توجه ویژه حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل به طرح‌های خودجوش دانشجویی
کد خبر: 3914923
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

توجه ویژه حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل به طرح‌های خودجوش دانشجویی

مسئول حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: اصل بنیادین این حوزه در همه ابعاد یاد شده، تکیه و توجه جدی به مبانی علمی و مطالعات نظری در تدوین برنامه‌ها و طرح‌های خودجوش دانشجویی و جذب مشارکت آنان در فعالیت‌های فرهنگی بوده است.

توجه ویژه حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی اردبیل به طرح‌های خودجوش دانشجوییحمیده شهبازی، مسئول حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی استان اردبیل در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: جهاد دانشگاهی یک مجموعه علمی و جهادی و مولود انقلاب اسلامی و با روحیه جهادی و انقلابی خدمات شایان علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و فرهنگی به کشور ارایه کرده است و اقدامات ماندگاری در طول چهل سال تشکیل انجام داده است که از آن جمله می‌توان مهمترین آن به ایجاد پژوهشگاه رویان در سطح کشور و مرکز درمان ناباروری در استان و همچنین مراکز فرهنگی تأثیر‌گذاری، چون خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، سازمان دانشجویان، مرکز افکار‌سنجی دانشجویان (ایسپا) و ... اشاره کرد.
شهبازی افزود: فعالیت فرهنگی در جهاددانشگاهی از نخستین روز‌های شکل‌گیری این نهاد آغاز شده و طی چهار دهه فعالیت، کارنامه درخشانی از طرح‌ها و برنامه‌های بدیع و موثر فراهم شد. از همان ابتدا جهاددانشگاهی برمبنای اهداف خود و با عنایت به مفاد اساسنامه کوشش نظام‌مند فرهنگی در دانشگاه‌ها را به عنوان گسترده‌ترین حوزه فعالیت‌های خود برگزید و مخاطب اصلی خودرا در محیط‌های دانشجویی، مطابق سرفصل‌گزینی، هدف‌گزاری و برنامه‌ریزی دامنه‌دار جستجو کرده‌ است.
وی ادامه داد: اصل بنیادین این حوزه در همه ابعاد یاد شده، تکیه و توجه جدی به مبانی علمی و مطالعات نظری در تدوین برنامه‌ها و طرح‌های خودجوش دانشجویی و جذب مشارکت آنان در فعالیت‌های فرهنگی بوده است. این نهاد علاوه بر رویکرد تخصصی در فعالیت‌ها از طریق ایجاد مراکز ویژه و حفظ روند رو به رشد فعالیت‌های جاری، افتخار طراحی و ابداع ده‌ها جشنواره و برنامه سراسری و بین‌المللی را کسب کرده است.
شهبازی بیان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی، ایجاد آمادگی فکری و افزایش دانش و بینش دینی و سیاسی در قشر جوان، بخصوص دانشجویان به منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات فرهنگی در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور، رویکرد اساسی و تعیین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جهاددانشگاهی است. در این راستا فعالیت‌های فرهنگی جهاد به شش سر فصل‌: فرهنگی هنری، دینی ـ قرآنی، فرهنگی ادبی، کتاب و کتابخوانی، سیاسی اجتماعی و فعالیت‌های فراغت، تفکیک شده است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که این نهاد دارد این است که مستقل بوده و انعطاف داخلی زیادی دارد و همیشه سعی کرده تا در جناح‌های سیاسی خاص قرار نگیرد و آموزش و پژوهش و فرهنگ را سرلوحه در رسالت کار خود قرار داده است و به این جهت نهادی کاربردی بوده و بسیاری از نیاز‌های کشور را رفع کرده است.
شهبازی در بخش دیگر سخنان خود گفت: یکی دیگر از مواردی که جهاددانشگاهی توانسته است حرکت ویژه، خوب و معناداری را از خود نشان دهد حوزه علوم انسانی بوده است. تاسیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) که از بعد رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای موفق عمل کرده است. جهاد در این باره توانسته است در زمینه ارتباط مسایل اجتماعی با قرآن حرکت خوبی را انجام دهد. در کل کشور چند مرکز این امر را انجام می‌دهند که جهاددانشگاهی یکی از آنهاست.
مدیر مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی اردبیل ادامه داد: خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به عنوان اولین خبرگزاری تخصصی قرآن کریم یکی از عملکرد‌های ویژه این نهاد انقلابی می‌باشد که هم اکنون به ۳۰ شعبه در کشور و به ۱۹ زبان زنده دنیا به تولید اخبار تخصصی این حوزه اقدام می‌کند، همچنین ایسنا رسانه‌ای فرهنگ‌ساز در استان فرهنگ دوست اردبیل شناخته می‌شود و با راه اندازی آن در استان بصورت منطقه‌ای بسیار حایز اهمیت و ارزش است. ایسپا به مرکزی مورد اعتماد برای افکارسنجی تبدیل شد، به نحوی که در چند انتخابات با کمترین میزان خطا نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا اردبیل بسیار به واقعیت نزدیک بوده است.

خبرنگار و سردبیر: ابراهیم عزیززاده

انتهای پیام
captcha