برگزاری جلسه نقد کتاب «میان دو بیداری،‌ اسلام سیاسی در خاورمیانه در حال تحول»
کد خبر: 3909897
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
در ديدار رايزن فرهنگی كشورمان با استاد دانشگاه لبنان مطرح شد؛

برگزاری جلسه نقد کتاب «میان دو بیداری،‌ اسلام سیاسی در خاورمیانه در حال تحول»

رایزن فرهنگی ایران در لبنان طی دیدار با استاد دانشگاه و نویسنده لبنانی، پیشنهاد برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «میان دو بیداری،‌ اسلام سیاسی در خاورمیانه در حال تحول» را مطرح کرد که با استقبال طرف مقابل روبرو شد.

به گزارش ایکنا از لبنان؛ طلال عتريسی، استاد دانشگاه و نويسنده لبنانی با عباس خامه‌يار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در محل رايزنی فرهنگی ایران ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار دو طرف پيرامون مسائل فرهنگی و رسانه‌ای و نيز نحوه همكاری‌های فرهنگی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

رايزن فرهنگی كشورمان از تلاش‌های عتريسی برای معرفی مواضع بر حق جمهوری اسلامی ايران به جهان عرب از طريق آثارش تشكر و قدردانی كرد. همچنين قرار شد تا آخرين كتاب وی درباره بيداری اسلامی و پيامدهای انقلاب اسلامی ايران با عنوان «بين صحوتين، الاسلام السياسی فی شرق أوسط متحول» (ميان دو بيداری، اسلام سياسی در خاورميانه در حال تحول)، در نشستی در تاريخ 6 مرداد مورد نقد و بررسی قرار گيرد و سپس برای استفاده پژوهشگران ايرانی با همكاری مؤسسه الهدی به فارسی ترجمه شود.

عتریسی در كتاب اخير خود نگاهی دقيق به پيدايش جنبش‌های اسلامی پس از بهار عربی با تكيه بر ريشه‌های فكری و انگيزه‌های تأسيس اين جنبش‌ها انداخته است. وی سپس ضمن اشاره به نتايج بهار عربی و سرانجام و پايانی كه به آن خواهند رسيد، تجربه و حوادثی را كه در ايران رخ داده است، با كشورهايی مانند عراق و لبنان مورد مقايسه قرار می‌دهد.

عتریسی با معرفی تجربه ديگر ايران در رفتار با جهان اسلام و به ويژه اخوان‌المسلمين پس از انقلاب مصر و شاخه‌های مختلف آن، به طرح ايران در منطقه درباره مقابله با طرح آمريكا در کتابش اشاره کرده و ايران را به عنوان راهبر منطقه در ايجاد تحولات سازنده و ضداستعماری معرفی می‌كند.

برگزاری جلسه نقد کتاب «میان دو بیداری،‌ اسلام سیاسی در خاورمیانه در حال تحول»

انتهای پیام
captcha