اعلام آمادگی شورای عالی قرآن برای ضبط اذان علاقه‌مندان و ارائه مشاوره
کد خبر: 3910548
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

اعلام آمادگی شورای عالی قرآن برای ضبط اذان علاقه‌مندان و ارائه مشاوره

معاون اجرایی شورای عالی قرآن با بیان اینکه این شورا برای ضبط اذان‌های متعدد و متنوع محدودیتی ندارد، از تهیه جدول پخش جداگانه اذان برای هر یک از شبکه‌های سراسری و استانی رسانه ملی خبر داد.

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، در رابطه با اذان‌های مصوب شورا و نیز نحوه دریافت مجوز برای پخش اذان از رسانه ملی و شبکه‌های استانی اظهار کرد: شورای عالی قرآن هیچ محدودیتی برای تولید اذان‌های متنوع و متعدد ندارد. ما قطعاً از افزایش کمیت اذان‌های قابل پخش از رسانه ملی استقبال می‌کنیم. مهم این است که در کنار صلاحیت‌های شخصیتی مؤذن محترم، اثر اذان وی نیز از نصاب و عیار فنی لازم و کافی برخوردار باشد.

وی افزود: البته بدیهی است که وقتی از نصاب و عیار صحبت می‌کنیم و وقتی بناست یک اذان به صورت مکرر از شبکه‌های صدا و سیما پخش شود، تولید یک اثر با این ملاحظات کار آسانی نیست و مؤذن باید آمادگی و ورزیدگی ویژه‌ای داشته باشد، به‌ویژه اگر قرار باشد اذانش، مجوز پخش از شبکه‌های سراسری را دریافت کند. اعلام می‌کنم که قاریان و مؤذنان سراسر کشور که توانمندی خلق یک اثر ممتاز را در خود می‌بینند، می‌توانند با حوزه تولید شورای عالی قرآن تماس بگیرند و در مورد چگونگی ورود به فرایند ضبط اذان، مشاوره لازم را دریافت کنند.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن در رابطه با نحوه پخش اذان‌های مصوب شورا از رسانه ملی نیز بیان کرد: اذان‌هایی که طی چند دهه گذشته ضبط شده و دل و جان مردم را از طریق رسانه ملی لبریز از نورانیت ذکر الهی می‌کند، بحق جزء میراث معنوی ایران اسلامی و جهان تشیع است که با هر یک از آن‌ها لحظات و خاطرات شیرینی را سپری کرده‌ایم.

وی گفت: ضمن پاسداشت شأن این آثار ارزشمند اعم از اذان‌های اساتید ایرانی و مصری، لازم بود که شورای عالی قرآن برای سطح‌بندی فنی این اذان‌ها، تعیین تعداد دفعات پخش، چگونگی پخش آن‌ها از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و مواردی از این دست اقدام کند. از این رو، بررسی دقیق این اذان‌ها مبتنی بر نظرات کارشناسی تعدادی از صاحب‌نظران و همچنین، نتایج برخی نظرسنجی‌ها در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس از مدتی پیش جدول پخش اذان از شبکه‌های سراسری تنظیم و به صدا و سیما ابلاغ شد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن بیان کرد: جدول پخش اذان از شبکه‌های استانی نیز ابلاغ شده است. این جداول به صورت دوره‌ای تنظیم و در اختیار صدا و سیما قرار می‌گیرد. این کار به ساماندهی و توزیع منطقی پخش اذان از رسانه کمک خواهد کرد؛ مثلاً اذانی در یک موعد شرعی از چند شبکه پخش نشود. شاید تعیین دوره پخش برای اذان‌هایی که تصویب می‌شود، بتواند به تنوع پخش کمک کند. البته این در صورتی قابل اجراست که تعداد اذان‌های مصوب افزایش یابد.

میرزاجانی تصریح کرد: ذکر این نکته اهمیت دارد که یک‌سری مسائل غیرفنی نیز می‌تواند در چگونگی پخش اذان‌ها مؤثر واقع شود؛ مثلاً برای تثبیت یک اذان در ذائقه عمومی ممکن است لازم باشد که کمیت پخش آن افزایش یابد یا یک اذان سراسری از مؤذنی که ساکن فلان استان است در آن شبکه استانی با تعداد دفعات بیشتری پخش شود. برای بعضی اذان‌ها هم می‌توان صرفاً جهت مناسبت خاصی در طول سال مجوز پخش صادر کرد یا اینکه در مناسبت‌های خاصی تعداد پخش آن را بیشتر کرد. ان‌شاءالله با دریافت بازخوردها و شناسایی اشکالات، این اقدام در مراحل بعدی تکمیل‌ خواهد شد.

انتهای پیام
captcha