تشریح قوانین ستاد مدیریت کرونا برای برگزاری عزاداری حسینی در خوزستان
کد خبر: 3916219
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

تشریح قوانین ستاد مدیریت کرونا برای برگزاری عزاداری حسینی در خوزستان

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان پروتکل‌ها و قوانین برگزاری مراسم عزاداری حسینی در استان خوزستان را تشریح کرد.

نبی‌زاده

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص برگزاری مراسم ماه محرم که امروز 22 مردادماه برگزار شد، با بیان اینکه رسالت خبرنگاری برگرفته از عملکرد حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بوده است، اظهار کرد: واقعه کربلا بدون همراهی خبرنگاران و روایت‌گران اهل‌بیتی اتفاق افتاد و به همین دلیل حضرت زینب و امام سجاد به محض رسیدن به کوفه روایتگری واقعه کربلا را آغاز کردند و این رسالت باعث شد که حرکت اباعبدالله الحسین(ع) جهانی شود.

وی ادامه داد: بیش از سی سال روایت‌گری امام سجاد ابدی شدن و جهانی شدن نهضت امام حسین(ع) را پایه‌گذاری کرد و اگر انقلاب اسلامی ما انقلاب حسینی است شما خبرنگاران باید جریان انقلاب را در جهان روایت کنید.

نبی‌زاده با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی و پیرو آن ادارات‌کل تبلیغات اسلامی در استان‌ها مسئول اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به عزاداری‌های ماه محرم و صفر در کشور هستند، گفت: ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دارای کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی است که ذیل آن کارگروه برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر با مسئولیت اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان و همکاری دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی، دادستانی، بهداشت و درمان، بسیج، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فرمانداری‌ها، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حوزه علمیه، فعالیت می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به دستورالعمل بهداشتی برگزاری مراسم ماه محرم و عزاداری حسینی از سوی وزارت کشور گفت: در این دستورالعمل موارد متعددی شامل کاهش زمان مراسم عزاداری تا دو ساعت، تجمع حداقلی عزاداران، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا دو متر، استفاده مستمر و همگانی از ماسک، ممنوعیت پذیرایی در حال اجرای مراسم، آمده است. همچنین در موضوع اطعام و نذورات پخت و پز در این دستورالعمل ممنوع نیست اما توزیع آن در محل به دلیل اینکه باعث تجمع می‌شود، ممنوع است. پخت و پز در هیئات باید در ظروف یکبار مصرف بسته‌بندی و به شکلی که باعث تجمع نشود، توزیع شود. اگرچه نظر ما بر این است که نذورات مردمی به سمت کمک‌های مؤمنانه و نذر ماسک جهت‌دهی شود.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم عزاداری حسینی در فضاهای سربسته با برخورداری از سقف بیش از 6 متر و فاصله‌گذاری مناسب حکم فضای باز را دارد که در پروتکل بلامانع است و برگزاری مراسم در فضای سربسته با حضور 25 درصد ظرفیت بلامانع است.

نبی‌زاده با اشاره به اینکه هیئات مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری باید در سامانه بیرق ثبت‌نام و در آن نام مسئول و مداح هیئت و مسئول برگزاری مراسم(مسئول رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و همیار سلامت هیئت) را وارد کنند، گفت: در دو جلسه اخیر ستاد مدیریت کرونا، مباحث مربوط به محرم مطرح شده و به صورت کلی به تصویب رسیده و این دستورالعمل برای فرمانداران نمایش داده شده است. طی روزهای آینده جلسه‌ای با حضور ریاست استاندار، نماینده ولی‌فقیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مسئولان هیئات و همیاران سلامت، مبلغان و مداحان در مصلی امام خمینی(ره) اهواز برگزار می‌شود، تا نسبت به رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی توجیه شوند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که برای برگزاری مراسم تاسوعا، عاشورا و شام غریبان حسینی، پروتکل جداگانه تدوین خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: حرکت دسته‌جات عزاداری (زنجیرزنی و سینه‌زنی) ممنوع است. همچنین دسته‌های عزاداری باید در یک‌جا به صورت ساکن مستقر شوند و طبل‌زنی و سنج‌زنی در میانه این دسته‌ها بلامانع است. ذبح دام در خیابان و مقابل دسته‌های عزاداری ممنوع است و فقط در محلات بهداشتی توسط مرکز بهداشت اتفاق می‌افتد. همچنین پخت و پز در خیابان و محلاتی که امکان فراهم آوردن امکانات بهداشتی نیست، ممنوع اعلام شده است. 

