و کشوری، نمی‌توانند اجرایی زیبا از خود ارائه کنند؛ این نشان می‌دهد که زیرساخت‌های تلاوت مجلسی در کشور ضعیف است.

احسان الله رحمانیبه گزارش ایکنا، سرگرد احسان‌الله رحمانی از کارکنان بخش آماد و پشتیبانی پدافند هوایی ارتش، از قاریان، مرتلان و مؤذنان نظامی کشور است. او در سال 59 در شهرستان ملایر در خانواده‌ای که به برگزاری جلسات قرآن و عترت اهتمام داشتند، به دنیا آمد. به دلیل شنیدن همیشگی طنین تلاوت قرآن در فضای خانه و علاقه به تدریس پدربزرگ به روش عم‌جزء و مکتب‌خانه‌ای، همراهی پدر در جلسات سنتی آموزش قرآن و تشویق مادر در این راه گام نهاد و پیشرفت کرد.

رحمانی در سال 1384 وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران و به تدریج استعداد قرائت قرآن او شناخته شد و برای اجرا در مراسم‌ این نیرو به عنوان قاری و مؤذن حضور یافت. سپس هنر خود را در آزمون‌های مختلف به منصه ظهور رساند و موفق به دریافت رتبه‌های اول تا سوم در رشته ترتیل قرآن و اذان شد و در مسابقات قرآن ارتش به خوبی درخشید. البته حضورش در مسابقات تنها به مسابقات قرآن ارتش محدود نمی‌شود، بلکه در مسابقاتی چون سازمان اوقاف و امور خیریه نیز حائز رتبه‌های برتر در سطح استان شده است.

رحمانی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه توجه خانواده و اقوام به فراگیری قرآن زمینه علاقه‌مندی و گرایش او به تلاوت قرآن را فراهم کرد، گفت: معتقدم کودک و نوجوان در چنین محیطی با قرآن انس خواهد گرفت. پدربزرگم، شیخ محمدصادق خراسانی، مکتب‌خانه قرآنی داشت. همچنین پدرم نیز در جلسات قرآن محله حضور مستمر داشت و مادرم نیز برای اینکه در این جلسات حضور پیدا کنم، به اشکال مختلف تشویقم می‌کرد. البته یکی از موقعیت‌های خوب زندگی من حضور استاد محمد بنیادی در آن برهه زمانی در شهر همدان بود و چون صدایم به استاد عبدالباسط نزدیک بود، از سوی استاد بنیادی برای تقلید از این سبک تشویق شدم.

وی ادامه داد: حمزه صفری، نخستین استاد در جلسه آموزش قرآن مسجد امام جعفر صادق(ع)، واقع در بلوار آزادی شهر ملایر بود و در شهر همدان از محضر استاد مهدی ساعد نیز بهره‌مند شدم. از سال 94 که به تهران آمدم از محضر اساتیدی چون احمد ابوالقاسمی در فرهنگ‌سرای قرآن، محمد عباسی و علی‌اکبر حنیفی بهره برده‌ام.

احسان الله رحمانی

این فعال قرآنی ارتش درباره اینکه چرا بیشترین حضورش در مسابقات رشته ترتیل قرآن و اذان است تا تحقیق گفت: مسابقات قرآن به دلیل رعایت مجموعه‌ای مفاد آئین‌نامه و قواعد، دست و پای قاری را در رشته تحقیق می‌بندد، به گونه‌ای که قاری موظف است تلاوتی با رعایت نکات تجویدی و یا نفس زیاد اجرا کند و حال آنکه قاریان مصری زیادی بودند که با نفس‌های کوتاه، اجراهای خوب و ماندگار ارائه کرده‌اند و جزو قاریان محبوب هستند.

وی تأکید کرد: قاریان مصری رتبه‌های مسابقه‌ای ندارند، اما محبوبیت دارند و قاریان ایرانی که رتبه‌های بین‌المللی و کشوری دارند، نمی‌توانند اجرایی زیبا ارائه کنند، اجرایی که دیگران از آن لذت ببرند؛ چرا که هدف قرآن لذت بردن از استماع آیات نورانی‌ کلام وحی است و این نشان می‌دهد که زیرساخت‌های تلاوت مجلسی در کشور ضعیف است.

پرورش قاری مسابقه‌ای به جای قاری مجلسی

رحمانی با ذکر اینکه مسابقات تلاوت قاری را کلیشه‌ای می‌کند، تصریح کرد: مسابقات قاری را مسابقه‌ای پرورش می‌دهد و نه قاری مجلسی. من هم به دلیل علاقه‌ای که به تلاوت مجلسی دارم، در این رشته کمتر در مسابقات حضور پیدا می‌کنم. بنابراین در مسابقات بیشتر در رشته ترتیل و اذان شرکت می‌کنم و طی سال‌های نخست حضورم در مسابقات ارتش در رشته اذان شرکت می‌کردم.

