نگاهی به طبقه متوسط جدید و ویژگی‌های آن
کد خبر: 3922389
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹

نگاهی به طبقه متوسط جدید و ویژگی‌های آن

طبقه متوسط در عصر کنونی دیگر طبقه بورژوا نیست و در تقسیم بندی کارل مارکس تکامل یافته است.

طبقه متوسط جدیدبه گزارش ایکنا از اردبیل، دکتر حسین بشیری گیوی، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی در یادداشتی که در اختیار این خبرگزاری قرار داده، آورده است: طبقه متوسط در عصر کنونی دیگر طبقه بورژوا نیست و در تقسیم بندی کارل مارکس تکامل یافته است. در اندیشه مارکس دو طبقه سرمایه دار و طبقه کارگر وجود دارد و طبقه متوسط همان طبقه بورژوا است. طبقه کارگر همیشه در نبرد با طبقه سرمایه‌دار قرار دارد و در نهایت بر طبقه سرمایه دار انقلاب می‌کند و به مرحله کمونیسم نهایی می‌رسد.
در عصر جدید طبقه متوسط در اجتماع ایران شکل گرفته و نهادینه شده است. طبقه متوسط در عصر جدید مخالف سرمایه‌دار نیست بلکه درصدد است از سرمایه‌دار و دولت(سرمایه‌دار) کمک بگیرد تا جامعه مدنی را گسترش دهند.
دولت و نهاد‌های مختلف قدرت و ثروت در ایران باعث گسترش طبقه متوسط شدند. اگر سه شاخص درآمد، شغل وتحصیلات را در پایگاه اقتصادی و اجتماعی و در نهایت در شکل‌گیری طبقات افراد لحاظ کنیم به کمک نهاد‌های آموزشی اعم از پیام نور و آزاد در شهر‌های کوچک و بخش‌ها هم دانشگاه وجود دارد و میزان تحصیلات اعضای خانواده‌ها تا کارشناسی افزایش یافته است. درباره شغل هم زنان از خانه داری به شغل‌های دولتی و خصوصی اعم از حسابداری تا مدیریت و منشی گری و یا در بوتیک‌ها به عنوان فروشنده و یا صاحب مغازه یا کارگاه مشغول فعالیت هستند. درآمد خانوار‌ها افزایش پیدا کرده است نسبت به دهه ۶۰ درآمد خانوار‌ها چندین برابر شده است که در نتیجه در خیابان‌ها با افزایش ماشین‌های لوکس، خانه‌های لوکس و افزایش مسافرت‌های خارجی مواجه هستیم.
طبقه متوسط جدید با افزایش سرعت اینترت و گوشی‌های هوشمند به کنشگران فعال در اجتماع تبدیل شده اند و از این مهمتر بر تصمیم‌های نظام سیاسی اگر امنیتی هم باشد تاثیر معنی داری می‌گذارند.
در طبقه متوسط جدید شهروندان به عنوان رسانه تاثیرگذار ایفای نقش می‌کنند. در تصمیم‌های دولتمردان تاثیرگذار هستند.
در طبقه متوسط جدید شهروندان غوغاگران خلق ساعه نیستند بلکه در شبکه‌های اجتماعی هدفمند و شبکه‌مند به کنشگری می‌پردازند که می‌توان انتخابات ریاست جمهوری ۹۶را اشاره کرد که مشارکت حداکثری را داشتند و یا در انتخابات مجلس به مشارکت حداقلی اکتفا کردند.
طبقه متوسط جدید مخالف سرمایه دار نیست بلکه از سرمایه دار(دولت) استفاده می‌کند تا سطح رفاه را در اجتماع افزایش دهد، ولی اگر سرمایه دار(دولت) ضعیف باشد در این مرحله طبقه متوسط جدید را با تفسیر کارل مارکس تحلیل و تفسیر کنید.
اما نگرانی برخی از تحلیگران که معتقدند طبقه متوسط از بین می‌رود نگرانی بیهوده‌ای است. چراکه شاید درآمد افراد کاهش یابد، ولی سطح معرفت و شعور افراد تقلیل نمی‌یابد بلکه عقلانی‌تر رفتار می‌کنند و در مقابل رفتار‌های هزینه بر دولت کنشگری فعالی از خود نشان می‌دهند.
و اما اگر درآمد طبقه کارگر کاهش یابد رفتار‌های رادیکال و پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند و اگر طبقه متوسط این حرکت‌های رادیکال را هدایت کنند کار دولت(سرمایه دار) خیلی سخت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha