پیام مباهله بر حق بودن اهل‌بیت پیامبر(ص) است
کد خبر: 3916221
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

پیام مباهله بر حق بودن اهل‌بیت پیامبر(ص) است

روحانی مبلغ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های اردبیل، گفت: پیام روز مباهله، رهروی از راه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و از زاویه کامل‌تر بیان بر حق بودن اهل‌بیت پیامبر(ص) است.

پیام مباهله؛ بر حق بودن اهل‌بیت پیامبر (ص) استحجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین موسوی، روحانی مبلغ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا، در آستانه فرارسیدن ماه محرم و روز مباهله، گفت: یکی از انواع نفرین، «مباهله» است که از ریشه «بَهْل» به معنای لعن است.

وی افزود: مباهله به معناى نفرین کردن دو نفر نسبت به یکدیگر است، بدین ترتیب که افرادى که درباره یک مسئله مهم مذهبى با هم نزاع دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغ‌گو را رسوا ساخته و مجازات کنند.

موسوی افزود: مباهله اقدامی در اثبات حق و حقانیت بوده که می‌تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. اگر امروزه بخواهیم حقی را از طریق مباهله اثبات کنیم، نباید درباره حقوق جزئی و حقوق مالی مثل ادعای ارث و دِین باشد، بلکه منظور دفاع از حق و حقانیتی است که در عالم هستی مطرح است، مثل حقانیت اهل بیت(ع) که معصوم(ع) در مورد مباهله عنوان کرده است و بحث اخلاص و پاکی افراد است، چنان که اصلاح نفس در سه روز برای کسی که می‌خواهد مباهله کند، بیان شده است.

وی گفت: در روز مباهله اهل بیت پیامبر(ص) که قرآن ناطق هستند، حضور داشتند البته از منظری دیگر تمام خاندان پیامبر(ص)‌‌، فرزندان قرآن و قرآن ناطق هستند، اما اگر بخواهیم وجود قرآن را ببینیم بهتر است نگاهی به شخصیت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بیاندازیم.

روحانی مبلغ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های اردبیل، تصریح کرد: پیام روز مباهله، رهروی از راه اهل بیت عصمت و طهارت و به‌ویژه نهضت امام حسین(ع) و از زاویه کامل‌تر بیان بر حق بودن اهل‌بیت پیامبر(ص) است.

وی افزود: مباهله در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند، با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند. واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران نیز، به آن اشاره دارد و این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است و همراه شدن اهل بیت(ع) با پیامبر(ص) در ماجرای مباهله، بالاترین دلیل بر فضیلت ایشان است.

انتهای پیام
captcha