وی با ابراز گلایه از اینکه البته در حوزه قرآنی کشور به رشته ترتیل کمتر بها داده شده است، بیان کرد: با وجود آنکه با آموزش صحیح نغمات می‌توان تعداد زیادی از علاقه‌مندان را به عرصه ترتیل رهنمون کرد، رشته ترتیل در کشور مغفول مانده است.

آرامش واقعی در مؤانست با قرآن

این قاری ارتش با اشاره به برنامه روزانه قرآنی‌اش، گفت: روزی حدود دو ساعت برای تمرین زمان می‌گذارم و روزهای جمعه نیز برنامه‌ قرآنی‌ من و خانواده به دلیل فراغت بیشتر گسترده‌تر می‌شود و گاه نیز نکته‌ای از مفاهیم و ترجمه آیات گفته می‌شود. البته طی مسیر رفت‌وآمد به منزل و محل کار نیز اذان یا قطعاتی از آیات را تلاوت و زمزمه می‌کنم.

وی درباره برکت قرآن در زندگی‌اش اظهار کرد: مهم‌ترین برکت قرآن برای خودم و خانواده‌، آرامش است. البته هر چه سن و سال بالاتر می‌رود و با مشکلات و موانع بیشتری روبه‌رو می‌شود، نیازمند تکیه‌گاه و مأمن حقیقی می‌گردد و مؤانست با قرآن، آرامش واقعی را به فرد منتقل و دلتنگی را از فرد دور می‌کند.

این مؤذن ارتش سال 81 ازدواج کرد و ثمره آن دو پسر 12 و 7 ساله است که یکی مؤذن و دیگری قاری است. رحمانی درباره علت علاقه‌مندی فرزندانش به قرآن اظهار کرد: در حال حاضر سه‌شنبه‌ها صبح جلسه قرآن را در محل کارم با حضور 40 نفر از کارکنان وظیفه و پایور ارتش برگزار می‌کنم و بحث‌هایی چون روخوانی، روان‌خوانی و تجوید را در سطوح مختلف آموزش می‌دهم و بعدازظهر همان روز نیز در کوی سازمانی پایگاه هوایی شهید لشکری کلاس آموزشی دارم که بیشتر مورد استقبال نوجوانان و جوانان است.

غبطه به حال حافظان

وی درباره برنامه آینده‌اش برای ورود به عرصه حفظ گفت: رشته حفظ را دوست دارم و همیشه به حافظان قرآن غبطه می‌خوردم به دلیل اینکه قرآن در سینه آنهاست، اما هنوز زمانی پیدا نکردم تا طی برنامه‌ریزی منظم به آن بپردازم. از سوی دیگر هرچه سن فرد بالاتر می‌رود، قدرت یادگیری‌اش کمتر می‌شود؛ چراکه ذهنش درگیر مسائل و مشکلات روزمره زندگی می‌شود و شاید زمان کمتری را بتواند برای ورود به عرصه حفظ گذاشت.

رحمانی به خانواده‌ها توصیه کرد تا به فعالیت‌های قرآنی فرزندانشان بیش از پیش‌بها دهند و افزود: البته اول باید خانواده قرآنی باشد تا فرزندان علاقه‌ داشته باشند. شنیدن تلاوت از لوح‌های فشرده صوتی و فضای خانه را قرآنی کردن موجب می‌شود تا فرزندان به این زمینه‌ها گرایش پیدا کنند.

جذب کودکان با داستان‌های قرآنی

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه زبان ما عربی نیست و در فهمیدن معنای آیات دچار مشکل هستیم، بهتر است معنا و مفاهیم آیات گفته شود تا بچه‌ها راحت‌تر جذب کلام وحی شوند. شب‌ها برای فرزندانم قصه‌های کوتاه قرآنی می‌گویم، قرآن داستان گذشتگان و دیگر اقوام را به زبانی لطیف و زیبا در قالب داستان بیان می‌کند که خیلی جذاب است. بدین ترتیب اندک اندک فرزندان به سمت قرآن کشیده می‌شوند.

سرگرد رحمانی از آرزوی دیدار با فرمانده کل قوا و رهبر معظم انقلاب گفت و افزود: کاش روزی فرارسد تا در محضر ایشان به تلاوت آیات بپردازم. به دلیل اینکه ایشان طلایه‌دار بحث قرآنی در کشور و نایب امام زمان(عج) است.

انتهای پیام
captcha