توحید در عبادت؛ مهم‌ترین جلوه توحید عملی
کد خبر: 3910617
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه:

توحید در عبادت؛ مهم‌ترین جلوه توحید عملی

حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی با بیان اینکه مهم‌ترین جلوه توحید عملی، توحید در عبادت است، اظهار کرد: باورهای توحیدی انسان آنگاه که فعلیت پیدا کند، در انگیزه‌ها، منش‌ها و رفتار انسان مؤثر می‌افتد و چنین انسانی تنها خدا را می‌پرستد و تنها از او یاری می‌جوید.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، 24 تیرماه در دومین کرسی آزاد‌اندیشی «خداوند مستجمع همه کمالات» که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه قدرت الهی عام و نامحدود است، گفت: علم انسان و دیگر موجودات محدود است ولی علم خدا حد و مرز ندارد؛ در اثبات قدرت الهی همین بس که اعطا‌کننده کمال، فاقد کمال نیست.

وی بیان کرد: همه موجودات در پیدایش و بقا به خداوند نیازمند هستند، به گونه‌ای که اگر خداوند لحظه‌ای از عنایت خود دست بردارد جهان هستی نابود می‌شود.

بیشتر بخوانید:

لطفيان سرگزی با اشاره به اینکه قدرت خداوند به اموری تعلق می‌گیرد که امکان تحقق دارند، گفت: آفرینش خداوند بدیع و نوآور است و آفریدگان هم در پیدایش و هم در بقا به او نیاز دارند.

کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با بیان اینکه مهم‌ترین جلوه توحید عملی، توحید در عبادت است، اظهار کرد: وقتی درخت پربار اقامه نماز بر تمام اعمال انسان سایه اندازد و حیات او را موحدانه کند، توحید عملی تحقق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس مفاهیم و معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه باورهای توحیدی انسان آنگاه که فعلیت پیدا کند، در انگیزه‌ها، منش‌ها و رفتار انسان مؤثر می‌افتد و چنین انسانی تنها خدا را می‌پرستد و تنها از او یاری می‌جوید.

لطفیان سرگزی گفت: توحید افعالی به معنای این است که تنها مؤثر حقیقی و مستقل در عالم، ذات مقدس خداوند متعال است؛ خدایی که هیچ‌گونه شریک و یاوری ندارد، بلکه اساسا وجود یاور برای او محال است و هیچ کاری در عالم صورت نمی‌گیرد، مگر آنکه با اراده و خواست او باشد.

مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم یادآور شد: رهاورد ایمان به توحید افعالی ترسیم‌کننده رابطه انسان با خدای خویش است، چراکه همواره بر خدا توکل می‌کند و از او یاری می‌جوید و تحقق هیچ امری را در صورتی که خدا آن را بخواهد محال نمی‌بیند.

علی محمدزاده
انتهای پیام
captcha