روایتگری را ندهد باز هم قلم و قدم
کد خبر: 3915210
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
یاداشت وارده

روایتگری را ندهد باز هم قلم و قدم

پژوهشگر لرستانی در یادداشتی با عنوان «خبرنگاری را ندهد باز هم قلم و قدم» عنوان داشته است: خبرنگار مطالبه‌گر نیازهای جامعه می‌باشد و هیچ کدام از اقشار جامعه نمی‌توانند همانند خبرنگار صدای مردم را به گوش دیگران برسانند.

روایتگری را ندهد باز هم قلم و قدمهفدهم مرداد سالروز شهادت شهید صارمی فرصتی برای ارج نهادن به مقام کسانی است که می‌توانند با داشتن یک کاغذ و قلم تحولی عظیم را رقم بزنند آری ۱۷ مرداد روز خبرنگار است.
در تقویم جمهوری اسلامی ایران سالروز شهادت شهید دلاور لرستانی شهید صارمی با عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است همان‌هایی که ارزش قلم و شأن و منزلت آنرا می‌دانند در این راستا بهنام فروتن‌نیا، نویسنده و پژوهشگر لرستانی، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های لرستان، قرار داده است، به این موضوع می‌پردازد:
خبرنگار است که می‌نویسد و ترسیم می‌کند جامعه امروز را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش، فرصت‌ها و تهدیدهایش، شادی و غم، بیماری و سلامت و هر آنچه جامعه به سادگی از کنارش عبور می‌کند. کدهایی برای تاریخ آینده هستند تا پژوهشگران با مطالعه آثار خبرنگاران به نظاره بنشینند.
خبرنگاری ازجمله مشاغل پُرخطر دنیا محسوب می‌گردد گزارشگران رادیویی و تلویزیونی، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، روزنامه‌نگاران، دبیران و سردبیران، تصویربرداران خبری به‌عنوان خبرنگار با سختی‌ها و دلهره مشکلات اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد و به بررسی واقعیت‌های تلخ جامعه می‌پردازد، مسائل و نیازهای جامعه را درک می‌نماید و برای انتشار این اخبار خبرنگار خود را مسئول می‌داند، خبرنگار مطالبه‌گر نیازهای جامعه است دقت و توجه به این شغل مورد نیاز جامعه می‌باشد و هیچ‌کدام از اقشار جامعه نمی‌توانند همانند خبرنگار صدای مردم را به گوش دیگران برسانند. یک خبرنگار چنان در زمینه مسائل و رویدادهای اجتماع مطالبه گر است، در یک نگاه کلی ابزار مورد نیاز یک خبرنگار تنها یک کاغذ و قلم است در صورتی‌که همین ابزار بسیار کوچک می‌تواند موجب تحولی عظیم شود.

چالش‌های خبرنگاری

رشد و توسعه روزافزون شبکه‌های اجتماعی و تبادل اطلاعات در بستر وب همپای افزایش بی‌رویه مطبوعات، هفته نامه‌ها، روزنامه و نشریات تخصصی با ورود افراد چند شغله به عناوین روزنامه‌نگار، خبرنگار، سردبیر و مدیر مسئول در شرایط کنونی کشور مهم‌ترین چالش حرفه‌ای خبرنگاران شاغل در این رشته است.

از طرفی خبرنگاران متولی و حمایت‌گر دولتی نداشته و اگر هم اندک حمایتی از سوی وزارت ارشاد می‌شود نا کافی و تامین کننده حداقل‌های زندگی نمی‌باشد.
از طرفی رسانه‌های خصوصی که امروز حجم وسیعی از خبرنگاران را به خدمت گرفته‌اند چنان از نظر اقتصادی ضعیف هستند که مجبور به وابستگی به اقتصاد اداری و مدیران سفارشی با کلید واژه رپرتاژ نویسی می‌شوند تا هزینه چاپ و امورات خبرنگاران را مدیریت کنند! آفتی سخت که مانع نقد و استقلال حرفه‌ای خبرنگاران شده است.
خبرنگاران دولتی و وابسته به مراکز حاکمیتی نیز تنها در چارچوب تعریف شده سازمانی با سخت‌گیری مسئولان ارشد سمت و سوی گزارشات و درجه حرارت آن‌را تنظیم می‌کنند؟ در چنین شرایطی خبرنگار مستقل و حرفه‌ای به سختی مراحل تکامل و رشد اداری را در مراکز دولتی خبری طی خواهد کرد چراکه ترفیع در چنین ساختاری تابعی از جریانات سیاسی و قدرتمندی است که توسط دولتمردان کنترل می‌شود.

لرستان مهد خبرنگاران حرفه‌ای

اگر چه هفدهم مردادماه روز خبرنگار به یاد شهید محمود صارمی خبرنگاری از خطه دلاورخیز لرستان در تقویم کشور به ثبت رسیده و این استان از دیر باز شاهد حضور خبرنگاران حرفه‌ای و توانمند بوده اما با بررسی فعالیت خبرنگاران از گذشته تاکنون باید اذعان داشت لرستان بیش از هر زمان دیگر جولانگاه خبرنگاران توانمندی است که دل در گرو توسعه و پیشرفت استان و کشور دارند. حجم انبوهی از گزارشات، اخبار، تحلیل، مقاله، عکس، توئیت از مسائل استان و توام با آن بیان توانمندی‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی سبب شده تا خبرنگاران استان کارنامه موفقی در ثبت وقایع، حوادث و رویدادها را داشته باشند از طرفی خبرنگاران آگاه و توانمند در غیاب توانایی دستگاه‌های نظارتی و ضعف در کنترل فرآیندهای خدمت رسانی شجاعانه انتقادات و نارسایی‌های حوزه‌های مختلف را بیان اگر چه مقاومت و عدم پاسخگویی به‌علت ناکارآمدی سیستم نظارتی هنجار مدیران شده اما خبرنگار می‌نویسد تا رسالتش را تکمیل کند با قلم‌های ماندگار و گام‌های استوار.

انتهای پیام
captcha