حمایت از خبرنگاری راه مقابله با خبرسازی است
کد خبر: 3915258
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰

حمایت از خبرنگاری راه مقابله با خبرسازی است

مؤسس انجمن سواد رسانه‌ای ایران، در یادداشتی به انگیزه روز خبرنگار نوشت: اگر آزادی عمل بیشتری به رسانه‌ها و خبرنگاران کشور داده شود و در قبال انجام رسالت حرفه‌ای خبرنگاران و انتشار سریع اخبار درست از این قشر حمایت بیشتری شود، شاهد افزایش قدرت رسانه‌های رسمی و کاهش نفوذ رسانه‌های غیر رسمی در میان مردم خواهیم بود.

محمدصادق افراسیابی، مؤسس انجمن سواد رسانه‌ای ایران،  به مناسبت روز خبرنگار یادداشتی نوشت و در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داد.

در این یادداشت آمده است؛ «این روزها بسیاری از ما این عبارت را شنیده‌ایم که اخبار شبکه‎های اجتماعی قابل اعتماد نیستند و حتماً باید در خصوص صحت و سقم این اخبار تحقیق کنیم. آیا تا به حال از خودمان سؤال کرده‌ایم که چرا این عبارت به این اندازه در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی تکرار می‌شود؟

چون واقعیت این است که حتی اگر اکثریت مردم به اخبار شبکه‌های اجتماعی اعتماد نداشته باشند اما بدون شک می‌توان گفت امروزه بخش زیادی از مردم تحت تأثیر اخبار شبکه‌های اجتماعی هستند.

حال سؤال این است که چرا شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه‌های غیررسمی اینقدر در سپهر رسانه‌ای کشور قدرت پیدا کرده‌اند که بخش زیادی از مردم اخبار این رسانه‎های غیررسمی را به دنبال کردن اخبار رسانه‌های رسمی ترجیح می‌دهند؟

معتقدم دلیل این امر فقط به دلیل سهل الوصول بودن دسترسی به رسانه‌های غیررسمی به دلیل متمرکز بودن آنها بر تلفن همراه نیست. بلکه یکی از دلایل اصلی این موضوع از یک طرف سرعت بالای خبر سازی در شبکه های اجتماعی و از سوی دیگر سکوت و یا تاخیر خبری رسانه های داخلی در خصوص برخی اخبار مهمی است که ذهن مردم را به خود مشغول کرده است.

دلیل این سکوت و یا تأخیر در امر اطلاع‌رسانی قطعاً ناتوانی نظام رسانه‌ای کشور برای پاسخگویی به افکار عمومی نیست بلکه اتفاقاً رسانه‌های رسمی کشور از توان بیشتری نسبت به رسانه‌های غیر رسمی برای اطلاع‌رسانی و تولید خبر برخوردار هستند. یکی از دلایل این موضوع نگرانی رسانه‌ها و خبرنگاران از تبعات انتشار اخبار بدون هماهنگی با مراجع ذیربط است.

بر همین اساس معتقدم اگر آزادی عمل بیشتری به رسانه‌ها و خبرنگاران کشور داده شود و در قبال انجام رسالت حرفه‌ای خبرنگاران و انتشار سریع اخبار درست از این قشر حمایت بیشتری شود شاهد افزایش قدرت رسانه‌های رسمی و کاهش نفوذ رسانه‌های غیررسمی در میان مردم خواهیم بود.

در روز خبرنگار ضمن تبریک این روز به خبرنگاران و اهالی رسانه از مسئولان درخواست می‌کنم تا با اعتماد به رسانه‌های داخلی و حمایت از ایشان به افزایش قدرت رسانه‌های داخلی در مقابل رسانه‌های غیررسمی و شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه کمک کنند. علیرغم تمام چالش‌ها؛ مسائل و مشکلاتی که خبرنگاران سال‌هاست گرفتار آن هستند و اکنون قصد ندارم به آنها اشاره کنم چون به فرصت بیشتر و نگارش یک مقاله بسیار مفصل نیاز دارد، به نظر می‌رسد حمایت از انجام وظیفه حرفه‌ای خبرنگاران و رسانه‌های جمعی کمترین کاری است که متولیان حوزه رسانه در سه قوه می‌توانند انجام دهند تا از یک طرف شاهد افزایش مرجعیت رسانه‌های داخلی در میان مردم باشیم و از سوی دیگر منافع ملت ایران بیشتر از گذشته با کمک خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌های داخلی محقق شود.

محمدصادق افراسیابی، مؤسس انجمن سواد رسانه‌ای ایران

انتهای پیام
captcha