وی گفت: پیرو نامه ابلاغی از وزارت کشور در خصوص برپایی ایستگاه‌های صلواتی و مواکب، توزیع هر گونه اقلام خوراکی و پخش صوت ممنوع است و مواکب به منظور نقش‌آفرینی در مهار ویروس کرونا می‌توانند اقلام بهداشتی را توزیع کنند. مواکب موظفند برای انتقال فضای حسینی در جامعه تا ساعت 22 نسبت به پخش مداحی‌ها، تا حدی که صدای آن مزاحمت برای مردم ایجاد نکند، اقدام کنند. جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل ایستگاه‌های صلواتی توسط مسئولان ایستگاه‌ها نکته مهمی است که باید رعایت شود. همچنین ذبح حیوان در ملأعام، مقابل‌ دسته‌جات و توزیع چای و قهوه هم ممنوع است و به هیچ‌وجه هم قابل اغماض نیست. 

وی با اشاره به استفاده الزامی هیئات از ماسک توضیح داد: در ستاد مدیریت بیماری کرونا استان خوزستان، مسئول تهیه ماسک برای مردم اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت است. ما باید به تولید روزانه 200 تا 300 هزار ماسک برسیم تا نیاز استان مرتفع شود که استاندار این مسئله را پیگیری می‌کند.

نبی‌زاده با بیان اینکه معتقدیم عزاداری ماه محرم باید در فضای حقیقی و مجازی برگزار شود، افزود: آنچه که از دست ما بربیاید در حمایت از برنامه‌های عزاداری در فضای مجازی انجام خواهیم داد. در خصوص روضه‌های خانگی که یکی از موارد جدی مورد بحث و جزو پروتکل‌های بومی‌سازی شده استان است که باید در این‌باره گفت‌وگوی بیشتری اتفاق بیفتد؛ دو دیدگاه درباره روضه‌های خانگی وجود دارد؛ اول اینکه روضه‌های خانگی به دلیل اینکه قابل کنترل و نظارت نیستند، ممنوع هستند اما دیدگاه دیگری هم است که ما با آن موافق هستیم؛ اگر ما مراسم عزاداری را متکثر کنیم و به مردم آگاهی و اطلاعات کافی دهیم و دسترسی به امکانات بهداشتی را برای آنها آسان کنیم، تراکم جمعیت کمتر اتفاق می‌افتد و همچنین مردم بیشتر از خود مراقبت می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: تصمیم بر آن بود که مراسم قرائت دعای عرفه در مکان‌های محدود برگزار شود و دیدید که عرفه در صد نقطه استان خوزستان باشکوه برگزار شد و آقای قمی از حسینیه هدایت و مصلای اهواز به عنوان الگو برای کشور یاد کرد.

وی درباره هیئات مذهبی که خواستار برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) هستند، گفت: هیئاتی که به طور غیررسمی فعالیت می‌کنند تا پیش از آغاز ماه محرم در سامانه طوبی ثبت‌نام کنند و ما هم تلاش می‌کنیم  تا فرآیند ثبت آنها تسریع شود اما هر کس که می‌خواهد مراسم عزاداری حسینی را برگزار کند چه از تبلیغات اسلامی مجوز داشته باشد چه نداشته باشد، باید در سامانه بیرق ثبت‌نام کند تا مراسم مجوز داشته باشد. در صورتی که این اقدام انجام نشود و عملکردی خلاف پروتکل‌های بهداشتی مشاهده شود اول ما تذکر شفاهی می‌دهیم، پس از آن نیروی انتظامی و دادستانی وارد عمل می‌شوند. البته ما هیچ‌وقت در خوزستان نیاز به قوه قهریه پیدا نخواهیم کرد. همچنین تاکنون 2500 هیئت در سامانه طوبی ثبت شده اما ثبت‌نام هیئت‌های عزادار در سامانه بیرق الزامی است.

نبی‌زاده گفت: برای نظارت بر رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در هیئات مذهبی عزاداری امام حسین، ایستگاه‌های صلواتی و مواکب، مبلغان، کارکنان و رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی، روحانیون مستقر، جمعیت بانوان فرهیخته و ... به عنوان بازوی کمک‌رسان در کنار ما خواهند بود. چرا که ما  در اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان به شدت با اینکه مسائل را در حد حرف باقی بگذاریم، مخالفیم. همان‌گونه که برای برگزاری دعای عرفه از مدیرکل تا همه ارکان اداره‌ برای رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی پای کار بودیم، برای مراسم عزاداری محرم هم این فعالیت انجام خواهد شد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه مطالبه ما از همه دستگاه‌ها برای کمک به برگزاری مطلوب عزاداری حسینی است، گفت: راهبرد اصلی ما مردمی‌کردن تبلیغ است و ما در ایام عزاداری امام حسین(ع) در کنار مردم حضور داریم و تلاش می‌کنیم با مدیریت در میدان، کار را به بهترین شکل پیش ببریم.

نبی‌زاده گفت: در این راستا ما پیشنهاد داده‌ایم که از ظرفیت مصلاهای شهرها که معمولاً دارای تهویه مناسب، فضای بزرگ، سقف بلند و امکان حضور افراد بیشتر هستند، برای برگزاری مراسم عزاداری از سوی هیئات شاخص در طول محرم و صفر استفاده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان به بیان اقدامات این نهاد در حوزه دین از زمان شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: تغییر زمان کاری ادارات برای برپایی نماز جماعت با همکاری استاندار خوزستان، بازگشایی مساجد و اقامه نماز جماعت در سه وقت، برگزاری دعای عرفه، گرامیداشت مراسم عید غدیر از جمله اقدامات اداره‌کل بوده که با ضمانت ما به خوبی برگزار شده است. اگر در پرداختن به مسائل دینی می‌بینید که کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد، منتسب به ما نیست. متولیان مستقیم باید حرکت بیشتری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا این لحظه بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان خوزستان برگزاری و اجرای تعزیه ممنوع است، گفت: اصل کلی ما این است تا آنجا که می‌توانیم برنامه‌های عزاداری محرم و صفر را ممنوع نکنیم و اگر شرایط برای برگزاری این مراسم در استادیوم‌های ورزشی و یا فضاهای بزرگ فراهم باشد، سعی در اجرای آن داریم. همچنین بر اساس پروتکل‌های برگزاری مراسم عزاداری حسینی، حضور کودکان و سالخوردگان ممنوع شده اما پیشنهاد ما این است که تدبیری اندیشیده شود تا با شرایطی  کم‌خطر حضور این قشر را در مراسم عزاداری داشته باشیم.

نبی‌زاده با بیان اینکه عزای امام حسین(ع) تعطیل‌شدنی نیست اما بر اساس شرایط قابل تبدیل است و براین اساس از صداوسیما می‌خواهیم همه شکل‌های گوناگون عزاداری از شکل مجازی و روضه‌های خانگی را به مردم ارائه کنند، گفت: همچنین دستورالعمل‌های بهداشتی در قالب پوستر چاپ شده و در اختیار هیئات‌ قرار داده‌ایم تا در مکان‌های برگزاری مراسم عزاداری نصب کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: گروه‌های جهادی تبلیغی متشکل از مبلغان جهادی در ماه محرم و صفر فعال می‌شوند تا هر خانه یک حسینیه شود و مردم در  منزل روضه برگزار کنند. 

نبی‌زاده گفت: بر روال سال‌های گذشته برنامه‌های جمع‌خوانی و تلاوت قرآن کریم در ابتدای مراسم هیئات دنبال خواهد شد و دارالقرآن الکریم استان خوزستان پیگیر این موضوع است. همچنین به هیئات اعلام شده که ما آمادگی اعزام تالیان و قاریان قرآن به سراسر استان به صورت جهادی برای قرآنی کردن مراسم عزداری حسینی را داریم.

انتهای پیام
captcha